Het nieuwe NFL-seizoen is afgelopen weekend losgebarsten, en het is niet alleen de actie op het veld die indruk maakt, maar ook de geldstromen daarachter. Terwijl fans zich verheugen op touchdowns en tackles, draait het financiële spektakel al weken op volle toeren. Laten we duiken in de wereld van dollars, kijkers en salarisschokken. Allereerst: hoeveel geld zit er eigenlijk in de
NFL? In 2024 haalden alle NFL-teams gezamenlijk ongeveer 21,2 miljard dollar omzet binnen (18 miljoen euro), waarmee de NFL verreweg de meest winstgevende sportcompetitie ter wereld is. Per team betekent dat flink wat budget voor spelerssalarissen, stadiumprojecten en commercie.
Spelerssalarissen
Spelers ontvangen samen ruim 48,5 % van de totale omzet, wat neerkomt op ongeveer 9,4 miljard dollar aan vergoeding, inclusief salarissen, voordelen en playoffs. Bovendien schiet de salary cap omhoog (de hoeveelheid wat een team maximaal mag uitgeven aan spelerssalarissen): in 2025 ligt die per team op maar liefst 279,2 miljoen dollar, dat is 23,8 miljoen dollar meer dan vorig jaar. Dat is een historische stijging. De man die volgend jaar het meeste geld op zijn bankrekening mag schrijven is Dallas Cowboys Quarterback,
Dak Prescott. Hij verdient 60 miljoen dollar op jaarbasis, een salaris waar je niet om kan klagen.
Best betaalde NFL-speler Dak Prescott
Kijkcijfers
Kijkerscijfers maken het plaatje af. De
NFL blijft een kijkersmagneet: gemiddeld trekt een reguliere wedstrijd in 2024 zo’n 17,5 miljoen kijkers. Maar het echte spektakel is natuurlijk de Super Bowl. De editie van dit jaar was ongeëvenaard: gemiddeld 127,7 miljoen Amerikaanse kijkers ontvingen de wedstrijd, met pieken tot 137,7 miljoen tijdens het tweede kwart. Over heel de wereld bekeken volgens nieuwe meetmethodes zelfs 191,1 miljoen unieke kijkers minstens één minuut van de Super Bowl. Daarbij genereerde Fox er ongeveer 800 miljoen dollar aan reclame-inkomsten.
Groeiende sport in de wereld
De NFL groeit wereldwijd in razend tempo, en ook in Nederland duikt de sport steeds vaker op onze schermen. Internationale wedstrijden, zoals eerder in Londen en dit jaar in São Paulo, versterken het bereik. In Nederland zien we een stijgende interesse via streaming, social media en fan communities. De NFL begint echt voet aan de grond te krijgen, met festivals, fantasy-leagues en festiviteiten die steeds meer Nederlandse fans aan zich binden.
En onthoud: waar miljoenen toeschouwers zijn, is het geld nooit ver weg. Dat noemen we een echte touchdown.