Waar jij op moet letten om de kans op een burn-out te minimaliseren

Een beetje stress hier en daar kan meestal geen kwaad, maar toch kan dat het begin zijn van iets ernstigs. Een burn-out is een ernstige vorm van werkgerelateerde stress die gepaard gaat met lichamelijke, emotionele en mentale uitputting. De dagelijkse grind, deadlines en verplichtingen slurpen energie en op een gegeven moment lassen je hersenen gewoon een pauze in. Eigenlijk een soort ingreep tijdens het afrijden. 

Een burn-out treedt op wanneer iemand langdurig wordt blootgesteld aan heel veel stress. Dit gebeurt vaak als gevolg van overmatige werklast, gebrek aan controle over het desbetreffende werk en weinig steun van collega’s en leidinggevenden waardoor je het licht aan het einde van de tunnel even niet meer ziet. Mentale gezondheid is de sleutel tot minder ziek zijn en zorgt voor een leukere tijd in je werk- en privé leventje. Het valt natuurlijk nooit helemaal te voorkomen, maar je kan wel maatregelen nemen om de kans op een burn-out te minimaliseren. Daar gaan wij je bij helpen.

Tip 1: Take it easy

Een burn-out komt niet van te hard werken, maar van te weinig chillen. Je brein heeft die momenten nodig om op te laden en jezelf weer te vinden tussen de werkchaos. We bedoelen natuurlijk niet dat je gelijk een vakantie moet boeken na een heftige werkweek, maar het nemen van korte breaks gedurende je dag doet wonderen. Denk aan vijf minuutjes pauze per uur. Weg van je werkplek, telefoon achterlaten, kopje thee of snackie erbij, effe frisse lucht en volle focus op ontspanning.

Tip 2: Verdiep je in het onderwerp

Voor velen lijkt een burn-out een show die verder van je bed is dan je denkt. Misschien ken je mensen die het hebben meegemaakt, maar meestal begrijpen zij helaas zelf niet eens hoe het echt zo ver heeft kunnen komen. Het kan geen kwaad om jezelf slimmer te maken, dus verdiep je in het onderwerp en lees je in. Wie weet herken je opeens symptomen bij je lieftallige collega en red je ongeveer haar leven. Dan moet jij maar even bedenken wat je als bedankje wil.

Tip 3: Zet jezelf op nummer één

Herkenbaar? Je voelt je niet top, maar toch haalt dat stemmetje in je hoofd, vaak met dezelfde intonatie als je werkgever, je over om toch naar kantoor te gaan. Vooral met dat nieuwe thuiswerkregime is de verleiding groot om lekker thuis te blijven, maar weet je dat je baas dat ook weet. Jezelf op de eerste plek zetten betekent keuzes maken die goed zijn voor jou, dat hoeft niet perse egoïstisch te zijn. Zorg voor jezelf voordat je voor anderen zorgt en voordat anderen voor jou hoeven te zorgen. Luister naar je hart en lijf, niet naar externe impulsen. Dan draait het leven om jou en ook dat scheelt bergen stress.

Tip 4: Zorg voor goede sociale relaties

Omring jezelf met mensen die je een goed gevoel geven en motiveren. Denk niet alleen aan vrienden, maar gewoon je gehele omgeving. Van je voetbalteam tot je buurman tot die oude schoolvriend, leer elkaar kennen, creëer relaties waar je over alles kunt praten. Dan wordt de drempel om hulp te vragen automatisch lager, zelfs bij zwaardere onderwerpen zoals stress of natuurlijk je persoonlijke struggles.

Bonustip: Doe elke dag één ding dat je sowieso leuk vindt

Verwen jezelf, trakteer jezelf elke dag op een lekker momentje. Start je dag bijvoorbeeld met jouw favoriete drankje (bier telt in dit geval niet mee). Plan iets leuks met een goede vriend of vriendin of zak lekker weg op de bank met een goed boek. Wat ook kan helpen is om te koken in alle rust. Een lekker playlistje op de achtergrond, telefoon weg en even het hoofd leegmaken en een paar versnellingen terugschakelen.  Mocht je nog meer info willen, vind hier meer informatie over dit onderwerp.

Reageer op artikel:
Waar jij op moet letten om de kans op een burn-out te minimaliseren
Sluiten