Het Amsterdam Dance Event is in het land! Meer dan 2.500 artiesten op zo’n 1.000 feesten, verspreid over 200 verschillende locaties. Onze hoofdstad is deze week het epicentrum van de dance muziek. Een van de grootste bazen is wat ons betreft Reinier Zonneveld. Vrijdag draait hij in de Marktkantine een bizarre liveset van 00:00 tot maar liefst 12:00 in de ochtend. Wij spraken de technoprofessor over zijn bizarre marathonsessie, het magische moment van de climax en Amsterdam Dance Event. "ADE is het hoogtepunt van het jaar. Om het deftig te zeggen zit het tussen een party en een kunstexpositie in. Het verschil is echter dat iedereen tot 8 uur ’s ochtends staat door te pompen."
Reinier! Hoe is de liefde voor muziek eigenlijk ontstaan?
Toen ik klein was sprong ik al rond en zei tegen mijn ouders ‘ik wil wat met muziek doen’. Op mijn derde jaar speelde ik al piano. Gelukkig had ik destijds een super docent met ervaring van klassieke muziek. Hij liet mij dingen naspelen en dat was al echt sick, maar ik kwam er al snel achter dat ik iets zelf wilde schrijven. En dat deed ik ook. Vanuit daar ging het steeds verder. Een paar jaartjes later kreeg ik een muziekprogramma van mijn buurman, Reason. Eerst snap je daar de ballen van, want de gebruiksaanwijzing was in het Engels, maar op knoppen klikken en vervolgens muziek horen dat was gewoon al vet. Zo is het hele balletje gaan rollen.
We lazen dat je in een orkest hebt gespeeld. Hoe is het proces gegaan naar de top techno dj die je vandaag de dag bent?
Er gaan heel wat jaren overheen. In 2010 deed ik wat gigs (optredens, red.). Dat ging natuurlijk altijd via een flyertje ergens underground. Ik speelde toen al live en kreeg te horen van “wow, je speelt je eigen muziek met synthesizers en drums echt vet man”. Op zo’n moment krijg je het gevoel van ‘ik kom er wel’. Nou, niet dus. Dat duurt veel langer dan je denkt. Het gaat erom hoe hard je werkt en niet hoe goed je bent. Die extra paar procent is het belangrijkst om boven de rest uit te steken. Je moet er dan ook heel veel tijd erin steken. En natuurlijk knettergek zijn om de hele dag muziek te maken, haha.
Je studeerde en werkte er ook nog naast. Waar haalde je al de tijd vandaan?
Mijn prioriteit was altijd hoeveel uur heb ik voor muziek en dat is heel frustrerend, want dat is er vrij weinig. Ik moest twee dagen per week werken om geld te verdienen. Het kwam met regelmaat voor dat ik maar een paar uur sliep en dat was het. Als ik ook colleges had die niet verplicht waren ging ik niet. Dat betekende wel dat ik het veel pittiger kreeg bij mijn tentamens. Het meest irritante was ook, dat bevestigen andere dj’s die nog studeren, dat tijdens je tentamenperiode je eigenlijk geen tijd hebt voor muziek, maar wel de beste ideeën krijgt. En wat doe je dan, het nummer niet maken? Nee, dan ga je het alsnog doen, maar dan ben je fucked. Er was niet zoveel tijd.
Wanneer voelde je voor het eerst dat je het wel eens kon gaan maken als techno dj?
Dat is heel dubbel. Aan de ene kant krijg je vanaf het eerste optreden te horen van dit is heel vet, speciaal en dit hebben we nog nooit gehoord. Maar aan de andere kant heb je de onzekerheid van dat je niet elk weekend wordt geboekt. Je denkt dus het moet gebeuren maar het komt er niet van, je zit dan echt in een tweestrijd. Totdat ik werd gebeld door Oliver Koletzki tijdens oud & nieuw. Hij vertelde dat ze twee platen gingen uitbrengen, vroeg of ik bij het boekingskantoor wilde en dat hij mij wilde helpen met mijn carrière. Vanaf dat moment gebeurde het. Hij zette mij een paar keer op een slot met in een keer wel heel veel mensen voor je. En dan besef je van het kan nu niet meer misgaan.
Wat ging er bijvoorbeeld door je heen toen je voor het eerst voor Awakenings werd uitgenodigd?
Dat was fucking vet, onbeschrijfelijk. Ik ben niet zo explosief met juichen maar in mijzelf dacht ik wel ‘pohhh’. Op dat moment was ik aan het werk in de bakkerij en kreeg ik een mail van Awakenings Festival met ‘Wat denk je ervan?’. Dat was het enige dat in de mail stond. ‘Wat denk je zelf’, dacht ik. Ik heb gelijk mijn manager Axel gebeld en gereageerd. Dat moment zal ik me voor altijd blijven herinneren.
Je hebt een studie econometrie en master corporate finance en real estate finance afgerond. Verwacht je dat die ooit nog van pas gaat komen?
Het kan natuurlijk altijd misgaan met mijn carrière of ik heb er geen zin meer in, maar dat is niet wat ik verwacht. Bovendien, als je over twintig jaar aanklopt bij een bedrijf met mijn studie dan heb je daar niks meer aan. De kans is daarom zeer klein dat ik wat ga doen met mijn studie.
Kun je het gevoel omschrijven als je een plaat naar de climax brengt, de bass erin laat klappen en je de hele zaal voor je helemaal los ziet gaan?
Dat is het mooiste wat er is. Dat is echt keihard pieken. Je hebt bestaande tracks die je live doet. Maar het gebeurt ook, zeker op een party als Thuishaven, dat je acht uur staat te draaien en compleet in de flow zit. Tja, als je dan iets nieuws maakt op het moment zelf en je publiek precies snapt waar het om gaat, dan is dat zo vet. Daar doe ik het allemaal voor.
Klapt de adrenaline er op zo’n moment keihard in?
Haha, ja zeker, dat is ook de reden waarom ik tien uur lang door kan gaan. Het geeft ook een onwijze spanningsboog, want als je live bezig bent en je drukt een verkeerde noot in die niet bij de nootsoort past, dan klinkt het niet een beetje kut, maar echt heel kut. Je moet het goed doen. Maar wanneer dat moment zover is, alles samen komt en het precies uitvoert als hoe je het in je hoofd hebt, dan is dat echt magisch.
Kun je meer vertellen over het creatieve proces van bijvoorbeeld je hit ‘Hard Gaan’. Wat komt daarbij kijken en waar haal jij je creativiteit vandaan?
De eerste keer was rond tien uur ‘s-ochtends, drie jaar geleden in Berlijn. Iedereen zat zo lekker in die party op de dansvloer. Mijn nummer liep op 128 BPM en ik vertraagde het nummer. Mijn toetsenbord veranderde in een piano met een gek geluidje en begon op een toets te tikken. Vanuit daar is het ontstaan.
Het dj-leven lijkt van de buitenkant geweldig. Grote menigtes uit hun naad laten gaan met de platen die jij opzet. Veel reizen, veel feestjes. Is het inderdaad alleen maar rozengeur en maneschijn of zitten er ook zware aspecten aan het vak?
Het is allemaal lachen! Nee, geintje. Het hangt ervan af hoe je erin staat. Op dit moment is alles tof want ik heb een heel team achter me. Maar in het begin van mijn carrière vloog ik overal in mijn eentje heen. Er was geen geld voor twee tickets. Dat kan fysiek en mentaal slopend zijn. Als je bijvoorbeeld in een land als China aankomt en je ontmoet je tourmanager die op tien zinnen na geen hol Engels spreekt. Dat is dan super weird. Na vier dagen kan dat wel slopend zijn. Gelukkig zie ik daar wel de humor ervan in.
Wat is het langst aantal uren dat je achter elkaar wakker bent geweest?
Waarschijnlijk tijdens het Amsterdam Dance Event. Ik was op dat moment vijf dagen achter elkaar wakker. Ik had ongeveer negen gig’s. Ook kreeg ik tussendoor allemaal interviews en panels. Tijdens de uren dat je dan moet slapen lukt het slapen niet meer, want je bent dan aan het malen over je show. Uiteindelijk ga je gewoon keihard door tot je instort van de slaap. Ik heb daarna 16 uur achter elkaar geslapen. Ik had gerust nog wel wat uurtjes kunnen slapen.
Drugs en feesten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en op ADE zal ook weer het nodige worden weggeslikt en gesnoven. Ben jij voor legalisering?
Heb jij mijn muziek wel eens geluisterd, haha. Nee, maar kunst en politieke onderwerpen gaan voor mij niet samen. Ik wil mij verder niet mengen in die discussie.
Ben jij dan zelf altijd nuchter tijdens de set?
Ik vind het heel belangrijk, dat geldt ook voor alcohol, om nuchter te zijn. Het is namelijk gewoon mijn werk. Ik verbaasde me in het begin over andere dj’s die een fles vodka achteroverslaan. Je bent wel met iets bezig op dat moment dus als je wazig wordt met wat je ook aan het doen bent neem je het niet serieus. Ik zorg dat ik altijd scherp ben en daar hoort naar de klote gaan niet bij.
Onderscheid jij jezelf daarin vergeleken andere dj’s?
Nee. Ik heb nog nooit top dj’s als Carl Cox of Adam Beyer op de grond zien liggen. Natuurlijk houdt iedereen van een feestje hier en daar en dat moet iedereen voor zichzelf weten. Ik denk dat dit ook heel belangrijk is, maar uiteindelijk ben je jezelf aan het presenteren.
Jij staat 18 oktober tijdens ADE all night long in de Marktkantine. Hoe is het om een van de meest vooraanstaande clubs van de stad zo’n prominente avond te krijgen?
Dat is heel speciaal en als team werk je echt naar zo’n avond toe. We doen in principe altijd een sold-out show in de Marktkantine. Het verschil is nu dat we vier maanden van tevoren uitverkopen en vroeger pas op de dag zelf. Maar dat is iets wat wij hebben opgebouwd. Als je dan ook merkt dat de zaal het ook echt nice vindt, dan is dat voor mij een hoogtepunt van alle gigs die ik doe.
Hoe bereid je je voor op zo’n all nighter en wat kunnen de mensen verwachten?
Alle gigs die ik doe zijn voor mij een voorbereiding, ook de muziek die ik doordeweeks maak. Tegenwoordig maak ik de muziek gelijk als ik een idee heb. Ook al zit ik bij een afterparty of soms een etentje. Omdat ik elke keer iets nieuws maak staat het gelijk in mijn computersysteem. Daar kan ik alles vinden en gebruiken tijdens mijn liveset. Ik markeer m’n lijpste muziek met felle kleuren en op datum dus ik weet ongeveer wel waar alles staat. Op die manier heb ik alles klaar staan bij mijn liveshow en bereid ik mijzelf voor.
Ik besteed mijn geld liever aan een plafond vol met CO2-kanonnen in de Marktkantine, dan dat ik het op m’n spaarrekening zet
Hoe belangrijk is ADE voor jou en de elektronische muziekwereld?
Dit is wel echt een hoogtepunt van het jaar zoals je dat met ieder vak hebt. Het is net zoals bij sport een evenement waar iedereen naar uitkijkt. Om het deftig te zeggen zit het tussen een party en een kunstexpositie in. Het verschil is echter dat iedereen tot 8 uur ’s ochtends staat door te pompen, haha. Maar het is ook leuk, want je komt iedereen tegen die in de scene zit, bijvoorbeeld mensen die je hebt ontmoet in Beiroet of Australië. Dat is onwijs speciaal en geeft een mooie vibe aan ADE.
Betaalt het vak van techno dj eigenlijk goed?
Het is net als met topsport. De een verdient meer dan de ander. Als je er goed in bent, geluk hebt en de juiste keuze maakt dan kan het goed komen. In het begin kost het alleen maar geld, je moet dan kiezen tussen een auto of je apparatuur en hopen dat je uiteindelijk je geld er mee kan maken. Ik heb geluk gehad en ik kan er goed mee verdienen. Maar dat is nooit mijn doel geweest. Ik besteed mijn geld liever aan een plafond vol met CO2-kanonnen in de Marktkantine, dan dat ik het op m’n spaarrekening zet. Als je rijk wil worden, kun je beter gaan bankieren. Je moet muziek maken omdat je het vet vindt.
Tot slot, waar kunnen we je allemaal vinden tijdens ADE?
Op donderdag om kwart voor drie geef ik bij de Brakke Grond een Sound Lab. Daar laat ik zien wat ik doe. De volgende ochtend Awakenings. Ik heb de eer om dan af te sluiten bij Carl Cox. En vrijdag natuurlijk de 12 uur lange pomp sessie in de Marktkantine. Dus bereid je voor want dit wordt de dikste Filth on Acid ooit!
Track van dit moment: Dusty Kid – Rage 3 (Original Mix)
DJ of all time: Carl Cox
DJ van dit moment: Carl Cox
Muziekalbum: Moby - Play
Producer: Mees Salomé
Tekst: Joran Hegie
Foto's: Esmee Bosklopper