Het is weer eens duidelijk dat 2025 er aankomt, want we nu weer voorgeschoteld krijgen kan alleen maar in dit tijdperk. Airbnb wil namelijk toeristen in gladiatorenkostuum door het Colosseum laten zweten. Met een sponsordeal van 1,4 miljoen euro wil het verhuurplatform recreatieve gladiatorengevechten organiseren. Denk aan toeristen met (hopelijk) plastic zwaarden, in een historisch correcte harnasversie. Maar Rome’s politieke elite ziet het hele plan al spartelend in het zand liggen. "We zijn niet in Disneyland" klinkt het verontwaardigd. Airbnb
Airbnb’s idee kunnen we als een wel heel spectaculair omschrijven: 36 toeristen worden via een loterij uitgekozen om in mei 2025 te vechten in de iconische arena. Geen bloedvergieten, maar workshops over oude vechttechnieken. Deelnemers beginnen in de ondergrondse kamers en eindigen in de arena. Het draait hier allemaal om de echte beleving.
Romeinse Politiek
Maar de Romeinse politiek heeft er weinig trek in. "We willen het Colosseum niet vernederen," bromt Cultuurwethouder Massimiliano Smeriglio. En hij staat niet alleen: met zinnen als “We zijn geen pretpark” en een petitie die al snel duizenden handtekeningen verzamelde, lijkt de gladiatorenstunt eerder een cultureel slagveld te worden. Zelfs UNESCO fronst diep. Het Colosseum is al bijna 2000 jaar oud en is misschien niet echt bedoeld als basis voor een toeristenvechtpartij, als je het ons vraagt.
Gladiator II
Toeval of briljante PR? De aankondiging komt precies nu
Gladiator II bioscopen vult en de Romeinse oudheid weer helemaal hip is. Of Airbnb dit met opzet doet of gewoon als een Romeinse keizer blind naar populariteit streeft, blijft de vraag. Iedereen praat erover, en met zeven miljoen bezoekers per jaar naar het Colosseum, is die 1,4 miljoen ook gewoon een marketingfooi natuurlijk.
Voor nu lijkt de vraag of de plannen doorgaan een gevecht op zichzelf. Is dit het ultieme bucketlist-avontuur voor de gemiddelde Amerikaan of pure minachting voor cultureel erfgoed?