Je hebt wellicht al gelezen dat we op pad zijn geweest met de Zero SR . Maar op een been kun je niet lopen, dus hebben we ook gelijk maar de Zero Motorcycles FXE meegenomen. Hop hop, gas erop!
Nog even een kleine recap dan: Zero Motorcycles is opgericht in 2006 met een hoofdkantoor in Californië, waarna het merk zich heeft opgericht tot de grootste speler in de markt van elektrische motoren. In hun garage kun je kiezen uit acht verschillende modellen, waarvan de Zero Motorcycles FXE een van hun laatste creaties is.
Als je de FXE ziet staan zou je verwachten dat je ermee op zondagmiddag in het zand kan staan om te kijken wie als eerste aan de streep komt in de plaatselijke motorcrosswedstrijd, maar niets is minder waar. Met z’n hoge voorspatbord, lange zadel en opgetrokken kontje mag hij er dan uitzien als een crosser, dit is toch echt ontworpen als de ultieme stadsbike. Geen modderige offroad taferelen, maar gewoon lekker cruisen door de plaatselijke binnenstad dus. De FXE is overigens ontworpen in samenwerking met het bekroonde bureau Huge Design. Intentie: de motorfiets van de toekomst ontwerpen.
Het fundament van de bike is de Zero ZF 75-5 en een Cypher II-besturingssysteem. Daarbij hebben ze een 5’’ TFT-kleurendashboard erop geschroefd. Het scherm is strak en helder en geeft je in één blik informatie over de meest essentiële zaken als koppel, snelheid, range, welke rijmodus je zit en hoeveel procent van je accu je nog over hebt en het aantal kilometers dat is afgelegd. Daarbij kun je ‘m syncen met je smartphone, waardoor een aanpasbaar dashboard te zien krijgt met gedetailleerde rijstatistieken.
Het leuke is dat de FXE geschikt is voor zowel mensen met een A2 als een A1 rijbewijs. Je kan voor de FXE namelijk kiezen tussen een krachtbron van 11kW (15 pk) of 15kW (21 pk). De jonge honden onder ons zullen helemaal vrolijk worden van het feit dat de bike is voorzien van een ZF 7.2 krachtbron (weet je je gelijk waar die grote cijfers op de kappen voor staan), die een koppel levert van maar liefst 106 Newtonmeter. Ook op een A1-rijbewijs! En dat uit een fiets die vergelijkbaar is met een 125 cc. Om even een leuke vergelijking te maken: de 200 pk sterke Kawasaki Z H2 heeft 137 Newtonmeter. Dat is maar 31 Nm aan koppel meer dan dit exemplaar van Zero. En op deze FXE mag elke 18-jarige met rijbewijs A1 wegrijden. De studenten onder ons hoeven zich met de FXE niet meer te schamen bij het stoplicht, want zij komen gewoon als eerste aan bij het volgende rode licht. Heerlijk, toch? Ze hoeven daarnaast ook niet te schakelen of te koppelen, want elektrisch. Zomaar een suggestie voor een nieuwe slogan voor Zero Motorcycles: makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker.
Het rijdt ook echt heel chill. Je zit in een lekker kuipstoeltje, lekker sportief, maar in comfortabele houding. Kijk, de snelweg moet je lekker vermijden. Maar in de stad komt dit stekkerbeestje optimaal tot z’n recht. Alle verkeersdrempels zijn een piece of cake, want de vering is opmerkelijk chill afgesteld. Met 135 kilo is het een lichtgewicht waarmee je lekker kunt gooien en smijten. Een beetje sportschooljongen tilt ‘m gewoon drie trappen op naar z’n appartementje op driehoog om z’n bike op te laden. Over het opladen gesproken: een volle batterij is gefixt in een uur of negen. Daarnaast kan dat laden gewoon via een stopcontact in je muur met 220V, lekker makkelijk. Een nachtje aan de lader en je kan er weer 161 kilometer (geschat rijbereik in een stad) tegenaan. In de praktijk is – als je een beetje van gassen houdt - 100 kilometer echter wel wat realistischer.
Dit alles voor de prijs van 13.880. Dat is een behoorlijke smak geld, maar je moet er wat voor overhebben wil je de stoplichtsprint winnen met een A2 rijbewijs. Daar staat tegenover dat je flink minder knaken kwijt bent aan onderhoud en benzine. Een volle accu kost je bijvoorbeeld een euro of twee. Met de huidige benzineprijzen heb je dat aankoopbedrag zo weer terug verdiend als je dat afzet tegen een benzine slurpend exemplaar. Als je houdt van rijplezier, het beste voorhebt met het milieu en op wil vallen in de stad, dan is de Zero FXE in elk geval een bijzonder leuke optie. De FXE is de ultieme bike voor de city jungle!
Meer info of proefrit maken? Check zeromotorcycles.com .
Prijs: €13.880 Krachtbron: ZF 7.2
Vermogen: 11 kW: 15 pk & 15 kW: 21 pk Koppel: 106 Newtonmeter
Topsnelheid:132 km/u Actieradius: Stadsverkeer 161 km & snelweg 64 km