Review: Cowboy 4 is een van de meest vooruitstrevende en stijlvolle e-bikes van dit moment

De elektrische fiets is populairder dan ooit. Dit jaar werd bekend dat er voor het eerst meer elektrische fietsen zijn verkocht dan fietsen zonder ondersteuning. Aan ons om de pareltjes er voor je uit te vissen. Wij gingen trappen op de Cowboy 4, een van de meest stijlvolle fietsen die op dit moment op de markt is.

Het Belgische Cowboy is nu vijf jaar actief in het elektrische fietsen segment. Inmiddels zijn ze aangekomen bij de Cowboy 4, die ze eind vorig jaar introduceerden. In een interview van FHM met oprichter Adrien Roose zei hij: “De e-bike is een fantastisch vervoersmiddel, alleen reden er in het begin alleen maar ouderen op. ‘Waarom wordt dit voertuig massaal geadopteerd door ouderen en wat moet er veranderen om een e-bike voor iedereen te maken?’, vroeg ik mijzelf af.” Het antwoord was easy: “maak e-bikes mooier, spannend en beter betaalbaar.”

Review Cowboy 4
Foto: Chris Riemens

Eyecatcher

Mooi en spannende elektrische fietsen maken is iets wat Cowboy al vanaf haar eerste model in de vingers heeft. In de basis lijkt de Cowboy 4 nog steeds op het eerste model, al heeft ‘ie in de loop der jaren heel wat upgrades ondergaan. Zo zitten er nu tegenwoordig standaard spatborden op. Geen overbodige luxe als je nagaat dat er in Nederland jaarlijks gemiddeld 853 milliliter regen valt. Het maakt ‘m praktischer in gebruik, zonder dat er concessies zijn gedaan aan de looks. De Cowboy 4 is wat ons betreft een van de mooiste fietsen die op dit moment te koop is. Niet voor niets won de Cowboy 4 vorig jaar de prestigieuze Red Dot Product Design Best of The Best Award. Opvallende features zijn de felle LED-lichten (voor- en achter die automatisch aangaan als je de fiets aanzet in de Cowboy app) die op fraaie wijze zijn geïntegreerd in het frame. Ook het compacte stuurtje waarin de remkabels subtiel zijn weggewerkt mag er zijn. Dit is een eyecatcher waarop je gezien wil worden.

De fiets wordt geleverd in een grote doos, waarbij je de bike met een paar handelingen klaarmaakt om weg te fietsen. Trappertjes erop schroeven, fietsbel, reflectoren, app installeren, connecten, hoed op, laarzen om en gaan. Minpuntje is dat de fiets niet standaard wordt geleverd met een standaard. Die moet je zelf nog even los bestellen op de Cowboy site. We snappen niet zo goed waarom een standaard a 30 euro niet standaard wordt meegeleverd, maar dat geven we maar mee als verbeterpuntje voor het volgende model.

App

Als je de fiets eenmaal hebt gekoppeld aan je app, dan gaat de Cowboy wereld voor je open. Chille functie is dat je je telefoon aan je stuur kan bevestigen via een Quad Lock houder, moet je nog wel even hoesje scoren voor je smartphone. Zeer innovatief trouwens dat de batterij van je telefoon vervolgens wordt opgeladen via de interne accu. Op dat stuur staat via LED-balkje ook aangegeven hoeveel bereik je fiets nog heeft. In de app kun je vervolgens een route aangeven, waarbij jij het snelste van A naar B wordt gestuurd. De volledig vernieuwde app geeft allerlei grappige weetjes. Zo word je op de hoogte gehouden van de weersituatie om te voorkomen dat je zeiknat regent en wordt de luchtkwaliteit op je route weergegeven. Niet dat we daarvoor zouden omfietsen, maar een leuk gegeven is het wel dat je naast de snelste ook de meest gezonde route kan kiezen.

In de app worden verder zaken bijgehouden als je batterijduur, gemiddelde snelheid, de afgelegde afstand, de reistijd en het aantal calorieën dat je hebt verbrand op je rit. Daarnaast kun je alle ritten die je hebt gereden terugvinden in de app. Zo wordt er ook bijgehouden wat je per maand of per jaar aan kilometers aflegt en geanalyseerd hoe je dat hebt gedaan. Voor de fanatiekelingen onder ons wordt er een heus klassement bijgehouden van jouw stad of land en zijn er ook badges te verdienen. Yep, de Cowboy community is real. Je kan zelfs meedoen aan georganiseerde groepsritten, mocht je sociale leven compleet ineen zijn gestort.

Qua zitpositie moet je rekenen op een soort fixie stijl. Smal stuurtje, sportieve houding: attack mode on. Aangezien wij al op een fixie trapten is de overstap voor ons niet zo groot, maar als je net van een herenfiets of lowrider komt dan moet je misschien wel even wennen. Zoals normaal bij een e-bike krijg je trapondersteuning tot 25 km/u, wat in de Cowboy 4 wordt geleverd door een in het achterwiel geïntegreerd 250 W motor a 45 Newtonmeter. Dat vermogen wordt vrij netjes verdeeld. De Cowboy 4 heeft zelfs 50% meer trekkracht dan voorgaande modellen. Je kan makkelijk 30 km/u rijden als je effe doortrapt, kost je alleen wel een paar zweetdruppeltjes. Tot en met 25 km/u fiets je zonder dat je echte inspanning hoeft te leveren. En zelfs dan worden er calorieën verbrandt, vertelt de Cowboy app. Toch lekker meegenomen. Ook de banden zijn een vermelding waard. Er zitten Schwalbe SV21 27.5″ Presta banden opgeschroefd, die eruit zien als een soort slicks op een F1-bolide. Dit zijn anti lek banden en ze zijn dik genoeg om niet gelijk in paniek te hoeven schieten als je een trambaan nadert. Zeer solide feature.

Accuduur & bereik van Cowboy 4

Opladen gebeurt dankzij een verwisselbare accu. Wel zo handig voor als je in een appartement een paar trappen op moet voordat je bij je voordeur aankomt. Na 3,5 uur laden ben je weer 100% ready to go, waarna je een bereik hebt van 70 kilometer. Allemaal uitstekend voor elkaar en de Cowboy komt z’n beloftes na, zo hebben wij ervaren. Mocht je overigens bij je fiets aankomen en de batterij van je smartphone is al dead, dan is er bovendien een functie waarbij je fiets ook zonder connectie met je smartphone kan worden gebruikt. Even je accu in- en uitklikken en je kan er tegenaan.

Zo leveren onze Belgische buren met de Cowboy 4 een dijk van een elektrische fiets af. De nieuwe Cowboy 4 is innovatief, beschikt over een voortreffelijke app, is snel, fiets heerlijk en ziet er bijzonder stylish uit. Dankzij alle upgrades heeft Cowboy nu echt de revolver uit de holster gepakt om de strijd met de stevige concurrentie aan te gaan.

Meer info of proefrit maken? Check cowboy.com.

Specs

Gewicht C4: 18.9 kg, inclusief accu
Lengte fietser C4: Optimaal geschikt voor fietsers met lichaamslengte van 170-195 cm
Banden: Door Cowboy ontworpen lekbestendige banden van 47mm breed met flexibele grip en een lekbeschermingslaag
Remmen: Hydraulische schijfremmen voor en achter
Voorlicht: Geïntegreerde LED-lamp die via de app aan en uit kan worden gezet
Achterlicht: Geïntegreerde LED-lamp die feller wordt bij snelheidsvermindering en/of remmen
Actieradius: tot 70 km autonoom
Accu: 2.4 kg verwisselbare accu  360 Wh en 10.0 Ah
App: iOS en Android
Kleuren: Black, Khaki, Sand
Aandrijfriem C4: Gates carbon belt, overbrengingsverhouding 60/21 (2.85). 10.000 km levensduur
Oplader: 100 W oplader met laadtijd van 3,5 uur
Motor: Speciaal ontworpen 45 Nm / 250 W motor, in het achterwiel geïntegreerd
Trapondersteuning: tot maximaal 25 km/h

Gallery

 

 

 

Reageer op artikel:
Review: Cowboy 4 is een van de meest vooruitstrevende en stijlvolle e-bikes van dit moment
Sluiten