Het spits is afgebeten door FHM500-winnares Romy Monteiro, we vervolgen seizoen twee van onze podcast FHM’s Vrouwen aan de Top met een bijzonder leuke gast. Ze gooide hoge ogen tijdens het afgelopen seizoen van Wie is de Mol? . Maar haar kerntaak in haar loopbaan is het runnen van de Nederlandse editie van een van de meest toonaangevende modebladen in de wereld: Elle. Te gast in onze studio is Anke de Jong!
Zoals elke aflevering nemen we eerst haar CV door, waar we erachter komen dat de Friezin al op piepjonge leeftijd naar onze hoofdstad is verhuisd. “Ik was 16 toen ik naar Amsterdam verhuisde. Ik was klaar met de havo en ik wilde heel graag naar Amsterdam. Daar gebeurde het voor mij. De eerste twee jaar voelde ik me zo ongelukkig en waren zo eenzaam. Maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.”
We komen te spreken over het begin van haar carrière bij Glamour. Na eerst een aantal jaar te hebben gewerkt als marketingmanager, werd ze gevraagd hoofdredacteur te worden van het bekende vrouwenblad. “Ik heb eerst nee gezegd toen ik werd gevraagd om hoofdredacteur van Glamour te worden. Ik dacht: ‘je vraagt de verkeerde.’ Ik vind het superleuk om hard te werken, maar ik ben oké met in de schaduw staan van iemand anders. Laat iemand anders maar het gezicht zijn. Ik durfde het eigenlijk gewoon niet.”
De CEO kwam er echter niet uit en vroeg haar een maand later opnieuw. “Hij riep me in zijn kantoor en zei dat hij toch dacht dat ik het moest gaan doen. Ik had één vraag: ‘denk je écht dat ik het kan?’ Hij zei dat hij 100% zeker wist dat ik het zou kunnen. Dus daarop besloot ik dat ik het ging doen."
Omdat ze vanuit een marketingfunctie kwam, had ze heel erg het idee dat ze zich extra moest bewijzen. “Enorm. Inmiddels durf ik hardop te zeggen dat het een ouderwetse gedachte is dat je als journalist moet zijn opgeleid voor de functie van hoofdredacteur, maar destijds had ik echt het gevoel dat de generatie voor mij naar mij keek van: wat kom jij nou doen. Ik heb mezelf meerdere malen aan mensen moeten voorstellen, terwijl ze echt wel wisten wie ik was. Dat soort dingen. Dat knaagt dan toch een klein beetje, daar heb ik wel honderd keer tegen mezelf moeten zeggen dat ik mezelf niet gek moest laten maken. Nu zie je het veel meer: de nieuwe generatie hoofdredacteuren zijn veel meer merkbouwers.”
"Ik ging van 18.000 naar 40.000 volgers"
Over haar mindere punten punten zegt Anke de Jong: “Ik ben absoluut geen goede schrijver. Ik maak heel weinig. Ik interview heel weinig en schrijf heel weinig, want daar ben ik niet goed in. Daardoor weet ik dat ik hele goede journalisten nodig heb in mijn team. Ik weet wat ik mooi vind qua vormgeving, maar ik heb de beste art-director nodig om dat te maken. Zo zijn er genoeg dingen waar ik niet goed in ben. Ik zorg ervoor dat mijn team weet waar we naartoe gaan. Dat de neuzen dezelfde kant op staan.”
Na haar jaren bij Glamour, werd de brunette gevraagd voor de positie van hoofdredacteur bij Elle. “Aan de telefoon voelde ik gelijk een vuurtje in mij branden. ‘Leuk, hier heb ik zin in’, dacht ik. Uiteindelijk heb ik vier uur gewandeld met de CEO en zijn we aan de wijn gegaan en spraken we over wat ik nodig had om Elle tot een succes te maken en wat zij van mij nodig hadden. Daar was ik heel duidelijk over. Ik wilde niet meer geld, maar vrijheid. Ik was heel erg Glamour. Dat was ik wel een beetje ontgroeid. Dus Elle wordt dan wel een beetje een volwassen Glamour. Het wordt mijn Elle, daar moeten ze achterstaan, anders moeten ze iemand anders zoeken, vond ik.”
Inmiddels is ze vele magazines, reisjes en events verder. Haar zichtbaarheid leverde haar zelfs deelname op aan het populaire tv-programma Wie is de Mol? . “ Wie is de Mol? is een van de vetste dingen die ik heb gedaan in m’n leven. Ik kende de mensen niet, ik wist niet naar welk land ik ging, je hebt geen telefoon, je weet niet wat je gaat doen. Maar ik heb er zoveel door teruggekregen. Ik heb zoveel over mezelf geleerd en zo’n te gekke tijd gehad.” Dat niet alleen, het heeft haar ook op zakelijk gebied geen windeieren gelegd. “Voor mij is het heel positief geweest. Op social media ging ik bijvoorbeeld van 18.000 naar 40.000 volgers. Het zorgde voor een enorme zichtbaarheid. Dat was ook super voor Elle. Er waren opeens merken en mensen die wel graag met ons wilden samenwerkingen. Het was op alle vlakken een win-win-win-situatie, echt een boost.”
FHM’s Vrouwen aan de Top wordt mede mogelijk gemaakt door Bodyhouse.nl ; de website voor voedingssupplementen.
Je luistert de aflevering met Anke de Jong hier op al jouw favoriete podcastkanalen . Welke succesvolle vrouw zou jij wel te gast willen zien in onze podcast? Laat het weten in de comments op Facebook, Instagram, TikTok of YouTube! Abonneer je dan gelijk even op onze podcast, zodat je niets hoeft te missen.
FHM’s Vrouwen aan de Top is een productie van ILVY Network. Wil je adverteren of samenwerken, stuur dan een mail naar: [email protected].