De Yamaha Booster is opvallende e-bike waarmee jij aandacht gaat genereren

22 jun 2023, 18:00 Machines
ra 9302

Het begint aardig vol te raken in de wereld van de elektrische fietsen. Van je oma’s e-bike tot Speed Pedelecs of fatbikes. Nu stort een van ’s werelds grootste merken van gemotoriseerde tweewielers zich helemaal op de urban mobility. Yamaha introduceert de Booster en de Booster Easy. Ontworpen om hedendaagse stadsbewoners een gemakkelijke, plezierige en betaalbare manier te bieden om zich zonder uitstoot door de stad te verplaatsen. En dat is wat we allemaal willen toch? De eerste is een S-Pedelec, de tweede een ‘gewone’ elektrische fiets. Vanaf juli kun je er van gaan genieten in Nederland, wij testten ‘m vast voor je.

En waar kun je een e-bike die helemaal gericht is op urban mobility het beste testen? Precies. In de hoofstad. Als ‘ie het daar doet, overleef je er overal wel mee. Yamaha nodigde ons uit in de hoofdstad om te beginnen met een presentatie (daarom kunnen we je nu alles over deze fiets vertellen). Na nog een nachtje over die informatie te hebben geslapen, was het tijd om hem zelf aan de test te onderwerpen. Helmpie op en vlammen maar!

Yamaha Booster

Als het op elektrische fietsen aankomt, is Yamaha geen nieuw gezicht. Sterker nog: de allereerste e-bike werd geïntroduceerd door het Japanse merk. Dertig jaar geleden alweer. Inmiddels is er een hoop veranderd en de vraag naar duurzame vervoersmiddelen groeit exponentieel. Inmiddels zijn we even verder en is dit ook niet de eerste van de nieuwe generatie Yamaha e-bikes. En hij komt dus in twee versies.

De Booster is een S-Pedelec, ofwel een elektrische bromfiets. Je hebt er een rijbewijs voor nodig, de helm is verplicht en je kunt snelheden tot 45 km/h halen. En je hebt geen idee wanneer je op de weg moet fietsen en wanneer op het fietspad. Gelukkig voor ons, konden wij gewoon onze uitstekende gids achternafietsen.

We beginnen de dag op deze Booster. We zetten koers richting het noorden van de hoofdstad. Het tempo zit er meteen goed in en we vliegen door de Amsterdamse straatjes. Moeite? Echt niet. Je hoofd heeft het het zwaarste om op hoge snelheid alert te blijven op de drukte van de stad. Je benen zijn heerlijk rustig aan het peddelen. Met het grootste gemak haal je snelheden tot 38 km/h. Na een tocht langs een hoop nieuwe plekjes (we dachten de stad inmiddels wel aardig te kennen), staat er een heerlijke lunch op ons te wachten. Happie eten en door. Nu staat de Booster Easy ons vol enthousiasme op te wachten.

Booster Easy

De Booster Easy lijkt veel op zijn grote broer. Ze hebben zelfs dezelfde motor alleen is deze begrenst op 25 km/h. Alleen heb je hier dan weer geen verplichte nummers die om de hoek kijken. Geen rijbewijs, geen helm (al blijft dat verstandig) en je kunt altijd veilig op het fietspad. In een grote – en vooral drukke – stad als Amsterdam wel zo leuk. Je accelereert nog steeds als een bezetene en die 10 km/h die je er bij de Booster bij krijgt is in de drukte haast altijd overbodig. De Easy voelt makkelijk, ontspannen en vooral: leuk!

ra 9349 scaled
Foto: Yamaha

Uiterlijk

Daarmee hebben we de verschillen wel gehad. Verder zijn ze vooral een en dezelfde. Als je naar de wielen kijkt, concludeer je al snel dat je ‘m in de categorie fatbikes wil beoordelen. Verder valt het frame gelijk op. Zeker in de kleur van onze fiets, Cyan Solid Aqua. Daar moet je van houden. Zelf noemt Yamaha het ontwerp ‘eigentijds en minimalistisch’ en bij alles is gedacht aan de gebruiksvriendelijkheid. Die gebruiksvriendelijkheid uit zich ook in de vijf standen waarin je de ondersteuning af kunt stellen, +ECO, ECO, STD, HIGH en AUTO. In die laatste stand kijkt de fiets zelf naar wat je nodig hebt. Bij het accelereren of heuvel op geeft ‘ie iets meer gas. Als je bergaf rijdt of gewoon lekker een lang stuk door kunt fietsen, houdt hij zich wat gedeisd. Leuk, slim, maar die HIGH-stand is stiekem ook wel lekker. Gewoon lekker doorjakkeren op maximale kracht. Worden we blij van.

Maar om met Johan Cruijff te spreken: elk voordeel heb z’n nadeel. Of was het nou andersom? Hoe dan ook: standje HIGH is leuk, maar het vreet wel de batterij en is dus van invloed op de actieradius. De Booster heeft een bereik van 50 tot 110 kilometer, afhankelijk van hoe je ‘m gebruikt. Bij de Booster Easy is dat 60 tot 120 kilometer. Om en nabij de marktstandaard en ruim voldoende voor dagelijkse ritjes door de stad.

mgc7386 scaled
Foto: Yamaha

The verdict

Dan rest ons alleen nog die ene vraag: wat vinden we er nu echt van? Het is een geweldig leuke fiets. Met een Yamaha Booster weet je een ding zeker: je komt met een enorme lach op je bestemming aan. Of het nu je werk is of een zonnig parkje in de zomer. Fietsen kost nul moeite dus ook met het weer van deze dagen kun je zweetloos door de stad karren. De proefrit deden we in een groep met meerdere Boosters. Dan voelt het bijna als een solex-tochtje met je vrienden. Ofwel: maximale lol. Uiteindelijk zou onze keuze vallen op de Booster Easy. Dat scheelt wat eurootjes (€3300 om €3700) en die paar kilometers per uur extra heb je in een grote stad ook niet echt nodig. En je hebt geen helmplicht. Blijft je haar ook gewoon goed zitten.

Meer weten over de Booster (Easy) of gewoon meteen een bestellen? Check yamaha-motor.eu .

Delen met
Ook interessant