Nieuwe week, nieuwe motor! Dit keer hebben wij de Dwayne ‘The Rock’ Johnson onder de motoren tussen ons benen zitten: de BMW R 1250 GS Adventure. Een sloper van een machine die op alle gebieden imponeert.
De BMW 1250 GS Adventure is dan ook het meest beestachtige wat de Duitse knakkers van Motorrad te bieden hebben. Bij het ophalen zijn we dan ook best wel een beetje geïmponeerd door de omvang van de bike. Hij is hoog, breed en dik. Geen pappige speknek met vetrollen op z’n romp, maar zo’n fanatieke sportschooljongen met stalen spieren onder z’n Kalamata metallic matt kappen. Maar zoals je weet wegen spieren meer dan vet, dus telt deze grote jongen 268 kilo schoon aan de haak.
Een flink gewicht, waar we later nog op onplezierige wijze kennis mee maken. Eerst maar eens een stuk rijden. Als je de big motherfucker zo ziet, verwacht je qua besturing meer type vrachtwagen dan sportwagen. Daar hadden we ons even mooi in vergist. De knappe koppen van de ingenieurs Beieren hebben een uitmuntend staaltje werk afgeleverd. Dit stuurt zo licht, zo soepel, zo lekker. Een beetje alsof je in zo’n joekel van een BMW X7 zit, maar die je vervolgens over het circuit jaagt alsof je in een M3 zit. Echt heel strak gedaan.
De GS is dan ook hét iconische model van BMW, dat al sinds de jaren ’80 wordt geproduceerd. Daarbij staat de 1250 Adventure bovenop de apenrots. GS staat overigens voor Gelände/Straße, wat ‘onverharde weg / asfalt’ betekent. De straat is leuk, maar met deze knoeperd beuk je net zo makkelijk over woeste off-road paadjes of door de heuvelachtige woestijn. Niet voor niets is dit een geliefd model om de Dakar-rally mee af te leggen. Daar kunnen we ons alles bij voorstellen. Met dank aan die fantastische vering (die je trouwens zelf kan aanpassen). Deze motor geeft zo’n ontzettend veilig gevoel. Mocht het een alles of niets situatie zijn tussen dit beest en een Volkswagen Up, dan zouden we opteren om gast bij te geven, want je zou denken dat je er gewoon overheen walst. Hetzelfde geldt voor de verkeersdrempels, die verslind je met zo’n gemak dat je ze amper opmerkt.
Je zit ook zo lekker hoog. Je kijkt rustig over een Range Rover Sport heen die voor je rijdt. Verder ben je ook van alle luxe voorzien. Dat scherm (6,5 inch) alleen al, waarbij opvalt dat ‘ie hetzelfde is ingedeeld (qua toerenteller) als dat je een M-model in Sport Plus zet. Daarnaast vind je info over tijdstip, temperatuur, hoeveel benzine je nog hebt en hoever je daar nog mee kan rijden. Verder kun je ook je telefoon via bluetooth connecten voor navigatie, een belletje of muziek. En wat dacht je van een 30 liter grote beuker van een tank? Gigantisch! En het scheelt in de frequentie van bezoekjes aan het benzinestation.
Met onze 1,79 meter zijn we wel eigenlijk net iets te klein, want we moeten onze been wel heel in de lucht zwaaien en voor een rood stoplicht staan we ook niet met een plat voetje op de grond. Maar als je eenmaal rijdt dan heb je daar geen last meer van en waan je je de king of the (off)road. Toch kan het formaat en gewicht ook tegen je werken, komen we op onhandige wijze achter. Als we de fiets bij ons ouderlijk huis willen parkeren rijden we een hoog stoepje op, alleen gaan we net effe te langzaam. Gevolg is dat het zwaartepunt van de GS naar rechts uitslaat. Ons rechterbeen bungelt in het luchtledige en is niet rap genoeg bij de grond om ‘m op te vangen. Voordat we er erg in hebben ziet ons beteuterde gezicht de motor op z’n zij liggen. Lompe actie, inderdaad. Maar het leven van een motortester is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Opmerkelijk is dat vervolgens direct het SOS-sein over het scherm flikkert en er direct een centrale wordt gebeld. Geen idee hoe je dat uitzet, dus hangt er plotseling iemand van de BMW-servicelijn aan de lijn. “Yes, no problem. Everything alright”, zeggen we snel. Dit mag dan geen acuut noodgeval zijn, maar zo’n snelle verbinding kan in andere gevallen levens of ledematen redden. Ook op gebied van veiligheid scoort de Beemer dus punten.
Iets wat beter zou kunnen, is de quickshifter. Deze werkt naar onze smaak net effe te abrupt of te stroef. Het is niet helemaal kut hoor, maar het kan vloeiender en van een merk als BMW mag je verwachten dat dit beter voor elkaar is. Maar dat is dan ook wel het enige minpunt dat we hebben aanmerken op de 1250 GS. Deze motor heeft ons in alle opzichten weten te verbluffen. Hij is ontzettend snel, mega soepel, heeft een heersende zitpositie, is een volbloed kameleon die op elke ondergrond uit de voeten kan en geeft superveel vertrouwen. Nog nooit hebben wij ons zo veilig gevoeld op een motor als op deze BMW. Het is een motor waarmee je spontaan plannen gaat bedenken voor een trip naar China, Zuid-Afrika of Amerika. Adventure, hè. Zijn veelzijdigheid en surplus aan kwaliteit maakt de BMW R 1250 GS Adventure tot de beste motor waar wij tot nu toe op hebben gereden. Niet zo gek dus dat dit al jaren BMW’s best verkochte model is.
Meer info of proefrit boeken op de BMW R 1250 GS Adventure? Check bmw-motorrad.nl
Motor: luchtgekoelde 2-cilinder boxermotor
Cilinderinhoud: 1.254 cc Vermogen: 136 pk
Koppel:143 Newtonmeter bij 6.250 tpm Gewicht: 268 kilo
Transmissie: 6 versnellingen Brandstofcapaciteit: 30 liter
Prijs (vanaf): €21.700,-