Spectaculaire reminder waarom rally rijden de dikste autosport op aarde is

Lekker door de dichtbegroeide toendra jakkeren in een veel te kleine familie hatchback. In de bijrijdersstoel een persoon die een blaadje vasthoudt met daarop de routebeschrijving. Vol gas met geknepen billetjes door een haarspeldbocht scheren. Publiek dat met gevaar voor eigen leven even die foto van de WRC-auto op de rijbaan wil scoren. Het is waarschijnlijk de mooiste sport die er is: rally rijden. De rallycoureurs lijken wel over de reflexen van een supersonische kat te beschikken. Daarnaast houden ze het hoofd op wonderbaarlijke wijze extreem koel terwijl de achterwielen dicht langs een afgrond scheren. Wij vinden het maar gigantisch dik, dat rally rijden.

WRC

World Rally Championship, in de volksmond ook wel WRC genoemd, is de meest prestigieuze klasse binnen de rallysport. De coureurs en co-coureurs worden samen met de wagens tot het uiterste getest op ’s werelds meest onverzoenlijke wegen. De mannen moeten samen met hun racekisten alles doorstaan. Van ijskoude besneeuwde boswegen tot bloedhete met steen beladen woestijnwegen. Het is dan ook geen sport voor wagenzieke mensen.

De coureurs concurreren op afgesloten wegen tegen elkaar om de snelste tijd te halen. Dit gaat meestal om één tiende van een seconde. Een enkele error betekent dus dat je verslagen kan worden. Daarom moeten de coureurs blindelings kunnen vertrouwen op de co-coureurs die de komende handelingen in codetaal naar de coureurs schreeuwen. Gebeurt dit niet goed dam kan het wel eens tot flinke crashes leiden. En geloof ons, het is geen pretje om je wagen met 200 km/u om een boom heen te vouwen. 

Rallywagens

De bolides die de rallyteams gebruiken moeten afstammelingen zijn van bestaande productiewagens. Hiervan moeten er minimaal 2500 op de markt komen om dat model in de rallysport te mogen gebruiken. Daarnaast moeten de bolides legaal zijn op straat en alles kunnen wat een normale straatwagen ook kan. De rallywagens zijn echter een stuk sneller dan de productiewagens. De racebeesten knallen in een bekwame 1,8 seconden van 0 naar 100 toe. Niet gek voor een Hyundai I20.

De wagens zijn licht maar niet te licht. Het minimum van de topklasse staat op 1.190 kilo. Daarnaast mag de kracht/gewicht verhouding maximaal 3,1 kg per pk zijn. Ook mag de motor een maximale inhoud van 1600 cc hebben en heeft de turbo een 36 mm restrictor. De teams kijken dus naar elk aspect op de auto om deze zo snel als mogelijk door de blubber te laten schieten. Wij vinden het superdik en willen wel eens in zo’n wagen door het bos heen scheuren.

Reageer op artikel:
Spectaculaire reminder waarom rally rijden de dikste autosport op aarde is
Sluiten