Hoe een design in Paint uitgroeide tot fraai horlogemerk

Als 31-jarige een horlogemerk opstarten omdat je jouw perfecte ontwerp niet kon bedenken. Ohja, en dat zonder enige technische kennis. Pascal Bruinenberg rolde er gedurende het proces eigenlijk vanzelf in. Nu heeft hij met Brunmontagne een merk in handen waar menig horlogefan vlinders in z’n buik van krijgt.

We hadden eerder al uitvoerig aandacht besteed aan de sterke collectie van Brunmontagne, maar we wilden graag nog wat van de bijzondere achtergrond delen. Dus belden we Pascal! Het bizarre verhaal werd in ‘een notendop’ verteld, maar dat duurde al zo’n twintig minuten. De toevallige samenloop van omstandigheden waaruit Brunmontagne is geboren lijkt op een verhaal van Guus Geluk, maar toch hamert hij er op dat het vooral gelukt is door het simpelweg durven doen. Hij quote dan ook met liefde de welbekende Pippi Langkous quote: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”

Het idee

Sommige plannen ontstaan op een bierviltje, andere worden gemaakt in Microsoft Paint. Pascal zocht al jaren naar een perfect horloge voor om z’n arm, maar kon maar niet zijn droomklokje vinden. “Na anderhalf jaar zoeken kwam ik tot de conclusie: ‘ik ga niet vinden wat ik voor ogen heb.’ Ik wilde een horloge dat iets over mij als persoon zegt,” benadrukt hij. Het moest geen merkhorloge zijn waarbij mensen gelijk bepaalde associaties hebben, maar gewoon een minimalistisch design dat paste bij zijn persoonlijkheid.

Het scherpe ontwerp. Ja, op paint. Foto: Wilbert Bijzitter, gedeeld via Pascal

En ja, dan open je dus op een doodnormale dag ineens Paint. “Het was heel simpel: ik wilde iets. Als je echt iets wil, dan vind je wel een manier om dat te doen. Paint is niet het meest voor de hand liggende design programma, maar het was voor mij ideaal om een design in te maken.” Zo ontstond dus langzamerhand het iconische design van de Original, de zwart/rode variant van de eerste Brunmontagne collectie. Maar ja, dan heb je een design. En dan? Pascal wist dat hij er één wilde maken, maar nog niet hoe hij het verder ging realiseren.

De doorbraak kwam na een aanrader van iemand om eens goedkopere horloges uit elkaar te halen. Hij stuurde een bedrijf een mailtje of hij twee horloges kon bestellen en werd vervolgens overspoeld door een dozijn offertes. Bedrijven stuurden hem berichten met horloges die ze wel voor hem konden maken. Pascal koos uiteindelijk degene die het beste klonk en met hem probeerde mee te denken en raakte in gesprek. “Ze vroegen me of ik een design had. Eerst dacht ik: ‘Nee, ga weg, dit is mijn design.’ Na een nachtje slapen veranderde ik van mening. Ik wilde er toch maar één laten maken, dus wat maakte het uit.” Zo eindigde dus zijn Paintcreatie bij een echte horlogemaker die onderdelen levert aan verschillende Zwitserse merken. Als je het hebt over van 0 naar 100, is dit wel een schoolvoorbeeld.

Het minimalistische ontwerp past overal bij. Foto: Brunmontagne

De productie

Pascal was dus een stap dichterbij z’n droomhorloge. Terwijl het bedrijf alle technische snufjes regelde, leverde hij de input over het design. “Het is echt 100% mijn design, maar ik heb dus wel hulp gehad bij het maken ervan. Dat is maar goed ook, want ik ben degene die staat te koken terwijl mijn vriendin aan het klussen is.” Zijn ontwerp was nu echt klaar en de Original was klaar voor een ereplekje om z’n pols.

Het eerste horloge was de fabriek nog niet uit toen vrienden van Pascal hem aanspraken. Eén van z’n vrienden vond het een tof ontwerp en wilde wel een goud met blauw ontwerp. De volgende wilde wel een staal met blauw horloge en weer een ander een compleet zwart horloge. “Mijn eerste idee was: ‘waarom ook niet’. Als je er al één maakt, kan je er gelijk vier laten maken, toch?”

“Het is ontploft, in de positieve zin, toen het werd opgepikt door horlogeforum.”

De naam

De wijzerplaat was nog een beetje leegjes, dus moest er natuurlijk ook een naam komen. Pascal ging naar Google Translate (“Ook lekker praktisch”) en vulde zijn achternaam in. Bruinenberg klonk niet heel chique en was qua naam internationaal een hel om aan de man te brengen. In plaats daarvan wilde hij graag iets dat meer Zwitsers of Frans klonk. Dan rolt er al vrij snel Montbrun uit, mont van berg en brun van bruin.

Onder die naam werden de eerste vier horloges besteld. Echt ‘dutch design’ voor een vriendengroep die wel wat origineels wilde hebben. Maar ja, je voelt ‘m al wel aankomen. De horloges kwamen in november 2018 binnen en Pascal was apetrots. Hij liet ze dus aan iedereen zien. “Steeds meer mensen wilden er eigenlijk ook wel één en begonnen me te vragen hoe veel ‘t moest kosten. Toen ben ik gaan twijfelen, want het was niet mijn plan om er iets mee te gaan doen.” In een maandje hakte hij de knoop door: Montbrun zou een merk worden.

Nog geen week nadat de website live ging had hij een kleine tegenvaller. Er moest een nieuwe naam komen. “Dat was wel even schrikken. Ik ging terug naar Google Translate en kwam op Brunmontagne uit. Eigenlijk vond ik die naam nog mooier en de mensen die al hadden besteld ook.” Een geluk bij een ongeluk dus, voor Pascal! Vanaf deze restart ging het ook écht hard. “Het is ontploft, in de positieve zin, toen het werd opgepikt door horlogeforum. Dat is een forum voor mensen die er heel veel mee bezig zijn. Het feit dat mensen die het als hobby hebben er zo enthousiast over zijn, heeft me een enorme boost gegeven. Zowel qua verkoop als voor mezelf!”

Pascal kan intussen al z’n outfits matchen met z’n horloges. In allerlei kleuren dus, zoals groen. Foto: Brunmontagne

De horloges

Pascal wist heel goed wat hij niet wilde als horloge, maar wat vond hij nou wel belangrijk? “Ik wilde een horloge dat direct herkenbaar is als een uniek horloge. Je hebt bepaalde horloges die, of je nu een kenner bent of niet, je gelijk herkent. Ook vind ik ‘t belangrijk dat je het horloge overal bij kunt dragen, in plaats van dat je specifiek een sporthorloge of ‘dress watch’ koopt.” Als derde noemt hij de grootte van het horloge, wat eigenlijk meer puur toeval was. “Het moet te dragen zijn door mensen met een smalle pols. Ik heb zelf een polsje van 15,5 centimeter, dat is dunner dan dat van mening vrouw. Maar, hij ziet er ook robuust genoeg uit voor mensen met een grote pols. Sommige van mijn klanten hebben polsen van zo’n 22/23 centimeter.”

Zijn klanten lopen uiteen van studenten die bij wijze van spreken moeten sparen voor zijn horloges tot multimiljonairs die alle versies hebben. “We zijn bezig met een doelgroepenanalyse om te kijken wie onze horloges specifiek kopen, maar er is een touw aan vast te knopen. Ik heb echt van A tot Z en van alle bevolkingsgroepen en sociale klassen klanten. Hij past dus echt overal bij.”

Intussen liggen ze ook al bij de juwelier bij Popma & Popma in Heerenveen en gaan zijn horloges al internationaal. Zo heeft hij recent nog horloges verzonden naar Amerika, Denemarken en zelfs Thailand. “Het is voor mij een droom om een global merk te hebben, wat iedereen over de wereld draagt.” Voor nu houdt hij het kleiner qua ambities. Het eerste wat op z’n to-dolist staat is een versie met een geborstelde rand, omdat veel klanten er naar vroegen. De volgende stap is een nieuwe versie van zijn huidige ontwerp.

Gelikt er uitzien in business casual lukt ook prima. Foto: Brunmontagne

De geluksvogel

Hij lijkt er dus fluitend doorheen gevlogen te zijn, maar is dat ook wel zo? Pascal vindt deels van wel, maar niet helemaal. “Ik spreek wel over geluk, maar uiteindelijk was het een enorm risico. Die eerste 200 stuks die ik in productie gooide kostten me gewoon bijna een dikke Duitse middenklasser. Ik heb er al mijn spaargeld ingestopt en zelfs nog bij geleend. Ik had er natuurlijk een goed gevoel bij en gelukkig hebben ze me niet teleurgesteld. Sterker nog, ze hebben mijn verwachtingen overtroffen! Ik noem het toeval en geluk, maar weetje: soms heb je ook wat geluk nodig.”

Zijn verhaal is onder de streep vooral een inspirerend gebeuren dat mensen misschien kan motiveren om ook een grote stap te nemen. “Ik spreek zoveel mensen die het idee hebben om ook zo iets te gaan doen, maar die doen het nooit.” Volgens Pascal moet je af en toe dus écht gewoon simpelweg iets doen. Het kan voor hetzelfde geld net zo lekker gaan als Brunmontagne.

De collectie

Black Friday komt er natuurlijk aan en ook Pascal deelde graag met ons dat er een Black Friday actie is. Mensen krijgen tot komende zondag een zwarte rubberen band (zwart als toepasselijke kleur) cadeau bij hun bestelling. De hele collectie kun je natuurlijk vinden op de website!

Brunmontagne
The man himself. Foto: Pascal Bruinenberg Foto: Pascal Bruinenberg

Tekst: Gilles Tijmes

Reageer op artikel:
Hoe een design in Paint uitgroeide tot fraai horlogemerk
Sluiten