Showbike Ducati Diavel V4 is de fancy Lamborghini onder de motoren

We trappen ons motortestseizoen gelijk af met een beuker van een machine, want wij nemen de nieuwe Ducati Diavel V4 een weekje mee uit rijden. Een tweewieler die een regelrechte egostreler blijkt te zijn.

“Dikke motor man!”. We zitten nauwelijks vijf minuten op ons testexemplaar, of bij het eerste stoplicht mogen we al een alleraardigst compliment in ontvangst nemen. Dat begrijpen we, want dit is niet zomaar een motor. Dit is de Ducati Diavel V4. Een prijswinnend stukje Italiaans motorfietsdesign in optima forma. Een motor die bij iedereen met een beetje kloppend benzinehart direct in het oog springt.

Ducati Diavel V4
Rode furie.

Wat Lamborghini is bij de auto’s, dat is Ducati in het motorsegment. Ze delen niet alleen hetzelfde moederconcern (Volkswagen/Audi), het zijn ook allebei merken die emotie oproepen. Een merk waarvan je hart sneller gaat kloppen als je een bijzonder exemplaar tegen het lijf loopt. En bijzonder, dat is deze Diavel V4 absoluut.

De Ducati Diavel werd in 2010 voor het eerst aan de wereld geshowd op de EICMA in Milaan. Inmiddels zijn we beland bij de vierde generatie, naast allerlei special editions en samenwerkingen. Zo is er onder meer een AMG edition verschenen. Verder is er in samenwerking met kledingmerk Diesel een gelimiteerde versie van 666 exemplaren gebouwd. Buiten deze collabs, kun je op de markt met een beetje speuren ook nog Chromo, Titanium en een Xdiavel vinden.

Prijswinnend design

De Ducati Diavel V4 is de allerlaatste toevoeging aan het gamma, deze is eind vorig jaar gelanceerd. Het leverde gelijk een prestigieuze prijs op, want op de EICMA, dat bekendstaat als de meest toonaangevende motorbeurs ter wereld, werd de Diavel V4 verkozen tot mooiste motorfiets van de beurs. Het was voor de 11e keer dat Ducati met deze prijs aan de haal ging. Met zo’n 37% van de stemmen kwam de muscle cruiser uit Bologna op de eerste plaats.

Ducati Diavel V4

Dit is in alles een motor die de aandacht op zich vestigt. Wat we laatste met die McLaren Artura hadden, dat geldt ook voor de Diavel V4: zet ‘m voor je neer, ga op een stoeltje zitten en je kan er zo een paar uur vol bewondering naar kijken. Om te beginnen met die prachtige, diepe kleur rood. Die luchthappers met chromen touch naast de koplamp zijn tof gedaan. Het is tevens een behoorlijke stier. Zeker voorop is ‘ie erg dik aangezet, met z’n brede, gespierde schouders. De ontwikkelaars hebben zich laten inspireren door muscle cars en de esthetiek van superhelden. Als Usain Bolt die klaar is om uit de startblokken te schieten. Ook mooi: de subtiele details in de naamgeving op de kappen, op het blok (V4 Granturismo) en in het zadel. Hoe verder je ogen naar achteren gaan, des te spectaculairder het wordt.

LED-kunst

Kijk die vlijmscherpe, korte kont eens lekker zijn. Zeker als LED-lichten onder die achterkant gaan branden. Zou zomaar een aflevering in de fictieve Netflix-serie The Art of Light kunnen zijn. En wat te denken van die chromen spaakvelg in het achterwiel? Schitterend! Het spectaculaire pakket van vier dikke titanium uitlaatpijpen maakt het bombastische geheel af. Nogal wiedes dat dit nekken doet draaien.

Maar goed, het zou allemaal teniet worden gedaan als het rijdt als een verroeste Puch die na een paar decennia weer uit de schuur wordt gehaald. Niet dat we daar zo bang voor zijn, want de Ducati Diavel V4 is van alle luxe en laatste snufjes voorzien. Traction Control, Launch Control, Quickshifter, ABS Cornering, Wheelie Control, Cruise Control, alles zit erop en aan. Die vanafprijs van een slordige 32.000 euro is natuurlijk ergens op gebaseerd. Daarmee is ‘ie overigens nog duurder dan familieleden als een Streetfighter V4 S, Multistrada V4 S en de Panigale V4.

Qua rijstandjes kun je kiezen uit vier verschillende rijmodi: Sport, Touring, Urban en Wet. In Sport levert ‘ie het maximale vermogen, in Wet knijpt ‘ie het flink af om te voorkomen dat je een glijder maakt. Urban kun je zien als de variant voor in de stad, terwijl je Touring een beetje als de standaard afstelling kan zien. Overigens kun je alles zelf handmatig instellen op het werkelijk fenomenale 5-inch kleuren TFT display. Daarin kun je verder je smartphone connecten zodat je kunt bellen, muziek kunt afspelen of het Turn-by-turn navigatiestyeem (accessoire) kan gebruiken via de Ducati Link App.

Ducati Diavel V4

Regerend kampioen

8.000, 9.000, 10.000, 11.000 … pffffff. Gooi die gashendel een keer goed open en hij accelereert echt fantastisch door totdat de toerentalbegrenzer ingrijpt bij 12.000 tpm. Geen wonder dat Ducati regerend wereldkampioen is in zowel de MotoGP als de World Superbike. Het 1.158 cc viercilinder blok is loepzuiver afgesteld, maar bovenal razendsnel. In totaal wordt er 168 pk geleverd, waarmee je in elk gedeelte van het toerental echt méér dan voldoende power hebt. Zeker in Sport-modus is het een beest. Binnen de 3 seconden op de 100 km/u, dat zegt eigenlijk wel voldoende. Mocht je toch even in een verkeerde versnelling zitten, dan helpt de sublieme quickshifter je in no time richting het juiste verzet. Het blok en de versnellingsbak gaan samen als Roger Federer en een tennisracket. Dit is perfecte harmonie. De Brembo Stylema remmen werken ook uitstekend kunnen we bevestigen. Daar komen we met tegenzin achter als we een noodstop moeten maken wanneer een fietser doodleuk de weg oversteekt zonder op of om te kijken. “Close call”, merkt een deelscooterbestuurder op als we even later naast elkaar staan voor het eerstvolgende stoplicht.

Het geluid dat wordt geproduceerd is ook fantastisch. Zo’n viercilinder klinkt toch wel heel erg mooi hoor. Via die quickshifter kun je zo een liedje componeren. Het is geweldig om in z’n eerste versnelling vol door te blaffen en steeds rond de 6.000 a 7.000 toeren op te schakelen, om vervolgens richting rood stoplicht het omgekeerde kunstje te herhalen. Ducati heeft veel aandacht besteed aan de soundtrack. Het uitlaatsysteem is voorzien van een deactiveringssysteem voor de achterste cilinders, waardoor de motor kan werken als een tweecilinder of een viercilinder. Als ‘ie overschakelt naar modus, dan gaat dat weer gepaard met een andere sound. Diep en donker bij twee cilinders en wat scheller en snerpender als alle vier cilinders zijn geactiveerd. Het draagt bij aan de heerlijke rijbeleving die de Diavel onherroepelijk schenkt aan de bestuurder.

Ducati Diavel V4

En dan te bedenken dat dit gepositioneerd is als een cruiser. Of nou ja, ze noemen het dus een muscle cruiser. De zithouding is relaxed sportief. Je zit wat meer onderuitgezakt dan bijvoorbeeld een Streetfighter V4, waarbij je vooral in de aanvalsmodus bent gepositioneerd. We moeten wel aangeven dat onze lengte (1.80 m) daarin wel ideaal is. Het is een vrij compacte fiets, dus voor de echt lange mensen is de Diavel misschien net effe een maatje te klein. Hoewel ‘ie dus als een cruiser door het leven gaat, stuurt ‘ie echt wel heel sportief en precies.

Ego

Een laatste rondje door de drukke hoofdstad op een vrije Pinksterdonderdag doet weer beseffen dat dit echt een showbike is. Als een Lambo die door de PC Hooftstraat flaneert; voetgangers kijken je na, duimpjes worden opgestoken en andere motorrijders spreken hun bewondering uit. Nooit eerder zaten we op een motor die zoveel reacties opleverde. En we hebben er inmiddels heel wat getest. Die aandacht mag dan leuk zijn voor je ego, bovenal blijft het mooiste van zo’n motor het moment dat je de stad weer uitrijdt, de lege landelijke weggetjes tegemoet waar je je compleet kan uitleven op dit artistieke stukje mechaniek op wielen. Design, comfort, power: Ducati levert het complete plaatje met de Diavel. Wij snappen waarom Ducati-ambassadeurs als Rico Verhoeven en Kjeld Nuis voor dit model hebben gekozen. Wij hebben weer een heerlijk nieuw speeltje dat bovenaan ons verlanglijstje prijkt. Niet goedkoop, maar nog altijd een schijntje in vergelijking met een Lamborghini. Als je het zo bekijkt, dan valt het prijskaartje wel weer mee.

Meer weten of proefrit maken met de Ducati Diavel V4? Check ducati.nl.

Specs Ducati Diavel V4

Motor: viercilinder Granturismo
Cilinderinhoud: 1.158 cc
Vermogen: 168 pk @ 10.750 tpm
Koppel:  126 Newtonmeter @ 7.500 tpm
Gewicht: 223 kilo
Transmissie: 6 versnellingen
Brandstofcapaciteit:  20 liter
Prijs Ducati Diavel V4: €31.890,-

Gallery

Credits

Tekst & foto’s: Chris Riemens

Reageer op artikel:
Showbike Ducati Diavel V4 is de fancy Lamborghini onder de motoren
Sluiten