Een extra herkansing en een vak wegstrepen klinkt als een droomscenario voor elke scholier die in zijn examenjaar zit. Maar toch bleek dat cadeautje voor een flinke groep coronaleerlingen later een stuk minder feestelijk uit te pakken dan gehoopt.
Tijdens de pandemie was niets normaal, ook het eindexamen niet. Om scholieren door die chaotische tijd heen te helpen, gooide de overheid de regels tijdelijk losser. Goed bedoeld, maar volgens nieuw onderzoek heeft dat dus niet super goed uitgepakt.
Extra coulance én extra problemen
In de schooljaren 2020-2021 en 2021-2022 kregen scholieren te maken met examens terwijl hun middelbare school voor een groot deel thuisonderwijs, digitale lessen en vooral veel zelfstudie is geweest. Daarom besloot de overheid tot versoepelingen bij de eindexamens.
Iedereen kreeg een extra herkansing om een onvoldoende weg te werken en mocht bovendien het cijfer van één examenvak niet mee laten tellen; de zogeheten wegstreepregeling. Dat zorgde ervoor dat meer leerlingen hun diploma haalden dan onder normale omstandigheden het geval zou zijn.
De rekening kwam later
Maar die versoepelingen hebben een keerzijde. Dat schrijft
Trouw op basis van een evaluatie van het ministerie van Onderwijs. Studenten die gebruikmaakten van de versoepelde regels kwamen in het vervolgonderwijs vaker in de problemen dan hun leeftijdsgenoten.
Of ze nu naar het mbo, de hogeschool of de universiteit gingen: de uitval lag hoger onder studenten die hun diploma mede dankzij de coronaregels haalden.
De verschillen zijn het duidelijkst te zien bij vwo’ers. Studenten uit deze groep vielen op de universiteit twee keer zo vaak uit en wisselden ook twee keer zo vaak van studie als ‘gewone geslaagden’ die hun diploma zonder versoepelingen behaalden.
Opvallend genoeg deden zelfs leerlingen die hun diploma maar nét op eigen kracht hadden gehaald het later beter dan degenen die gebruik hadden gemaakt van de extra regels.
Lagere lat, lichtere rugzak
Volgens het ministerie van Onderwijs is de conclusie helder: “De lat lager leggen is niet altijd gunstig.” Studenten die dankzij de versoepelingen doorstroomden, begonnen hun vervolgopleiding met minder bagage. En dat gebeurde ook nog eens in een periode waarin scholen en universiteiten deels gesloten waren.
Het ministerie wil de uitkomsten gebruiken om beter voorbereid te zijn op een volgende crisis. Want een diploma 'cadeau' doen voelt misschien prettig op de korte termijn, maar kan op de lange termijn juist extra struikelblokken opleveren.