Jawellus, de nieuwe Volvo V60 is gearriveerd. Vroegâh zouden wij stoïcijns door scrollen, maar tegenwoordig zijn die Volvo’s echte headturners als je het ons vraagt. Zo ook de V60, dikke bak gek! Geen idee wat de designers van Volvo de afgelopen jaren in de thee hebben gekregen, het moge duidelijk zijn
dat ze in
Zweden goed bezig zijn. Of het nou gaat
om de nieuwe V90, V70, XC90 of de
XC60 of de beestachtige
Polestar 1 , qua design zijn ze allemaal bullseye. Volvo heeft het stoffige imago van vroeger compleet weggedesigned, hallo cool merk!
Scandinavische concurrentie aan het front
De V60 is de iets kleinere versie van de grote V90 en concurreert
met de Audi A4 station, BMW 3-serie Touring en de Mercedes C-klasse Estate. Aangezien er van die Duitsers al genoeg rond rijden, lijkt ons deze Scandinavische optie een meer dan uitstekend alternatief.
De Volvo V60 is de opvolger van de editie van 2014 en heeft liefst 100 liter meer bagageruimte ten opzichte van zijn voorganger. Verder krijg je er standaard die toffe LED-koplampen bij,
heb je een elektrisch bedienbare achterklep, automatische klimaatreling en 16” lichtmetalen velgen. Qua interieur moet je het doen met een 9” inch touchscreen waarmee
je kunt connecten met Spotify, Apple CarPlay en Android Auto.
Safety first
Maar waar staat Volvo nog altijd om bekend? Precies, dat ze jou en je passagiers heelhuids thuisbrengen. Als
je aan Volvo denkt, denk je aan veiligheid toch? Doen ze ook met de V60 weer hun best voor. Zo heb je de beschikking over Autobrake, die aanrijdingen met fietsers, voetgangers en grote dieren tot en met 60 km/u kan voorkomen. Niet alleen bij daglicht, maar ook in het pikkedonker als je over een verlaten polderweggetje rijdt. Het
systeem remt automatisch om de impact met tegemoetkomend verkeer te beperken, volgens Volvo een wereldprimeur. Verder heb je Pilot Assist, een systeem dat je tot 130 km/u helpt met sturen, gassen en remmen.
Wat kost de Volvo V60?
Anders nog iets? De motoren natuurlijk! Je kunt
kiezen uit de T5 (250 pk) en T6 (310 pk) benzine, of kiezen om te dieselen in de vorm van de D3 (150 pk) of de D5 (190 pk). Wat het mag kosten? Instapmodelletje kost een kleine 44.000 euro.
Foto's: Volvo