Circuittraining op een 210 pk sterke BMW S1000 RR is droomuitje voor elke motorrijder

Het zal je niet zijn ontgaan: de afgelopen jaren zijn we vol overgave in de motoren gedoken. Om een betere rijder te worden, hebben we al een allroadtraining bij BERRT gevolgd. Dakar heeft zodoende geen geheimen meer voor ons. Nu is het tijd om onze innerlijke Valentino Rossi te releasen. Daarvoor trokken FHM’s Chris en Gérard naar het TT Circuit in Assen voor een circuittraining van Jeremy Vonk op de BMW S1000 RR.

Eerst kijken dan lezen? Check hier de video van de circuittraining op de BMW S1000 RR.

Assen, uurtje of 8 in de ochtend. Terwijl de mist boven de weilanden hangt en er een streep lichtoranje zonlicht over de volledige breedte van de horizon prijkt, sturen we ons vervoersmiddel richting de toegangspoorten van The Cathedral of Speed. Wat Zandvoort is voor de autosport, dat is Assen voor de tweewielers: het mooiste theater waar een motorliefhebber zich op nationale grond kan begeven.

Circuittraining

Heilige grond

Heilige grond bovendien, want het TT Circuit is het enige circuit ter wereld waar sinds het ontstaan van het officiële wereldkampioenschap in 1949, jaarlijks een WK-wedstrijd wordt gehouden. Dit jaar werd alweer de 92e editie van de TT verreden. De plek waar wij vandaag gaan proberen onze grenzen te verleggen.

Wij willen graag een betere motorrijder worden. Daarvoor hebben we eerder dit jaar dus al een allroadtraining bij onze vrienden van BERRT gevolgd op een BMW R 1250 GS. Dat heeft ons veel nieuwe inzichten opgeleverd, waardoor we niet echt in de war raken als we een keer op onverharde wegen terechtkomen. Om een nog betere en completere motorrijder te worden, gaan we nu kijken hoe we zo hard mogelijk over het circuit kunnen scheuren.

Jeremy Vonk poseert bij z’n racemotor. Foto: Ad Kievit

Circuittraining van een coureur

Daarvoor hebben we professionele hulp ingeschakeld, want Jeremy Vonk is de man die ons vandaag gaat leren rijden. Jeremy kennen we als stuntrijder. Naast kunstjes, kan hij ook een motorfiets razendsnel over een circuit jagen. Op een BMW S1000 XR met gewone wegbanden rijdt hij het gros van de snelste gasten op racemotoren helemaal zoek. Hij maakte dermate indruk, dat zijn snelheid is opgevallen bij het Wilbers Racing Team, waar hij in 2023 voor gaat racen in de Superstock klasse. Jeremy: “Ik gaf jongens circuittraining die in de Nederlandse en Duitse competitie rijden. Toen dacht ik: dit moet ik ook gaan doen. Mijn rondetijden bleken al snel competitief te zijn. Wilbers is een van de topteams in de IDM en zij boden me deze unieke kans. Na overleg met mijn huidige sponsoren, waaronder Topsportlease, hebben wij deze kans gepakt. Daarnaast is de transformatie van stuntrijder naar racer natuurlijk een mooi verhaal wat ik ga vastleggen door middel van video’s op het YouTube kanaal van Stunt and Wheelieschool.”

Al snel wordt duidelijk dat onze BMW S1000 RR een eyecatcher is van de bovenste plank, want achter elkaar komen andere circuitrijders de machine met bovengemiddelde interesse bekijken. Dat snappen wij maar al te goed. Kijk ‘m staan in de M-clubkleuren (rood-wit-blauw), de luchthappers en met een gemene blik in z’n LED-ogen. Dit is zonder twijfel een van de vetste motoren die er is. Dat wisten we al, aangezien we eerder al eens op pad zijn geweest met de BMW M 1000 RR.

Eerst maar even melden voor het introductiepraatje van de circuitmeester Peter Heijen voor wat praktische informatie. “Iedereen vertrekt vanuit parc fermè. De snelheid in de pitstraat bedraagt 60 km/u. In totaal gaan we rijden in sessies van 20 minuten. Een paar dingen gaan we streng op zijn: maak alsjeblieft geen wheelies en we moeten letten op het geluid. Bij de vorige circuitdag kwamen we niet helemaal uit met het aantal decibel. Laat je dB killer dus zitten, dan kunnen we met z’n allen een leuke dag beleven. Als je de DB killer eruit haalt dan moeten we de sessie stilleggen en jou van de baan plukken. Daarmee verziek je het voor de rest. Als iemand ‘m er toch uithaalt, dan kom je de baan niet meer op.”

Dikke outfit

Je kan natuurlijk niet in je hippe leren motorjackie en motorjeans het circuit op. Dus zijn we bij VoordeelHelmen geweest voor twee gruwelijke leren motorpakken van REV’IT! Daarnaast hebben we motorlaarzen en goede handschoenen aangemeten gekregen. Het zorgt gelijk voor zoveel meer rust in je lijf. Als je valt – het zit niet in de planning – dan weet je in elk geval dat je niet naar Beverwijk hoeft voor een huidtransplantatie omdat je vel aan flarden is gereten door het asfalt. Verder hebben we onze systeemhelm (prima voor in de stad) ingeruild voor een state of the art integraalhelm van Shoei. De Shoei X-SPR Pro is de meest vooruitstrevende helm van dit moment. Niet voor niets racen snelheidsmaniakken als MotoGP-coureur Marc Marquez ermee tijdens wedstrijden.

Het is droog, we zijn in ons pak gehesen en de kriebels schieten door de buik bij de gedachte dat we zo op een van de allersnelste motoren ter wereld zo hard mogen als we durven, maar er is nog een spelbreker: er hangen wolken boven het circuit. Geen donkere regenwolken, maar dichtgepakte mist. Pas als de wolken zijn opgetrokken en het kraakhelder is, mogen we de baan op.

Het geeft ons de tijd om nog even bij te praten met Jeremy. Wat gaat hij ons leren vandaag? “Om te beginnen gaan we vandaag de ideale lijnen rijden en het circuit leren kennen. Ik ga daarbij vooroprijden, waarbij jullie recht achter mij gaan rijden en mij proberen te volgen. Jullie gaan elkaar niet inhalen, dus je blijft in je positie rijden. Ik geef het aan als jullie van positie moeten wisselen. Naast ideale lijnen rijden, is de zithouding heel belangrijk. Jullie moeten lekker ontspannen op de motor zitten. Het kan al stressvol genoeg zijn op de baan. Verder gaan we proberen om jullie te laten verzitten in de bochten. Als de ideale lijn en zithouding in orde is, dan kunnen we de snelheid gaan opvoeren. Als het meezit dan zit aan het eind van de dag jullie knietje tegen de grond aan.”

Gérard (voor) op de BMW S1000 RR en Chris (achter) op de BMW S 1000 R
Foto: @eileenvtol

Bizarre BMW S1000 RR

Rond een uurtje of 12 is de mist dan eindelijk opgetrokken en kunnen we ons melden aan het begin van parc fermé. Om ons heen staan tal van racers in de meest excentrieke kleuren opgesteld om dadelijk de gashendel vol open te trekken. Maar wij zitten op een van de dikste en snelste exemplaren die vandaag in Assen aanwezig is. Na eerst een paar rondjes ideale lijnen rijden achter Jeremy, wordt het tempo opgevoerd. Terwijl we Gérard langzaam kwijtraken, worden we met onze neus op de feiten gedrukt wat voor waanzinnige motor de BMW S1000 RR is. BMW kondigt ‘m niet voor niets aan als ‘de superbike der superlatieven’.

Tussen je benen ligt een viercilinder die 210 pk levert. Als je nagaat dat ‘ie slechts 193 kilo weegt, dan zal je niet verbaasd opkijken dat ‘ie slechts 3,1 seconden nodig heeft om naar de 100 te scheuren. Vandaag hebben we de motor meegenomen naar z’n natuurlijke habitat, want het circuit is precies de plek waar deze motor voor is ontworpen. Jeremy raadt ons aan om pas door te schakelen als je het rode gebied a 13.500 tpm hebt bereikt. Dat gaat zo ontzettend hard, dat je hoofd het nauwelijks kan bijbenen. In z’n tweede versnelling zit je al op 180 km/u. En dan te bedenken dat je dan nog vier versnellingen over hebt. Besef even. En dan die handling, zo scherp, zo veel gevoel. Wat een puur genot om hier op dit circuit op deze motor te mogen rijden. Eindelijk hoeven we een keer niet op te letten of de blauwe brigade achter ons zit of dat er camera’s langs de zijkant van de weg staan opgesteld. Het enige wat de aandacht vergt is Jeremy zijn ideale lijnen volgen, iets dat overigens al onze aandacht vraagt.

Assen is immers een uitdagend circuit. Dat is niet enkel onze mening, dat vinden ook de coureurs van het hoogste niveau. Zo zei Valentino Rossi al eens: “Assen was één van mijn favoriete circuits van de MotoGP kalender. De lay-out van het TT Circuit is geweldig.”

TT Circuit Assen

We komen over de finish en naderen de eerste bocht. Daar volgt een lange doordraaier die je van Madijk en Ossebroeken naar de Strubben brengt. Dit vinden we een van de lastigste stukken, want het is nog zoeken naar de apex. Dan volgt er een heerlijk lang recht stuk waar je vol op het gas moet, om via Ruskenhoek en Stekkenwal weer richting bochtige contreien te gaan. De bult is een fijne bocht, maar bij Mandeveen is het weer opletten geblazen dat je de apex goed raakt. Als je die goed doorkomt dan kun je weer vol op het gas, voordat je aankomt bij de laatste sectie met Ramshoek. De laatste is ook een venijnige, want in de Geert Timmer bocht zit net een verraderlijke knik. Je moet die wel goed pakken, want hierna volgt het lange rechte stuk waarbij je +200 over start finish komt alvorens je behoorlijk in de ankers moet voor de Haarbocht.

Foto: Ad Kievit

In sessie twee krijgen we één op één circuittraining van Jeremy Vonk en het gaat gelijk al een stuk beter (en sneller, Gérard). We merken pas echt hoe lastig circuit rijden is als Jeremy ons voorop laat rijden. Prompt schieten we rechtdoor in de Geert Timmer knik. Toch kunnen we met voldoening terugkijken op sessie twee, aangezien we alle treintjes wel een keer hebben ingehaald. Daarmee zijn we de snelste coureur van de beginnersgroep en mogen we het in onze laatste sessie in groep D proberen. Ja oké, dat er een S1000 RR onder onze kont zit speelt hierin natuurlijk ook wel een prominente rol.

Knie op de grond

Groep D is andere koek. De regels zijn ook veranderd, want waar je in de beginnersgroep alleen nog mocht inhalen op de lange rechte stukken, daar mogen de coureurs je nu whenever wherever inhalen. “Rustig blijven en niet in je spiegels kijken”, geeft Jeremy ons mee vlak voordat we de baan opgaan. De adrenaline giert door ons lichaam als we vanuit de pitstraat in de eerste sectie aankomen en op het gas gaan. Wat doe je als je iemand zegt niet dat je niet aan een roze olifant moet denken? Precies, dus kunnen we het niet laten om in onze spiegels te kijken. Op de lange rechte stukken is de BMW S1000 RR zo snel dat we de overige circuitrijders voor kunnen blijven, maar zodra we in de bochtige stukken aankomen worden we aan alle kanten voorbijgereden. Met knie aan de grond worden we met speels gemak gepasseerd. En dan te bedenken dat dit nog hobbyracers zijn. Het is nauwelijks voor te stellen hoe hard de coureurs in de MotoGP of Superbike dan wel niet moeten gaan. Toch merken we dat we elk rondje onze grenzen weer iets verleggen en dat ook de topsnelheid steeds hoger wordt. Het hardste dat we hebben zien staan is 217 km/u, vlak voor de Ruskenhoek op het tweede lange rechte stuk. Veel tijd heb je niet om op je snelheidsmeter te kijken, want de bocht die volgt vraagt attentie.

Na twintig minuten verschijnen de zwart-wit geblokte vlaggen op de schermen en rijden we van de baan richting de trailer van Jeremy Vonk. Met rode wangetjes en ook wel een opgelucht gevoel dat alles (lichaam + materiaal) heel is gebleven, stappen we van de S1000 RR af. Wauw. Wat een motor, wat een circuit en wat een ervaring. Dit zijn de activiteiten waarvan je een betere motorrijder wordt. Dit smaakt absoluut naar meer. Mocht je al circuitervaring hebben en je skills naar een next level willen tillen, ga dan naar circuitcoaching.nl voor één op één begeleiding van Jeremy Vonk. Als je dan ook nog effe een BMW S1000 RR op de kop tikt, dan ga je een van de meest adrenaline verhogende dagen uit je leven beleven.

Video Life of FHM

Specs BMW S 1000 RR

Motor: viercilinder lijnmotor
Cilinderinhoud: 
999 cc
Vermogen: 213 pk bij 13.500 tpm
Koppel: 113 Newtonmeter bij 13.500 tpm
Gewicht: 193 kilo
Transmissie: 6 versnellingen
Brandstofcapaciteit: 16,5 liter
Prijs BMW S 1000 RR: €22.434,-

Gallery

Reageer op artikel:
Circuittraining op een 210 pk sterke BMW S1000 RR is droomuitje voor elke motorrijder
Sluiten