De Ducati Panigale V4 is het summum op het gebied van snelheid

Als je motorrijders vraagt naar hun holy grail, dan zullen heel veel snelheidsfreaks de Ducati Panigale V4 over de tong laten rollen. Waar kun je dat Italiaanse racemonster beter testen dan op de plek waar geen limiet is? Op naar het noorden voor de Ducati Day Assen om te rijden met een van de meest waanzinnige machines ter wereld.

Zo af en toe moeten wij ons, ook na 13 jaar, weer even in de arm knijpen wat voor heerlijk avontuur er nou weer op ons te wachten staat. Vandaag is zo’n dag, als we op een warme herfstdag naar Assen rijden. Een blik op het logo van het stuur tovert direct een brede glimlach op ons gezicht. Een lach die alleen maar breder wordt, als we een versnelling terugschakelen en onze rechtervoet het gaspedaal intrapt. De Porsche 911, die we toevallig een weekendje te testen hebben, is altijd een feest om in te rijden. Al helemaal in de wetenschap dat die bolide ons brengt naar The Cathedral of Speed waar we legaal maximaal mogen gassen op een van de meest begerenswaardige motoren van onze planeet. Eerst nog een nachtje slapen in een hotel in de buurt, zodat we morgen uitgerust aan de start kunnen verschijnen.

Ducati Panigale V4

Ducati Day Assen

Ducati Benelux organiseert twee keer per jaar een Ducati Day, een circuitdag exclusief voor Ducati motoren. Dat doen ze één keer op Spa-Francorchamps en één keer op het TT Circuit Assen. Met een circuitdag moet je, zeker in oktober, een beetje geluk hebben met het weer. De weergoden zijn duidelijk met hun goede been uit bed gestapt, want als we vroeg in de ochtend richting het circuit rijden, is er een fabelachtige zonsopkomst gaande.

“Dit is dé plek om te ervaren waar deze machine toe in staat is”

Naast FHM is ook Maurice Hartsuiker (aka Mister Streetgasm) van de partij. Als we op het TT Circuit aankomen, treffen we ook topkok en Ducati-liefhebber Jaimie van Heije in de pitbox. Jaimie heeft zelfs twee exemplaren van de Ducati Panigale V4. Naast de reguliere, heeft hij ook nog een SP.  “Dit is nu mijn zesde keer op Assen. Als je wil écht wil ervaren waar deze machine toe in staat is op het gebied van aerodynamica, elektronica en motorblok, dan is dit dé plek. Het is in Nederland het mooiste circuit om met de motor te rijden.”

Ducati Panigale V4
FHM-hoofdredacteur Chris Riemens, topkok Jaimie van Heije en Streetgasm-oprichter Maurice Hartsuiker op de Ducati Day Assen.

Extra kriebeltje

In de afgelopen maanden hebben we onze Ducati experience zorgvuldig opgebouwd. We reden de Multistrada V4, de Diavel V4 en een trio Scramblers, maar vandaag stappen we voor het eerst op de Ducati Panigale V4 S. Dit is voor ondergetekende wel een momentje hoor. De afgelopen jaren hebben we zoveel verschillende motoren getest, maar de Panigale V4 stond altijd wel bovenaan het lijstje om te testen. De knappe naam, het brute geluid, het verfijnde Italiaanse gevoel voor design. Net zoals Ferrari dat heeft bij de vierwielers, zorgt Ducati voor dat extra kriebeltje in de buik.

Zeker met dit topmodel. Wellicht heeft dat ook iets te maken met dat we als klein jongetje altijd gefascineerd keken naar onze overbuurman, ex-voorzitter van Ducati Nederland fanclub, die elk weekend in z’n garage aan z’n Ducati 749R zat te sleutelen en zelfs zo idolaat is van het merk, dat hij tot op de dag van vandaag een motorblok van Ducati als een kunstwerk in zijn voortuin exposeert.

Voor wegdromen is nu geen tijd, want opperste concentratie is vereist als we de pitbox uitrijden en de baan betreden richting Strubben, Madijk en Ossebroeken (zie kaart). Het is onze tweede keer op Assen, dus we starten nog in de beginnersgroep. Na ronde 1 zien we al iemand in de grindbak z’n motor uit alle macht overeind proberen te trekken. Er rijden veel mannen (en een enkele vrouw) voor het eerst, dus het niveau wordt logischerwijs afgetast door de instructeurs, waar we in treintjes achteraan rijden. Zonder ons nou direct de nieuwe Valentino Rossi te noemen, voelen we wel dat we een heel stuk harder kunnen. Dit is nog geen 20% van wat deze motor in z’n mars heeft.

“Nooit reden we harder op een motor dan zojuist op de Ducati Panigale V4 S”

Hoe anders is dat in de tweede heat. Dit keer zitten we direct achter de instructeur, die na een rondje of drie gebaart dat we erlangs mogen: vrij spel. Geen flitsers. Geen tegenliggers. Alleen wij, de motor en een heel breed en lang stuk asfalt waar we zo hard mogen als we durven.

Ducati Panigale V4
Chris in fraai motorpak van Rev ‘it. Foto: Ad Kievit

Besef even dat dit een motor is die je kan doortrekken tot 15.500 toeren per minuut. 15.500! Bij 13.000 levert het blok meer dan 215 pk. Schroef er een race-uitlaat onder en je beschikt over 230 pk. Op twee wielen. 90% van de veel zwaardere auto’s die je op het wegdek tegenkomt heeft niet eens zoveel vermogen. Op 6.000 tpm levert de Panigale al 80% van het beschikbare maximumkoppel van 123 Newtonmeter. En dan heb je nog een hele hand te gaan. Het vergt serieus lef om die hendel volledig open te trekken.

Holy moly

We komen de laatste lange doordraaier uit na Ossenbroeken, snijden de apex aan, komen netjes uit aan de rechterzijkant van de baan naast de curbs, waarna er een lang stuk rechtdoor op ons wacht. Dit is het moment om vol dat gas open te trekken. Wat er dan gebeurt is echt onbevattelijk. Het gaat zoveel sneller dan je hersenen kunnen bevatten. 2e versnelling, wegduiken achter het voorruitje, doorschakelen naar z’n 3e versnelling, vol gas, in z’n 4, een snelle blik op de snelheidsmeter ziet de cijfers 253 staan, maar dan komt de bocht er alweer aan. HOLY MOLY, wát is dit gestoord.

Remmen, remmen, rémmen! Nooit reden we harder op een motor dan zojuist op de Duc. De motor kan nog veel harder remmen dan wij durven, maar we halen de bocht en blijven in de flow. Het enige waarop je tijdens het rijden op het circuit hoeft te focussen is gassen, remmen en de eerstvolgende bocht. Het heeft paradoxaal genoeg wel iets weg van diepzeeduiken. De diepe focus, geen verbale communicatie mogelijk, het één zijn met je gedachten. Wat een heerlijke manier van je hoofd leegmaken en ontladen van het drukke dagelijkse bestaan.

De zwart-witte vlakken flikkeren op de schermen langs de baan, dus we worden weer in de pitbox verwacht.  Daar treffen we Jaimie van Heije weer, die net de bandenwarmers om het rubber van zijn Panigale bindt.

Wat vind jij zo mooi aan zo’n circuitdag?
Het is echt heel gemoedelijk. Iedereen hier deelt de passie voor motorrijden en snelheid. In de pitbox heerst echt een familiegevoel. Iedereen helpt elkaar ook. Ook met kleine dingetjes. Hoe zit je op de motor? Hoe snij je een bocht aan? Waar maak jij je vizier mee schoon? Dat soort dingen. Verder vind ik zo’n dag een heerlijke vorm van ontspanning. Je doet je helm op en sluit je helemaal af van de buitenwereld. Daarna kom je helemaal kapot, maar voldaan thuis. Als je dat kan delen met anderen is dat heel leuk.

Wat is je favoriete stuk van het TT Circuit?
Dat verandert steeds. Het leukste vind ik om de limieten op te zoeken. Je kan er niet overheen, want dan lig je omver. Met de auto kan je nog iets te ruig doen. Met de motor moet je dat stapje voor stapje opbouwen. Mijn favoriete stuk is meestal het stuk wat me op dat moment het slechtste afgaat. Maar het stukje Meeuwenmeer, Duikersloot en Ramshoek, dat ligt me wel. Ik heb hard moeten werken aan mijn houding en lef om op het gas te gaan, maar dat is een supervet gevoel

Jij hebt twee Ducati Panigales. Vertel, wat vind je van deze motor?
Ik heb een Ducati Panigale V4s en een Ducati Panigale V4 SP. Ten eerste vind ik het de allermooiste motor die er is. Daarnaast is het de allersnelste die er is. De elektronica klopt, het geluid is vet, die looks zijn te gek en ik zit er heel erg lekker op. Ik kan wel eindeloos blijven vertellen hoe vet ik ‘m vind. Het klopt aan alle kanten.

Wat voor gevoel geeft het als jij die 15.500 tpm aantikt?
Dat moet je ervaren. In het begin durfde ik ook helemaal niet om volledig open te trekken. Het blijft maar gaan. Ongekend. Een belangrijk onderdeel van hoe leuk ik deze hobby vind, heeft te maken met hoe mooi ik de Panigale vind. Verder moet ik ook een shout-out geven naar Ducati Zaltbommel, want zij geven me vanaf het begin onwijs veel support. Het is toch best wel spannend de eerste keer op zo’n circuit, dat weet jij ook, maar zij geven superveel vertrouwen. Hoe zij me hierin hebben meegenomen, daar heb ik megaveel waardering voor.

Dan is het voor ons alweer tijd voor de laatste heat van de dag en nog een keer genieten van de pure kracht die voortkomt uit dit vooruitstrevende stukje Italiaanse technologie. De temperatuur is aangenaam, de zon staat al wat lager en wij trekken nog een keer het gaspedaal open van de Panigale V4 als we vanaf Ossebroeken het rechte stuk op accelereren. Soms zijn er van dit momenten dat je even op de pauzeknop van het leven zou willen drukken. Of op de fast forward button, want we kunnen niet wachten op onze volgende Ducati Day. Zullen we de volgende date op Spa-Francorchamps plannen?

Meer over Ducati Panigale V4s of een proefrit maken? Check ducati.nl.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door FHM Nederland (@fhm_nederland)

Specs Ducati Panigale V4s

Motor: Desmodromische 90° V4
Cilinderinhoud: 1.103 cc
Vermogen: 215 pk @ 13.000 tpm
Koppel:  123 Newtonmeter @ 9.500 tpm
Gewicht: 195 kilo
Transmissie: 6 versnellingen
Brandstofcapaciteit: 17 liter
Vanafprijs Ducati Panigale V4s: €37.890,-

Gallery

Reageer op artikel:
De Ducati Panigale V4 is het summum op het gebied van snelheid
Sluiten