Poolse hotelketen beloont stellen die… eh… productief zijn tussen de lakens

22 sep , 11:00Nieuws
Depositphotos_253595104_XL
In Nederland krijg je bij een hotelovernachting hooguit een ontbijtje erbij of een late check-out, maar in Polen pakken ze het nét wat creatiever aan. De hotel- en vastgoedketen Arche beloont namelijk koppels die tijdens hun verblijf een kind verwekken. Jep, je leest het goed. Netflix & Chill krijgt hier ineens een héél andere betekenis.

Gratis feestje voor de vruchtbare gast

Het concept is eigenlijk heel simpel. Stel, jij en je partner boeken een kamer in één van de 23 hotels van Arche. Negen maanden later komt er een kleine op de wereld en jullie kunnen aantonen dat jullie op het juiste moment bij Arche hebben ingecheckt? Dan krijgen jullie een gratis familiefeest cadeau. Denk aan een doopfeest, eerste verjaardag of gewoon een lekker Poolse knalfuif om de nieuwe spruit te vieren. Een overnachting kan dus zomaar leiden tot een soort all-inclusive babypakket.
arche
Je hebt alleen twee dingen nodig: een boekingsbewijs en een geboorteakte. Ook moeten de aanvragers in Polen wonen, en minstens één van de twee moet Pools zijn. Alleen dan kun je aanspraak maken op de actie. Voor toeristen dus geen “sponsored by Arche” baby.

Niet alleen gasten, ook personeel scoort

Arche’s missie gaat verder dan alleen toeristen in de stemming brengen. Ook wie een appartement koopt bij Arche en daar kinderen krijgt, mag rekenen op een premie van zo’n 10.000 zloty (ruim €2300). Zelfs medewerkers worden beloond wanneer ze hun steentje, of beter gezegd, hun genen, bijdragen aan de Poolse bevolkingsgroei.

Waarom deze opmerkelijke actie?

Het idee komt niet zomaar uit de lucht vallen. Polen kampt namelijk al jaren met een serieuze bevolkingskrimp. Het geboortecijfer ligt historisch laag, rond de 1,1 kind per vrouw. Ter vergelijking: voor een stabiele bevolking heb je ongeveer 2,1 nodig. De Poolse bevolking is inmiddels gezakt naar zo’n 37,5 miljoen en volgens VN-voorspellingen kan dat in 2100 bijna halveren.
Depositphotos_247537078_XL
CEO Władysław Grochowski wil met deze actie niet alleen de geboortecijfers een duwtje in de rug geven, maar ook een maatschappelijk statement maken. Zijn bedrijf is al langer sociaal betrokken, onder meer door opvang te bieden aan Oekraïense vluchtelingen. Dit nieuwe initiatief is volgens hem een speelse manier om een serieuze discussie aan te zwengelen.

Slimme marketing of serieuze missie?

Critici merken op dat de kans klein is dat zo’n actie daadwerkelijk een babyboom veroorzaakt. Maar de stunt levert wel gratis publiciteit op en zet Arche internationaal op de kaart. Bovendien, wie kan er nu zeggen dat hun eerste kind “gesponsord” is door een hotelketen?
Delen met
Ook interessant
loading

Loading