We zijn inmiddels aangekomen bij race nummer 11, de laatste voor de zomerstop. Na de desastreuze race van twee weken terug (waar we inmiddels genoeg over gehoord hebben en die we het liefst zo snel mogelijk vergeten), kreeg Verstappen nog één laatste kans voordat de welverdiende vakantie begon. Het speelveld was dit keer de Hungaroring in Hongarije en het beloofde wederom een spectaculaire race te worden.
Tot nu toe is geen enkele race vlekkeloos verlopen en de rode vlaggen zijn ondertussen haast de 21e coureur op de grid. Afgelopen weekend was het namelijk weer raak, met de complimenten aan Bottas. Voorafgaand aan de race regende het op het circuit, waardoor de teams besloten op de Intermediate banden te starten. Niet dat ze daar heel veel profijt van hebben gehad, want Valtteri besloot om Lewis' kansen op de winst maar even met tienvoud te vergroten door het halve veld van de baan te kegelen. Hij remde te laat, knalde achterop Norris, die weer doorschoof in de zijkant van Verstappen. Ook Checo werd van het asfalt geslingerd en Lance Stroll dacht dat hij datzelfde kunstje wel even kon herhalen, waardoor zowel hij als Charles Leclerc terug konden naar de paddock. Ook Norris moest zijn auto achterlaten in de garage door het incident. In totaal waren er zo'n 7 wagens betrokken bij het bowlinguitje en door de grote hoeveelheid brokstukken werd er dan ook maar weer een rode vlag ingezet. Verstappen had veel schade en was de rest van de race in gevecht met zijn auto, terwijl Lewis Hamilton (uiteraard) ongeschonden de eerste bocht door kwam. Een stomme coureursfout van Bottas die hem de kop kan kosten of toch stiekem een over the top strategie om de overwinning te kunnen bemachtigen? Hoe dan ook, Red Bull (en andere teams) werd er, wederom, de dupe van. Bottas en Stroll kregen overigens beide een gridstraf van 5 plekken aan hun broek die ingezet zal worden tijdens de eerstvolgende race in Spa eind augustus. Wat een bizar seizoen en we zijn pas op de helft.
Door het inzetten van een rode wapperende rakker duurde het even voordat er weer geracet kon worden. Inmiddels was de baan al aardig opgedroogd, waardoor de coureurs besloten hun Inters om te ruilen voor slicks. Nouja, bijna elke coureur dan, want Lewis Hamilton volgde het advies van zijn team op waardoor hij als enige op de startgrid stond. De rest van het veld startte namelijk vanuit de pitlane en dat leverde bizarre beelden op. Mercedes nam de slogan ' We race as one ' dus wel ietsjes te letterlijk op. Dat resulteerde er uiteindelijk in dat de regerend wereldkampioen een ronde later de pits indook, waardoor hij meteen vanaf de leiding achteraan het veld aan mocht sluiten. Die positie was hem wereldvreemd geworden, bleek ook uit zijn verbaasde boordradio. Het leverde wel een uniek moment op, maar het getuigt er ook van dat er toch steeds vaker kleine foutjes insluipen bij het ooit zo oersterke Mercedes. Zou de druk ze dan toch teveel worden? Dat moet nog maar blijken na de zomerstop.
Door alle heisa in de beginfase van de race ontstond er natuurlijk een heel ander speelveld. Zo kon Ocon de leiding pakken in de race na de late pitstop van Lewis, reed Vettel op een prachtige tweede positie en konden Sainz en Alonso daarachter aansluiten. Het was constant stuivertje wisselen vanaf P3 en Hamilton baande zich langzamerhand weer een weg richting de top van het veld. Totdat hij op oud-meervoudig wereldkampioen Fernando Alonso in de Alpine op de vierde positie stuitte. De inmiddels 40-jarige coureur snapte als geen ander hoe belangrijk zijn rol was in de kans voor Alpine om de zege te behalen en hij begreep de opdracht dan ook meteen. Toen Lewis Hamilton bij hem in zijn nek kwam hijgen hield hij het hoofd koel en het gaspedaal naar beneden. Lewis deed meerdere verwoede pogingen voorbij de Spanjaard te komen, maar elke aanval sloeg Fernando af tot frustratie van Lewis. Uiteindelijk, na een paar bloedstollend spannende rondjes, verremde Alonso zich waardoor Lewis zijn jacht naar goud voort kon zetten. Toch had hij niet veel tijd meer over, aangezien Alonso flink wat ronden van de teller had weggesnoept bij Hamilton. Hij moest dan ook uiteindelijk genoegen nemen met het brons, waar Vettel zilver pakte en Ocon zijn allereerste Formule 1 zegen in the pocket had. Een grandioos moment voor hem en het team, waarbij hij veelvuldig zijn dankbaarheid en respect voor zijn teammaatje heeft geuit. Prachtig om die kleine glinsteringen van zijn oude glorie weer terug te zien op de baan. Geen wonder dat hij werd bekroond tot Driver of the Day .
Hoewel de race niet verliep zoals we gehoopt hadden, was het wel een prachtig moment voor de sport. Alpine pakte hun allereerste zege en ook voor Ocon was het de allereerste keer dat hij de hoogste trede van het erepodium mocht beklimmen. Het team was uiteraard door het dolle heen en het Franse volkslied galmde over de Hungaroring als viering van de geweldige teamprestatie. Als kers op de taart kreeg Ocon een staande ovatie van het aanwezige publiek, wat zorgde voor een serieus kippenvel momentje. Alpine was trouwens niet het enige team dat zegevierde in Hongarije, want door alle hectiek konden ook George Russell en Nicholas Latifi hun allereerste punten scoren. Zij eindigden namelijk beide in de top 10, waardoor ze prachtige eerste punten in het laatje van Williams brachten en dat was een zeer bijzonder en emotioneel moment. Een knappe prestatie van beide teams en we hopen dat ze deze overwinningen om kunnen zetten in meer succes in de toekomst. Maar eerst even flink feestvieren natuurlijk.
Voor Formule 1 fans is het geen geheim dat de strijd niet alleen op het asfalt, maar zeker ook daarbuiten wordt gevoerd. Die zwart-wit geblokte vlag is dan ook lang niet altijd het einde van de race. Daar kwam Sebastian Vettel afgelopen weekend helaas ook achter, want na een ijzersterke race en een prachtige tweede positie werd de Duitser gediskwalificeerd. Na afloop van de race bleek er niet voldoende benzine meer over te zijn in de tank van zijn auto, waardoor hij volgens de FIA regels gediskwalificeerd werd. Hij mocht zijn zilveren bokaal dus doorgeven aan Lewis (die daarmee zijn voorsprong in het WK vergrootte naar 8 punten in plaats van 6; Mercedes staat nu op 12 punten voorsprong) en Carlos Sainz pakte het brons. Uiteraard werd dit bekend gemaakt toen de podiumceremonie al voorbij was en dus besloot Carlos voor zichzelf maar een feestje te vieren. Zijn bokaal? Een heerlijk en welverdiend glas wijn. Al leven we ook wel mee met Seb natuurlijk. Volgende keer beter zeggen we dan maar. Na de zomer heeft 'ie meteen drie achtereenvolgende weekenden waarin hij opnieuw een poging kan wagen, want eind augustus wordt er geracet in Spa, vervolgens wordt het een Oranje beestenboel in Zandvoort en als afsluiter van de triple header racen we op Monza, waar ook de tweede sprintrace gehouden zal worden. Dat belooft een spectaculaire voortzetting te worden van een bizar en bloedstollend spannend seizoen. Wij kijken er nu al naar uit.