Ongeveer vanaf het moment dat jongetjes kunnen lopen, kijken ze iedere dikke auto die langsrijdt even na. Daar houden ze pas mee op lang nadat ze de laatste adem hebben uitgeblazen. Van snelle auto’s gaat het mannenhart nu eenmaal net iets sneller kloppen, kunnen we ook niet zoveel aan doen. Van Rimac moet het mannenhart dan als een bezetene tekeer gaan. Van wie? Rimac
Rimac is een Kroatische autobouwer. Dat hoor je niet vaak, een automerk uit Kroatië. Toch zijn ze er bij Rimac verdomd goed in. Hun elektrische hypercar Nevera brak eind april een aantal records. Hoeveel? Hou je eerst even vast. Ja? Gordel om? In één dag brak ‘ie 23 verschillende acceleratie- en/of deceleratie-wereldrecords voor productieauto's! Dus waar haal je zo’n ding?
Mocht je nog vragen hebben of elektrische auto’s nu wel echt zo’n goed idee zijn: als het om accelereren gaat zeker wel. Dat merk je waarschijnlijk al wanneer je naast een Tesla bij het stoplicht staat. Deze Nevera drukt het nu even in getallen uit. De snelste benzineauto op de 0-400 is de Bugatti Chiron. 41,96 seconden had die bak nodig om de magische vier met twee nullen te halen. Bij Rimac lachen ze daar om. Hun hypersprinter deed er 29,94 seconden over.
En toen ze toch bezig waren die dag, lieten ze ook maar meteen 22 andere records sneuvelen. Daarmee haalden ze ook maar meteen het
record van de meeste records op een dag. De andere records? Komen ze. De Nevera was het snelst op de 0-100, 0-200, 0-300, 100-200, 200-300, de kwartmijl, de halve mijl, de hele mijl en zo kunnen we nog best even doorgaan. Maar je snapt waar het op neerkomt. Deze bak is angstaanjagend snel.
De knapste prestatie? Dat is waarschijnlijk dat de auto al deze records makkelijk aankon. Hij raakte niet oververhit en bleef er maar records uitgooien. “Elke Nevera-eigenaar kan dit nadoen", vertelt oprichter Mate Rimac trots. Of dat nu een goed idee is… Bedenk wel dat deze bolide een stukje asfalt had gereserveerd. Om ‘m nu op de proef te stellen op de N65 lijkt ons iets onverstandiger.