Als we daar de nieuwe Porsche 911 GT3 niet hebben! Dat ‘ie er komt is niet echt een verrassing, maar lekker is het natuurlijk wel. Hiermee is het familielid met de grootste bek van de nieuwe generatie 911’jes gearriveerd.
Het is soms even zoeken naar het overzicht in de 911-stamboom, want traditiegetrouw verschijnen er van elke serie meer modellen dan smaken paprikachips in de supermarkt. Als je een abonnementje op het circuit hebt, dan is de Porsche 911 GT3 the way to go.
De nieuwe GT3 herken je natuurlijk aan die jumbojet achterspoiler. Verder onderscheidt ‘ie zich visueel ook van de luchthappers in de motorkap. Beide componenten zijn gemaakt van koolstofvezel, om zo gewicht te besparen. Hoe lichter de auto, des te rapper je ‘m over het circuit kan knallen natuurlijk. Nou, dat is goed gelukt bij deze knakker. Waar de vorige GT3 de Nordschleife nog deed in 7 minuten en 12 seconden, daar doet dit monster het in 6 minuten en 59 seconden.
Hoofdverantwoordelijk is de atmosferische 4,0 zescilinder boxermotor met een vermogen van 510 pk en en koppel van 470 Newtonmeter. Schakelen gaat via de zeventraps PDK-bak. De echte puristen kunnen echter ook kiezen voor een handbak met zes versnellingen. De aanjager maakt het mogelijk om in 3,4 seconden naar de 100 km/u te blazen, terwijl de 200 al na 10,8 seconden wordt aangetikt. De topsnelheid ligt op 318 km/u. Niet zo snel als de Porsche 911 Turbo S, maar alsnog cijfers waarmee je in staat moet zijn om op tijd te zijn voor de gebakken aardappeltjes en broccoli.
Die GT3 ligt natuurlijk heel laag op de grond, en mocht je niet dol zijn op het schrapende geluid van de connectie tussen voorbumper en straatstenen, dan kun je gebruik maken van het liftsysteem op de vooras. Wel zo prettig bij de hoge verkeersdrempels.
236.200 euro. Als we de prijs heel snel zeggen dan valt het best mee. Hiervoor heb je de PDK-versie, de handgeschakelde puristenversie kost nog een enkele duizenden euro’s meer. Vanaf mei staat ‘ie bij de dealer. Mocht het toch nog net iets te braafjes voor je zijn, dan kun je natuurlijk ook nog wachten op de RS versie. Om de keuze of de nieuwe Porsche 911 GT3 iets voor je is, zullen wij uiteraard even kijken of we een proefritje voor je kunnen maken.