Het is alweer de laatste podcastaflevering van dit seizoen en dat sluiten we nog even goed af met een enorm getalenteerde vrouw. Ze is een van de grootste fotografietalenten van ons land, zette beauty’s als Kim Feenstra, Rose Bertram en Yolanthe Cabau op de gevoelige plaat en wordt ingehuurd door de grootste magazines en fashion brands. In onze podcast FHM’s Vrouwen aan de Top gaat onze hoofdredacteur Chris Riemens in gesprek met Martika de Sanders over haar carrière als fotograaf. Luister hier de podcastaflevering met Martika op jouw favoriete platform.
Een kofferdame bij Miljoenenjacht. Dat was Martika haar eerste baantje. Zij belandde hier via Dansacademie Lucia Marthas, waaraan Martika destijds studeerde. Alhoewel ze toen dus voor de camera stond, zijn die rollen al gauw omgedraaid. Wat begon als een hobby is uitgelopen tot een succesvolle carrière.
“Ik kon mijn bachelor in Fotografische Vormgeving in twee jaar halen, dus ik dacht laat ik het een kans geven. Ik was nog super jong, dus mocht ik het daarna toch niks vinden, dan ga ik wat anders doen. En toen bleek ik het hartstikke leuk te vinden en ben ik daar in doorgegaan. Het sprak me altijd al heel erg aan. Ik verzamelde best veel magazines en thuis was ik altijd voor mijn plezier aan het editen.”
Tijdens deze studie heeft Martika vooral veel geleerd over fototechniek. Ze leerde de technische kant van fotografie, wat zij heel erg nodig had. “Ik wist eigenlijk helemaal niks van hoe een camera of licht werkt. Ik had die techniek heel hard nodig om professioneel te werk te kunnen gaan. Als je commercieel wil kunnen werken, moet je bepaalde resultaten binnen een bepaalde tijd kunnen creëren. Je kunt niet op een set staan en vier uur doen over een lichtopstelling. Dus je hebt wel een streepje voor als je dat allemaal weet.”
In Nederland heeft Martika voor de meeste magazines gewerkt. “Ik kan makkelijker benoemen waar ik niet voor gewerkt heb, want dat zijn er minder. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit voor de Nederlandse Vogue iets gedaan. Ik zou dat wel willen, maar het is geen goal. Het is niet iets wat ik van mijn lijstje af moet strepen.”
Supermodellen als Kim en Rose hebben voor haar lens gestaan, maar Martika vindt het niet zo interessant om het daar over te hebben. “Het is een hele lijst die ik kan opnoemen, maar het maakt eigenlijk niets uit wie de persoon voor je camera is.”
Martika is al een jaar bezig met een enorm eigen project. Een koffietafelboek over zwarte creatieven in de Nederlandse industrie. “Dit doe ik samen met een vriendin van mij. Zij heeft alle mensen die erin staan geïnterviewd en ik heb natuurlijk iedereen gefotografeerd. Het gaat voornamelijk over fashion, kunst en design. In het boek hebben we iets meer dan 50 mensen bij elkaar gebracht die hun verhalen delen over waar zij begonnen zijn en hoe ze zijn gekomen waar ze nu zijn.”
Martika en haar partner vonden dat het nodig was om zo’n boek te maken, omdat het na BLM tijd was voor positiviteit. “Ik denk dat je mensen veel meer kunt raken als je positieve verhalen bij elkaar brengt, waar andere mensen weer van kunnen leren. Het is super inspirerend om te lezen wat deze mensen allemaal gedaan hebben vanaf het begin tot waar ze nu zijn. Als je in een creatieve business werkt, is het best wel moeilijk om te weten hoe je ergens moet komen. Vooral als je net begonnen bent. Ik denk dat heel veel mensen vergeten dat iedere persoon die iets bereikt heeft ook heel vaak nee heeft gehoord.
Na haar studie is Martika stage gaan lopen in New York. “Er ging echt een wereld voor me open. Ik had altijd al de droom om een tijdje in het buitenland te wonen of te studeren en omdat mijn studie zo kort was, werd wel aanbevolen om stage te lopen om praktijkervaring op te doen. En het kon bij mij natuurlijk weer niet normaal, dus ik moest naar New York.”
Martika vertrok voor een maand naar New York om een stageplek te zoeken, maar kwam zonder resultaat terug. “Het is niet dat ik er makkelijk over dacht, maar ik wist niet eens waar ik moest beginnen. Ik heb bij random agency’s aangeklopt om te vragen hoe ik het beste een stageplek kon vinden. Direct naar een fotograaf toestappen, was het meest voorkomende antwoord. Toen ben ik een beetje gaan socializen.”
Toen Martika alweer een paar maanden in Nederland was, werd zij opgebeld dat er een stageplek was vrijgekomen bij een fotograve, Pamela Hanson. “Zij deed in die tijd alle jobs waar je alleen maar van kunt dromen, dus dat was voor mij wel echt een kans om te zien hoe dat werkt. Tijdens een shoot in Central Park had zij drie of vier assistenten en het enige dat zij deed was op de camera klikken. Dat was het. Toen besefte ik wel dat het echt het team is dat uiteindelijk het resultaat zo goed maakt. Dat vond ik wel heel interessant om te zien.”
FHM’s Vrouwen aan de Top wordt je aangeboden door Lexa: Serious Dating, Crazy Love. Schrijf je hier in en scoor die date!
Je luistert de aflevering met Martika de Sanders hier op al jouw favoriete podcastkanalen . Verder zullen we elke week een complicatie delen op ons YouTube-kanaal. Welke succesvolle vrouw zou jij wel te gast willen zien in onze podcast? Laat het weten in de comments op Facebook, Instagram of YouTube! Abonneer je dan gelijk even op onze podcast, zodat je niets hoeft te missen.
FHM’s Vrouwen aan de Top is een productie van ILVY . Wil je adverteren of samenwerken, stuur dan een mail naar: [email protected].