Indrukwekkende Zero Motorcycles SR geeft je non stop die rollercoaster feeling

22 jun 2022, 17:00 Machines
zero motorcycles sr fhm01

Dat elektrisch rijden de toekomst is, mag inmiddels wel duidelijk zijn. In autoland zijn de stekkermachines allang breed geïntegreerd in het assortiment van de meeste merken. De motormerken blijven echter nog een beetje achter. Zo niet Zero Motorcycles, dat zich louter focust op het uitbrengen van de elektrische modellen. Wij gingen op pad met de Zero Motorcycles SR. Je zou haast zeggen dat dit staat voor sensationeel en razendsnel.

De reis van Zero Motorcycles startte in 2006 toen het eerste kantoor werd geopend in de bakermat van de technologische vooruitgang: Sillicon Valley. Het doel: ’s werelds meest geavanceerde elektrische motorfietsen bouwen. Dertien jaar later hebben ze zich ontwikkeld tot hét merk als het aankomt op laadpaaltweewielers, waarbij er acht verschillende modellen in het assortiment staan. Wij gingen een weekje rijden op de aantrekkelijke Zero SR.

zero motorcycles sr fhm14

Modulair opbouwbaar

Een bijzondere machine, want de motor is – net zoals bijvoorbeeld Tesla – modulair opgebouwd. Dat betekent dat je de motor kan upgraden in bijvoorbeeld accu en power. Abe Askenazi, CTO van Zero Motorcycles zegt er het volgende over: “Met de implementatie van een rijk scala aan nooit eerder geziene features, wordt de SR de meest aanpasbare motorfiets ooit. Zo verzekert hij zijn prominente plaats voor de komende jaren.” Algemeen directeur Jeremy Kent voegt daaraan toe: “De mogelijkheid om jouw motorfiets on-demand te personaliseren is niets minder dan revolutionair. “We maken het mogelijk om onmiddellijk de prestaties aan te passen enkel met behulp van een wifi-signaal. Dat wijzigt grondig de interpretatie van hoe motoren van Zero kunnen groeien en evolueren samen met de rijder.”

Simpel vertaalt: je kan dus een basis SR kopen voor €19.720, maar als je behoefte hebt aan bijvoorbeeld meer vermogen en accucapaciteit dan kun je dus een upgradepakket kopen waarmee je ‘m naar een hoger level transformeert. Zo kun je ‘m stapsgewijs upgraden richting het topmodel: de SR/F. Innovatief doch doeltreffend. Vooralsnog is dat wat ons betreft niet nodig, want meer snelheid zit je bepaald niet verlegen om. Als je de gashendel van de SR volledig opentrekt dan word je - zeker in Sport-modus - afgeschoten alsof je in de Goliath die eerste vrije val recht naar beneden maakt. Achtbaantaferelen en kriebeltjes in de buik. Wat gaat dit af en wat is dit verdomd leuk. In 3,5 seconden zit je op de 100. Het is niet per se de 74 pk die het ‘m doet, het zijn de 166 Newtonmeter aan koppel die ervoor zorgen dat je bij het stoplicht 99% van de verkeersdeelnemers je kont te laten zien. Niet in de laatste plaats omdat je niet naar een volgende versnelling hoeft te schakelen. Je gaat zonder oponthoud gewoon in een rechte lijn vooruit en dat stopt pas als je de topsnelheid van 167 km/u hebt aangetikt. Met name de sprint vanaf een kilometer of 60 naar 120 gaat echt verschrikkelijk snel, waarbij je echt moet opletten voor het behoud van je rijbewijs.

Elektrisch rijden betekent geen ronkend motorgeweld, maar is ook zeker niet geruisloos. Of we het geluid missen? Nou, eigenlijk niet. Bij de acceleratie produceert de ZF 75-10 krachtbron een futuristisch, hoog fluitende sound, waarbij het lijkt alsof er een ruimteschip over het asfalt zoeft. Space mobile activated ✓. De mensen langs de kant van de weg vervolgens in verbazing achterlatend, want je racet ze in razendtempo voorbij. En dat, zonder dat ze zich het leplazarus zijn geschrokken vanwege een parade van oorverdovend kabaal. Het levert dan ook heel veel nieuwsgierige blikken en gesprekken op. Als je vooraan bent gaan staan bij het stoplicht gaan er raampjes open, als je parkeert stappen er mensen op je af om een praatje te maken. Als je bent verstoten door je vriendengroep of verlegen zit om aandacht dan raden wij je aan om je gewoon een Zero SR aan te schaffen, want iedereen is nieuwsgierig naar de Zero SR.

Funbike

Hij ziet er natuurlijk ook heel erg goed uit. Dat massieve accublok in het centrum van de motor trekt natuurlijk de aandacht. Maar ook elementen als een voor- en achterspatbord van carbon en het design van de voor- en achterlicht mogen er zijn. Deze carbon-delen zijn niet standaard, maar als je dan toch gaat kijken voor deze elektrische bike is het zeker aan te raden om voor dit 'Quickstrike-pakket' te gaan. De looks van de Zero SR zijn heel dik in orde en met die extra features uit het optionele pakket is hij onweerstaanbaar. Datzelfde geldt voor de rij-eigenschappen. Over acceleratie en snelheid zijn we zoals je hierboven hebt gelezen zeer tevreden, maar het rijdt ook gewoon bijzonder comfortabel. En makkelijk natuurlijk, want je hoeft niet te koppelen met je linkerhand- en voet. Met 222 kilo is ‘ie niet per se licht, maar het toch voelt ‘ie wel heel soepel aan. Het gewicht is mooi verdeeld en nodigt erg uit om speels mee te rijden. Als je daar die heerlijke acceleratie bij optelt dan is dit gewoon een ontzettende funbike.

zero motorcycles sr fhm13

Een tour met 27 Rides zouden we er alleen nog niet mee gaan doen. Het blijft met name een motor voor de kortere afstanden. De range wordt nu bepaald op 188 kilometer, maar die rollercoaster thrill wil je hoe dan ook een paar keer pakken, dus daar kun je wel iets vanaf halen. Op een volle accu (in normale laadtijd is ‘ie in zo’n vier uur opgeladen naar 100%). De maximale laadcapaciteit bedraagt 9,3 kW, maar dan moet je jouw SR wel uitrusten met de optionele Rapid Charger en de Cypher Upgrade zodat je snelladen activeert. Als je dat doet, dan kan je de accu volledig opladen van 0 tot 100% in zo’n 110 minuten. Met diezelfde laadinfrastructuur laad je de batterij wel in twintig minuutjes op van 20% naar 80% en dát is natuurlijk wel heel handig als je langere afstanden gaat rijden. Maar daarvoor moet je dus wel een en ander aanvinken in het optiepakket. De meeste mensen die ‘m dagelijks gebruiken hangen ‘m gewoon ’s nachts aan de paal, waarna er bij het ochtendzonnetje weer volledig opgeladen mee kan worden gereden. Op die manier is de bike ook prima geschikt voor woon-werkveer met een reistijd tot +- een uurtje rijden.

Rooskleurige toekomst

Ah, de prijs. Ja, die is met een kleine 20k niet goedkoop. Voor dat geld kun je heel veel mooie motoren kopen, maar als je wil opvallen en echt iets anders wil hebben, dan is dit een uitstekende keuze. Zo heeft Zero Motorcycles wat ons betreft een zeer indrukwekkende machine afgeleverd. De snelheid, de looks, de rij-eigenschappen, de fun; yep, wij snappen waarom Zero bovenaan de apenrots staat als het gaat om de productie van elektrische motorfietsen. Ja, wij worden ook warm van de knallende uitlaat van een brute viercilinder. Maar dit is op een andere manier sensationeel. Als de toekomst dan inderdaad elektrisch is, dan ziet ‘ie er met Zero Motorcycles in elk geval zeer rooskleurig uit.

Meer info of proefrit maken op de Zero Motorcycles SR? Check zeromotorcycles.com.

Specs Zero Motorcycles SR

Prijs: €19.720 Motor:

luchtgekoelde, interne permanente magneet AC-motor

Vermogen: 74 pk Koppel: 166 Newtonmeter

Acceleratie 0-100: 3,5 seconden Topsnelheid: 167 km/u

Actieradius: 188 kilometer (gecombineerd)

Gallery

Delen met
Ook interessant