Na het drama op Monza kropen we afgelopen weekend wederom voor de buis voor een nieuwe aflevering van ons favoriete actiedrama. Gridstraffen, mijlpalen, regen, van alles komt voorbij tijdens de Grand Prix van Rusland en die titelstrijd is nog lang niet gestreden. Wie o wie gaat er met die felbegeerde beker vandoor?
Het weekend begon met een flinke bak regen en een hoop gridstraffen. Hierdoor lag de kwalificatie open voor nieuwe belanghebbenden, aangezien de normale favorieten achteraan de grid te vinden waren. De regen liet het afweten tijdens de kwalificatie sessie in Sochi, maar de baan was wel erg nat. De inters kwamen tevoorschijn en het was nog maar de vraag of de slicks uit de kast gehaald zouden worden. Als er één daredevil is, dan volgen er meer. Lando Norris besloot namelijk om in de laatste sessie softs onder zijn auto te schroeven. Een gewaagde keuze die uiteindelijk fenomenaal uitpakte. Al het hele seizoen zit Lando’s allereerste pole position uit zijn carrière eraan te komen en in Rusland werd deze langgekoesterde droom werkelijkheid. Een puike prestatie van de jonge brit, die hiermee de eerste pole position van McLaren bemachtigde sinds 2012 toen Lewis Hamilton vooraan de grid stond. Chapeau!
Nog een jonge en getalenteerde coureur die dit weekend de spotlights wist te pakken is George Russell. Door alle open plekken vooraan de grid kreeg ook hij weer de kans om zich van zijn beste kant te laten zien. Steeds vaker weet hij zijn Williams in Q3 neer te pletteren en steeds vaker weet hij hem ook in de top 10 te finishen. Rusland was geen uitzondering. Op zaterdag reed George als een raket over de baan, vergelijkbaar met die bom-booster uit Mariokart (jeweetwel, die ene die je optilt en zo de hele baan over sjeest), waardoor hij op P3 wist te kwalificeren. Normaal al erg knap natuurlijk, maar helemaal mooi als je je bedenkt dat hij daarmee voor zijn toekomstige teamgenoot Lewis Hamilton mag starten. Die stond namelijk op P4, aangezien Carlos Sainz de voorste startrij aanvulde naast Lando Norris. Russell weet Lewis hiermee meteen op scherp te zetten en bewijst maar eens dat hij absoluut niet uit te vlakken is. Wij zijn zo benieuwd wat hij volgend jaar in die Mercedes kan gaan doen. Al weten we wel zeker dat hij geen tweede Bottas zal worden. Misschien een tweede Rosberg dan? Het is voor hemzelf niet te hopen, maar gelukkig is het zover nog lang niet. George pakte een mooie P10 afgelopen weekend en is van plan om ook volgende race weer punten te pakken. Wij duimen voor je!
De grand prix van Rusland stond in het teken van de gridstraffen. Aangezien Sochi als Mercedes circuit beschouwd kan worden en Max al 3 plekken naar achteren moest, besloot Red Bull om zijn motorwissel in te zetten waardoor de Nederlander helemaal achteraan op het asfalt moest starten. Hij werd vergezeld door Bottas en LeClerc, die nu allemaal (hopelijk) de rest van het seizoen uit kunnen rijden met hun nieuwe krachtbron. Max deed trouwens geen moeite om een tijd neer te zetten en verscheen zondag op P20 om een inhaalrace te rijden. Wij weten als geen ander dat Verstappen daar geen moeite mee lijkt te hebben, maar op P7 bleef de Red Bull steken. Pas toen de regen zijn opwachting maakte in de laatste 6 rondes kwam er weer schot in de zaak. Max wist door een goede tactische pitstop omhoog te klimmen naar een prachtige P2. Hierdoor verzachtte hij de pijn in de punten die het team eigenlijk verwachtte in Rusland. Een knap staaltje racen noemen we dat. Al zijn we niet veel anders gewend van de nuchtere Hollander in de pijlsnelle Red Bull. Met nog 7 races te gaan, en dus maar 2 luttele punten verschil in het voordeel van Hamilton, is de strijd om het kampioenschap dus nog absoluut niet gestreden. Wie weet wat de volgende race gaat brengen?
Waar Red Bull, net als veel andere teams trouwens, een goede beslissing maakte door in de slotfase van de race te wisselen naar intermediates, liet McLaren die pitstop achterwege. Lando Norris lag namelijk aan de leiding en was op steenworp afstand van de overwinning toen de druppels neervielen in Sochi. Hij nam het risico om niet te wisselen van band en betaalde daar een flinke prijs voor. Het werd binnen de kortste keren een behoorlijke glijpartij en Lando kon zijn bolide niet op de baan houden. Na een prachtige strijd om de winst met Lewis moest Norris noodgedwongen stoppen voor een nieuw setje rubber. Een pijnlijke beslissing die hem terugslingerde naar P7. Hij was er zelf behoorlijk kapot van, maar Lewis complimenteerde de fantastische race die zijn landgenoot tot dan toe had gereden. En die overwinning van Norris komt er ongetwijfeld. Misschien zelfs nog wel in dit seizoen, want na alle gekke races die we tot nu toe gehad hebben sluiten we niks uit.
Uiteraard moeten we het ook hebben over de man die de overwinning pakte op Sochi. Hoewel hij meestal de verantwoordelijke is voor onze frustratie en we het deze keer ook gegund hadden aan Lando Norris, pakte Lewis Hamilton in de regenachtige eindfase van de race de winst. Hij behaalde hiermee een record wat nog nooit een ander in de geschiedenis van de Formule 1 gelukt is. Lewis Hamilton is de allereerste coureur ooit die 100 keer de hoogste trede van het erepodium mocht beklimmen. Een verbluffende prestatie van de Engelsman, die daarmee maar liefst 9,51% van alle Formule 1 overwinningen ooit in handen heeft. Vragen wij ons af hoe groot zijn prijzenkast wel niet moet zijn. Of zou 'ie een complete kamer hebben? Met zijn salaris zal dat wel moeten lukken. Hoe dan ook, het is een extreem knappe prestatie waar veel coureurs alleen maar van kunnen dromen. Wat je mening ook is over deze man, hij is en blijft een mega getalenteerde coureur die op momenten als deze absoluut een schouderklopje verdient.