Review: Thunderdome Never Dies is veel meer dan een film over hardcore

Vanaf vandaag draait Thunderdome Never Dies in de bioscoop. Maar wat kun je verwachten van een film over hardcore? Een meeslepend verhaal over ondernemen, broederschap en hakken.

Thunderdome is een begrip onder de hardcore-liefhebbers. Het is de bakermat van het genre, maar ook de grondlegger van de dancefeesten die we vandaag de dag kennen. Niet alleen van hardcore, maar ook van trance, house en techno. Eigenlijk kun je stellen dat Thunderdome de basis is van dance als Nederlands exportproduct. Een organisatie waar we trots op mogen zijn. Het is dan ook een film die over veel meer gaat dan hardcore alleen.

Een paar weken geleden vierde Thunderdome met 50.000 bezoekers in de Jaarbeurs nog het grootste feest aller tijden, maar het begon allemaal in 1992 als simpel oud & nieuw-feestje in Landsmeer voor vrienden. Dat was zo’n succes, dat ze nog maar een feest gingen organiseren. En nog een. En nog een. En nog een. Zonder dat ze het doorhebben was het bedrijf al gevormd.

Een bedrijf dat uitgroeide tot een grote speler in de dance-industrie. In de film komen ID&T oprichters Irfan van Ewijk, Duncan Stutterheim en Theo Lelie allemaal voorbij. Maar de grote Thunderdome-ster is brand manager François Maas. Hij is de man die hardcore met 180 bpm door z’n aderen heeft pompen. Hij is de baas die ervoor heeft gezorgd dat het feest na vijf jaar is gerehabiliteerd. Frans is de man die je mag bedanken, dat je nu nog steeds kan hakken. Zonder zijn doortastendheid en liefde voor Thunderdome, was het waarschijnlijk bij The Final Exam in 2012 gebleven.

Thunderdome Never Dies
Chef Thunderdome François Maas

Hij is de verpersoonlijking van wat Thunderdome is. En dat is, net als Frans, heel breed. Het hele scala van Thunderdome komt aan bod. Hoe de naam letterlijk uit een woordenboek is geplukt, naar het eerste feest in de Jaarbeurs. Van de organisatie en fans tot dj’s als Promo, Gizmo en Dano. Die laatste was in het begin enigszins verbaasd over de manier van dansen: “Op hun hielen gaan ze staan. Het zijn net flamingo’s.” Alle betrokkenen komen aan het woord. Uiteraard afgewisseld met epische stamp-beelden van vroegâh. Nog geen honderden telefoontjes in de lucht om de Instagram Stories te vullen, maar gewoon een nacht vol gas hakken. De feestgangers anno 2019 zouden daar nog wat van kunnen opsteken.

Maar ook het verhaal achter ’t logo (The Wizard), de merchandise marketingmachine en het ontstaan van de partyfotograaf wordt verteld. Het is het verhaal van de grootste jongerencultuur die Nederland ooit heeft gekend. Op gegeven moment noemde een op de drie jongeren zich gabber. Bizar. Maar het is niet alleen maar hosanna. Hoe ging men om met het stigma van drugsgebruik, vechtpartijen en neonazi’s dat op gegeven moment als donkere sluimer over de hardcore scene heen kwam te hangen? En hoe zit het met de onlosmakelijke drugs? Het aspecten die best wat meer belicht hadden mogen worden. Neemt niet weg dat regisseurs Ted Alkemade en Vera Holland een zeer compleet beeld hebben geschetst van de rise and fall and rise van Thunderdome. Een must watch voor de danceliefhebbers!

Thunderdome Never Dies draait vanaf donderdag 14 november in de bioscoop (wij geven kaartjes weg)

Thunderdome Never Dies in ‘t kort

Wat: Thunderdome Never Dies, de film over het ontstaan van hardcorefeestorganisatie Thunderdome. Kale koppen niet te stoppen!
Wie: Irfan van Ewijk (I) Duncan Stutterheim (D), Theo Lelie (&T) en François Maas
Hoeveel sterren: ✭ ✭ ✭
Saai feitje: De mannen hebben na het eerste feest de Jaarbeurs zelf schoongemaakt, omdat ze een schoonmaakbedrijf te duur vonden.

Winnen

Wil jij deze film in de bioscoop zien? Snappen we! Komt dat even goed uit dat we 5×2 kaarten weggeven. Tag je maatje in de comments op Facebook en wie weet zit jij binnenkort te genieten met je bioscoopbroek aan.

Trailer