De Volkswagen ID.3 wist bij z’n onthulling in 2019 onze aandacht op een positieve manier te trekken. Inmiddels kun je het elektrische vehikel uit Wolfsburg aantreffen in het wild. Of we 'm een weekje wilden uitproberen? Daar zeggen we uiteraard geen nee tegen.
Met de Volkswagen ID.3 nemen we plaats in een van de meest gehypte auto’s van het afgelopen jaar. De wereld was behoorlijk lyrisch over de eerste auto van Volkswagen die vanaf de eerste schets is ontwikkeld als elektrische auto. Zo was de auto kanshebber om er met de prestigieuze Car of the Year award vandoor te gaan. Die eer moest het laten aan de Toyata Yaris, maar de nominatie zegt genoeg over de potentie van de stekkerbolide.
Hoewel de elektrische auto in het algemeen al behoorlijk is geïntegreerd in het verkeer, staat de EV an sich natuurlijk nog altijd aan het beginpunt van een tijdperk. Het is niet de vraag of, maar wanneer er alleen nog maar elektrische auto’s over het asfalt zullen zoeven. De meeste merken zijn zich dan ook massaal aan het richten op de ontwikkeling van de EV’s. Uiteraard blijft Volkswagen niet achter. Zo heeft het aangekondigd dat het tussen 2020 en 2024 een astronomisch bedrag van 73 miljard euro zal pompen in de ontwikkeling van hybridisering, elektrische mobiliteit en digitalisering. Meer dan de helft daarvan wordt geïnvesteerd in elektrisch rijden. Tot 2029 zullen er zo’n 75 volledig elektrische modellen worden geïntroduceerd.
Een van de eerste wapenfeiten van dit decennium op dit gebied is dus de ID.3 (en de ID.4, die staat op hetzelfde platform maar dan in een SUV jasje). Dat de EV’s nog altijd in de kinderschoenen staat, blijkt wel dat we het nog steeds een aparte gewaarwording vinden om zonder enig motorgeluid weg te rijden. Denk maar niet dat jouw (eventueel toekomstige) kinderen hier later nog van zullen opkijken. Wegrijden gebeurt door de auto in D-stand te zetten. Je kan ‘m ook in de speciale B-modus manoeuvreren: hierbij remt de auto af op een dynamo wanneer je het gaspedaal loslaat. Vooral in de stad erg chill, want je hoeft de rem nauwelijks te gebruiken. Bovendien wint het op die manier weer wat energie, wat weer wat extra batterijduur oplevert.
Onder de kap ligt een 204 pk sterke elektromotor, die de achterwielen aandrijft. Verder kun je rekenen op een accupakket waarmee je op papier 424 kilometer kan afleggen. Tenminste, als je nooit het gaspedaal op de bodem intrapt en als een Williams-coureur achter de rest van de verkeersmeute aan tuft. In de praktijk blijkt een actieradius van om en nabij de 300 km/u een stuk realistischer, met de kanttekening dat de test in winterse omstandigheden is afgelegd. In de zomer moet 350 zonder problemen haalbaar zijn. Vinden wij een uitstekende score. In Nederland kun je elke afstand wel overbruggen en een solotrip naar pak ‘m beet Keulen kun je ook overleggen. Mocht je verder willen, dan kun je onderweg natuurlijk altijd nog even snelladen: 20 minuutjes in het stopcontact, en je batterij is weer aangevuld tot 70%.
Qua looks kan ‘ie ons echt heel erg bekoren. Hij heeft de duidelijke Volkswagens signatuur, waar een lekkere scheut space overheen is gegooid. Kijk maar eens naar de 20’’ velgen, waarmee in een oogopslag duidelijk wordt gemaakt dat we hier te maken hebben met een futuristisch vehikel. Verder is de kleurencombinatie van wit met zwart heel stylish uitgevoerd. De glimmende geblindeerde achterruiten en het minuscule spoilertje accentueren die smaakvolle combi. Sowieso vinden wij de achterste helft van de bolide zeer strak ontworpen. De voorzijde is nog wat liefjes, maar de achterkant is echt heel stoer en strak gedesigned. Het maakt 'm tot een hele lekkere hatchback.
Dat gevoel wordt alleen maar beter tijdens het rijden. De ID.3 ligt als een trein op de rails. Dat hebben ze mede weten te fixen door de accu’s heel laag te plaatsen, wat weer zorgt voor een laag zwaartepunt en dus verbeterde wegligging. Het maakt ‘m tot een heerlijk gooi-en-smijt-karretje. Een echte snelheidsmaniak is het niet, gezien de 0-100 tijd van 7,3 seconde en de topsnelheid van 160 km/u. Gevoelsmatig gaat het sneller dan dat. Dat komt natuurlijk door de constante acceleratie, waarmee je zonder oponthoud van schakelen in een ruk kunt opstomen. De batterijduur wordt er weliswaar minder blij van, wij des te meer. Niet dat dit veel uitmaakt, want met de laadpaal voor onze deur wordt de dorst van de ID.3 elke nacht netjes gelest, zodat ‘ie vol goede moed weer het hele land kan rondtuffen. Prijs van zo’n elektrische oplaadbeurt aan huis is trouwens 23 cent per kWh. Als je de ID.3 (met 58 kWh) van helemaal leeg naar helemaal vol laadt komt dat neer op een uitermate schappelijk prijskaartje van 13,34 euro. Voor de prijs van twee sixpackies en een zakje paprika chips is jouw batterij voor 100% opgeladen. Wie had er nog iets tegen elektrische auto's?
Waar de auto ook in uitblinkt, zijn de uitgebreide snufjes die in de VW zijn geïnstalleerd. Zo kun je de auto alvast voorverwarmen (of juist koelen in de zomer) voordat je instapt, is ‘ie voorzien van voice bediening, USB-C aansluitingen en kan je telefoon ook draadloos opladen. Ook geinig is de koplampen die je even speels gedag zeggen bij aankomst of vertrek. Verder vinden we de strook LED-verlichting onder de voorruit tof gedaan. Als je ‘m aan de laadpaal hangt kleurt ‘ie bijvoorbeeld groen, maar hij werkt ook mee met de navigatie van de auto. Moet je naar links, dan helpt deze verlichtingsstrook je om te laten zien welke kant je op moet. Die aanwijzingen worden ook getoond in het head-up display in de voorruit. In je head-up display wordt ook de baan van de weg weergegeven. Neig je te veel naar een bepaalde kant van je rijstrook, dan wordt je daarop geattendeerd in het head-up display door de baan van de rijstrook te verlichten. Nog toffer is het augmented reality Head-up Display, waarmee in de voorruit wordt geprojecteerd welke kant je op moet. Andere noemenswaardige features van de ID.3 zijn bijvoorbeeld lane assist en adaptive cruise control, waarmee je in theorie autonoom kan rijden. Op de snelweg, met name in trajectcontrole, kan dat wel zo relaxed zijn.
Met de eerste volledig als elektrische auto ontwikkelde Volkswagen is de ID.3 een uitermate belangrijke bolide in de geschiedenis van de Wolfburgse vierwielbrigade. Om door te pakken, hebben ze gelijk ook maar de ID.4 in het leven geroepen. Dezelfde auto, maar dan uitgevoerd als crossover, dus wat hoger en ruimer. Die hebben we ook nog effe gereden. Als je behoefte hebt aan meer ruimte (lees: kids op de achterbank), zeker een goede optie. Maar de ID.3 vinden we op alle andere gebieden een leukere, mooiere en lekker rijdende auto (en ook daar kunnen makkelijk twee kido's in). De Volkswagen ID.3 staat vanaf 36K bij jou aan de laadpaal. Best een smak geld, maar je krijgt er wel de kwaliteit voor terug waar Volkswagen bekend om staat. Daarnaast pak je natuurlijk wel nog elektrische voordeeltjes mee qua bijtelling en verbruik. Met z'n coole looks, fijne rij-eigenschappen en uitgebreide technologische features heeft de elektrische afdeling van autoland er in elk geval weer een sterke aanwinst bij. Zou nog wel eens groot kunnen worden, die elektrische auto's!
Meer info over de Volkswagen ID.3 vind je op volkswagen.nl
Vanafprijs: €36.935,- Motor: 150kw-elektromotor
Vermogen:204 pk Acceleratie 0-100: 7,3 sec
Topsnelheid: 160 km/u Gewicht: 1.794 kg
Actieradius:424 km (gecombineerd)