Als het om kansen pakken gaat, kunnen we van DAF nog wat leren. Het merk verraste iedereen namelijk door de Nieuwe Generatie DAF trucks op de markt te brengen. Hiervan stond iedereen even te kijken. Met een cabine waar je een klein gezin in kwijt kan en een dode hoek van zo’n 0 graden zijn er geen redenen meer om geen vrachtwagenchauffeur te worden. Nouja, de hele dag 80 km/u rijden is nog steeds niet om over naar huis te schrijven.
Wij zijn uitgenodigd om de nieuwe generatie trucks eens uitvoerig te bekijken én te testen. Dit doen we in hun Experience Centrum in Eindhoven en naderhand op hun geheel eigen testbaan, gelegen in het pittoreske Sint-Oedenrode.
Na een rondje over het 2 kilometer lange DAF productieterrein worden we meegenomen in een ervaring waar menig automerk nog wat van kan leren. Onder het genot van een typisch Brabants worstenbroodje krijgen we uitleg over de nieuwe generatie voertuigen die in 2021 van de band af rolde. Raoul, de productontwikkelaar, neemt na een korte introductie het woord. Waar in het programma eigenlijk een uurtje is opgenomen voor de uitleg van de nieuwe voertuigen neemt Raoul ruim 2,5 uur de tijd om zijn visie, passie en trots met ons te delen. De Nieuwe Generatie DAF trucks heeft namelijk 3 speerpunten hoog in het vaandel staan. Dit zijn veiligheid, efficiency en comfort.
Voor de veiligheid kunnen we jullie een enorm technisch verhaal over veringen, remsystemen en andere termen gaan voorschotelen maar het belangrijkste punt in de nieuwe trucks waren de camera’s die in de plek voor spiegels zijn gekomen. Deze camera’s stellen de chauffeur in staat om alles te zien wat er voor, naast en achter zijn truck gebeurd. Ook niet onbelangrijk is de voorruit die met 33% is vergroot waardoor je alles voor je truck netjes kan zien.
De efficiency heeft het merk ook wel erg letterlijk genomen. In het ontwerp van de nieuwe modellen heeft DAF alles gedaan om de aerodynamica van de voertuigen zo gunstig mogelijk te laten uitkomen. Ook hierbij helpt het mee dat de voertuigen kunnen worden uitgerust met loepzuivere camera’s. Verder is het lijnenspel op de truck goed doordacht en is de truck hierdoor gladder dan ooit. Ook zitten er slimme systemen in de truck waardoor de kinetische energie van de vrachtwagen optimaal benut wordt door zoveel mogelijk uit te rollen. Dit zorgt ervoor dat je op een grote internationale rit significante procenten op diesel bespaard. Dat is makkelijk verdiend!
Rijcomfort staat bij DAF altijd op nummer 1. Hiervoor heeft het merk een aparte manier van ontwerpen. Dit doen ze namelijk door met de chauffeurs en de wagenparkbeheerders in gesprek te gaan. Dit noemt DAF: Co-Creation. Door de prioriteiten van deze twee partijen tegen elkaar op te wegen ontstaat er een combinatie van een comfortabele cabine die uiteindelijk voor de opdrachtgever ook nog eens voordelig is. Het enorme comfort van de truck is terug te vinden in de grootte van de cabine die in de XG⁺ tot wel 12,5 kubieke meter groot is. Chauffeurs vinden er een bed met dik matras én topper dat maar liefst méér dan 2meter30 lang is en 80cm breed. Door de omvang van de cabine goed te gebruiken kun je er goed in je eentje of zelfs met zijn tweeën leven. Dit komt door grote koelvakken, lekkere bedden en zelfs voorbereidingen voor een TV of magnetron.
De nieuwe Europese wetgeving van 2020 bood truckbouwers de ruimte om trucks langer te maken, vooropgesteld dat de extra lengte ten goede zou komen aan de aerodynamica (lees: lagere CO2-uitstoot), de verkeersveiligheid en het comfort van de chauffeur. Bovendien mocht de draaicirkel van trucks niet toenemen zodat de Europese (wegen)infrastructuur niet aangepast hoefde te worden.
Na een nachtje slapen in het Mariënhage hotel in Eindhoven staan we de volgende morgen vol frisse energie klaar voor het programma van dag numero twee. Dit keer mogen we zelf de proefbaan op. Want ja, hoe rijdt dat eigenlijk, zo’n vrachtwagen? We worden meegenomen naar de proefbaan van DAF om de gemakken zelf te ondervinden. Bij aankomst staan alle voertuigen keurig op een rij, dit duurt echter niet lang. V.l.n.r. zien we twee keer de XG⁺ , één XF, en drie verschillende varianten van de XD. Wij nemen ze vandaag allemaal mee voor een ritje over de testbaan om de slimme camerasystemen aan den lijve te ondervinden.
Deze truck wordt ook wel de Efficiency Champion van DAF genoemd, dit staat er overigens ook levensgroot op. Voor een eerste ervaring met het rijden in een vrachtwagen van ruim 35.000 kilo valt ons gelijk op dat de vrachtwagen verassend soepel rijdt. Na de nodige veiligheidsinstructies door onze persoonlijke instructeur Rob rijden we er eigenlijk zo mee weg. Wat in deze truck een opvallend detail is, is dat de uitrolafstand groter is dan wij ooit hadden durven denken. Als we het gas loslaten bij 80km/u, duurt het namelijk zo’n 2,3 kilometer voordat we tot stilstand zijn gekomen. Moet je nagaan, in die tijd wordt er geen nieuwe diesel in het blok geïnjecteerd. Hierdoor snappen wij wel dat dit beestje zijn naam eer aan doet.
Wij hebben nooit de ambitie gehad om vuilnisman te worden, maar na een ritje in de DAF XD stellen wij deze mening toch even bij. Het is ongelofelijk hoe comfortabel het is om op deze drie-asser te rijden. Van de binnenkant zetten wij de truck op zijn adaptieve cruise-control waardoor eigenlijk alle zorgen uit handen zijn genomen. Dit is weliswaar een kleiner model dan zijn grote broers de XF en de XG⁺ , toch is het een genot om met de XD een rondje te rijden. In het midden van de testbaan zit een strook slecht wegdek opgenomen, een beetje alsof je de Belgische grens passeert en dit ook meteen in de gaten hebt. Waar we in menig personenauto helemaal krankzinnig zouden worden van al het gehobbel, is het bij de XD een beetje alsof we de comfortabele vering van een Rolls-Royce onder de kont hebben. De eerste klappen worden opgenomen door de vering in het chassis, de overige stoten worden opgevangen door de ruime fauteuil waar we inzitten. Met een luchtvering voel je eigenlijk niks van de stenen, gaten en deuken in de weg.
Na de schattige modellen gehad te hebben is het tijd voor het echte werk. Een 20-meter lange combinatie die ons uitdagend staat op te wachten. Onze instructeur Rob vertelt heel nonchalant dat deze combinatie bijna 44 ton weegt. Voor jouw beeldvorming, dat is 49x zo zwaar als je Volkswagen Up. De trekker heeft 2 gestuurde assen, en de oplegger voegt er daar nog even 3 aan toe. Met lichtelijke zweedhandjes stappen we achter het stuur en starten we de machine. Wat direct opvalt is het enorme zicht wat we hebben. De camera’s nemen alle dode hoeken weg waardoor ons overzicht gigantisch is. Leuk hoor zo’n Range Rover, maar hiermee voel je je pas echt king of the road. Waar we het eerst een beetje spannend vinden wordt dat eigenlijk direct weggenomen door al het comfort die de cabine ons biedt. Het enige dat wennen blijft, ervaarden we eigenlijk ook al bij de XF; de hoek waarmee we bochten indraaien is namelijk 180x zo groot als we hadden verwacht. Na een aantal rondjes is het mooi geweest en ploffen wij neer op het bed achter ons. Vanuit hier kunnen we de draaibare stoelen ombouwen tot een tafeltje. Wij snappen het ineens wel waarom mensen vrachtwagenchauffeur worden. Dit bed is namelijk lekkerder dan dat we thuis hebben. In principe is het vergelijkbaar met het 5-sterrenbed dat we in het hotel van onze laatste perstrip beslapen hebben.
Na een flinke lunch zijn er een aantal proeven voor ons opgezet. Hierbij gaan we testen of de nieuwe trucks echt zo makkelijk te gebruiken zijn als DAF belooft (spoiler: dat zijn ze).
Bij de eerste proef staat er een slalomparcours voor ons klaar waarbij we door onze gulzigheid ‘maar’ vijf pionnen omrijden. Dit parcours nemen we met de XD, die door zijn formaat lekker wendbaar is. Hierna worden we meegenomen naar een ander XD model waarbij de voorruiten zijn afgeplakt. Nee, we worden niet ontvoerd. Wat we gaan doen is een parcours van pionnen trotseren door alleen het slimme camerasysteem van de truck te gebruiken. Doordat er aan de voorzijde van de vrachtwagen ook een camera zit kun je dus zonder zicht alsnog foutloos rijden. Binnen 22 seconden en zonder pionnen geraakt te hebben staan we aan het eind van het parcours, makkie!
De laatste test gaat ons echter iets minder af. We rijden met onze geliefde XD een route waarbij we tennisballen van de obstakels gaan slaan met een stok die aan de truck gemonteerd was. De stok kunnen we goed zien door het slimme (optionele) zijraampje dat in de Nieuwe Generatie DAF trucks zit. Ondanks het handige raampje blijven niet alle obstakels heel, maar ach, we hebben al een hele dag achter de rug.
Meer weten over DAF en hun trucks? Check daf.nl .