1. Home
  2. Deze custom-made Indian FTR 1200 eert de jaren 90 op brute wijze

Deze custom-made Indian FTR 1200 eert de jaren 90 op brute wijze

02 mrt 2022, 19:00 Machines
0a05c5 ac37937cbdc347ad9db31b70be156938 mv2
De Belgische custom bike builder 'workhorse speed shop' heeft weer eens een gruwelijke motor gebouwd. De volledig in carbon gehulde Indian FTR 1200 is een waar meesterwerk. De 'Black Swan', zoals hij door de makers wordt genoemd, is geïnspireerd op de jaren 90, maar heeft alle eigenschappen die een nieuwe motorfiets ook heeft.
We kunnen stellen dat al het werk dat er in deze motor gestopt is zijn vruchten heeft afgeworpen. Wij zouden de motor omschrijven als een soort Topgun × Batman motor. Zo mooi als deze vindt je ze zelden en dat maakt hem nou net zo leuk. Build not bought was het motto bij de assemblage van dit monster.

Design

De eigenaar van de shop, Brice Hennebert, kwam een aantal jaar geleden op het idee voor een motor zoals deze. Hennebert: "Ik had de visie om een ​​sportfiets te bouwen voor gebruik op de weg. Sportief, gebouwd als een GP-fiets", legt hij uit. "De motor is geïnspireerd door sportfietsen uit de jaren '90, allemaal gemaakt van koolstofvezel." De gestroomlijnde bodykit bij deze 'Black Swan' bestaat uit een geheel en dat kostte wel wat werk. Brice begon met gaas de standaard motor te beplakken. Vervolgens vormde hij de onderdelen verder met klei. Door het gebruik van deze techniek had hij vrij snel een goede basis voor het maken van de custom motor.
Brice vertelt: "Toen ik eenmaal tevreden was met de vorm, gebruikte ik een 3D-scanner om de vorm door te geven aan Formae Design, die met mij samenwerkte om het virtuele model te verfijnen, de symmetrie van het hele lichaam te creëren en alle accessoires en fittingen passend te maken. Christophe van Formae heeft me veel geholpen.” De volgende stap was natuurlijk het printen van de body. De uitgeprinte body moest natuurlijk nog gemaakt worden van carbon en hiervoor stuurde bouwer de bodykit op naar 13.8 composites. Dit bedrijf maakte alles opnieuw alleen dan in koolstofvezel. Het werk dat in deze motor heeft gezeten is abnormaal en er zijn maar weinig bouwers die zoveel moeite doen voor één klant. Leuk feitje over de complete body: hij weegt maar 1.8 kilo. Met 1200cc onder je kont is dat natuurlijk vliegen. “Het maken van de carrosserie was een belangrijk onderdeel van de bouw. Het is alles behalve praktisch, maar ik was vastbesloten om een ​​lichaam uit één stuk te hebben.”

Onderdelen

Deze motor is natuurlijk supervet geworden, maar niet alleen de looks zijn goed gelukt bij dit monster. Zo heeft de motor boven de normale koplamp inklapbare Mazda MX5 koplampen. Ook is de brandstoftank gemaakt uit aluminium, is de achterbrug custom-made en zit er een Akrapovič-uitlaatsysteem onder de motor, waardoor jouw buren 's ochtends met trillende ruiten worden gewekt. Voor dat uitlaatsysteem is de maker nog speciaal naar Slovenië gereden laat hij in dit interview weten. Zoals we van Workhorse gewend zijn, zit deze FTR boordevol coole onderdelen. Öhlins leverde een set voorvorken en een aangepaste piggyback-veer voor de achterbrug en Beringer zorgde voor het hightech remsysteem voor deze jaren 90 fiets. Het monster heeft ook koolstofvezelwielen die gemonteerd zijn met een set Dunlop Sportmax GP Racer-banden. Vol gas knallen met de 'Black Swan' dus. De motor is tot in de puntjes afgewerkt en het resultaat mag er zijn!
2022 indian ftr black swan by workhorse speed shop 0 hero
Delen met
Ook interessant