Volkswagenrijders rijden geen VW voor even, maar voor het leven. Wij snappen wel waarom. De spiksplinternieuwe, strak afgewerkte Volkswagen Taigo is er weer zo een. Een beeldschone cross-over SUV waar wij wel een weekendje mee weg willen. Volkswagen gaf ons het privilege om als een van de eersten in Nederland het model te mogen besturen. Nou, dan hebben ze de goede testpiloten uitgekozen, want wij zijn laaiend enthousiast. De Taigo is een coupe met vier deuren in SUV-vorm
en dat maakt hem ideaal als gezinsauto, maar ook voor jou en jouw matties om effe een weekendje weg te gaan. De
auto is superluxe en bezit over de nieuwste technologie.
Pretty German boy
Wij krijgen de Taigo mee in 'Visual Green' en waar we normaal wat sceptisch tegen dit soort kleuren aankijken doet de Taigo onze mening 180 graden kantelen. Als jij hem zou bestellen, is deze kleur zeker een aanrader. De Taigo is leverbaar in vijf verschillende uitvoeringen. Wij krijgen de R-line variant met een 1.0 liter turbomotor mee. Deze versie heeft echt alle luxe die je maar kunt wensen.
De auto wordt geleverd op 18-inch sloffen, heeft zowel voor- als achter IQ. ledverlichting,
een heerlijk panoramadak, strakke R-line logo's en stoere sportsierstukken aan de achterkant. Die laatste mag van ons ook gewoon vervangen worden door echte dubbele pijpen, maar goed dat maakt hem wel gelijk wat ordinair. Precies de sportieve smaak die we bij FHM leuk vinden. De auto is een knap staaltje techniek met heerlijke rijeigenschappen.
Al deze opties zorgen ervoor dat
deze auto in het verkeer echt opvalt en mensen zeker hun nek even omdraaien naar deze groene blikvanger. Een greep uit wat reacties die we hebben gekregen van buurmannen en tankstationpassanten: 'Mooie bak!', 'Nog niet eerder gezien' en 'Wat een gave kleur!'. Wij kunnen al die dingen eigenlijk
alleen maar beamen, want ondanks dat het geen sportauto is; doet hij wel alles wat je wil. De auto is verre van een saai boodschappenkarretje. Met name als de nacht valt ziet 'ie er geweldig uit. De IQ.-verlichting is simpelweg fantastisch en daarnaast zorgt het panoramadak voor een aangenaam briesje in de auto. Het zijn dit soort details die 'm net die extra finesse geven waardoor je weer zin hebt om in je auto te mogen rijden. En dat is een gevoel dat je uiteindelijk wil hebben, als je een nieuwe auto hebt gekocht.
Pittig dingetje
Door naar de mogelijkheden onder de kap, want de Taigo is verkrijgbaar met twee verschillende motoren; een 1000cc turbo-benzinemotor of een 1500cc turbo-benzinemotor. Bij de 1.0 liter motor kan je kiezen tussen een automaat of handbak,
maar de 1.5 liter wordt alleen geleverd met een DSG. Wij hadden de 1.0 liter turbo-versie mee. In combinatie met de uitstekende DSG-versnellingsbak is het best een rap apparaat. Nee, je zit niet in een Porsche GT3 RS, maar met een 0-100 tijd van 10.9 seconden hoef je je zeker niet te schamen. Hij voelt lekker vlot aan en je kunt door middel van de sportstand gecombineerd met flippers ook echt sportief er mee rijden. De motor is er niet per se voor gemaakt, maar wij rijden op een geheime locatie wat harder dan toegestaan en hebben verrassend veel fun met de Taigo.
In deze tijden kost één liter al gauw klauwen met geld en als je geen zuinige auto hebt loop je helemaal leeg. Bij deze asfaltvreter hoef jij je daar echter niet druk om te maken. Volgens het boekje rijdt de auto ongeveer zes liter benzine op honderd kilometer asfalt. We hebben het getest en op de snelweg haal je dit opgegeven verbruik met gemak. We rijden meerdere malen van Rotterdam naar Amsterdam en het gemiddelde verbruik was 5.2 l/100km. Dat zijn prima cijfers om mee thuis te komen.
Snufjes
Bij Volkswagen mag je wel iets verwachten op het gebied van uitrusting, maar dat 'ie zo vol zou zitten met snufjes en technieken hadden we ook niet gedacht. Een verdomd mooi digitaal dashboard, hypermoderne aircobediening met touch, rustgevende ambient-lighting, sportstoelen met R-line logo's, Apple carplay (handig voor Flitsmeister en Spotify) en zo'n lekkere start-stop knop die ook in een Lamborghini Aventador zit. Tot zover de vergelijking met een Lamborghini Aventador. Ben je het snoertje van je telefoon vergeten? Geen probleem, een draadloze-oplaadconsole zit gewoon ingebouwd.
Luxe ten overvloede dus, waarbij je alles kunt bedienen met de knoppen aan het multifunctionele stuur. Zo kujn je er de cruise-control mee instellen, automatisch rijhulpsysteem mee inschakelen, je favoriete plaatjes harder zetten (en de minder favoriete doorspoelen), terugschakelen met de flippers als je net effe wat extra power nodig hebt en de lay-out van het digitale dashboard aanpassen. Leuk voor de nerds, want met dat laatste kan je alle rijgegevens terugkijken. Voor we het vergeten je hoeft geen koude billetjes in de auto te hebben, want geloof ons maar, die stoelverwarming is bloedheet.
Dus?
Zo profileert de Taigo zich als het stoere en eigenzinnige nieuwe lid van de Volkswagen-familie. Hij is zeer comfortabel, rijk uitgerust, rijdt zuinig en strak vormgegeven. Ja, dit zou zomaar een van de nieuwe lease-toppers kunnen worden. We vermoeden dat we dit model over een jaartje vaak gaan tegenkomen op het asfalt. En da's niet meer dan terecht.
Meer info over de Volkswagen Taigo, check volkswagen.nl Specs:
Vanafprijs: € 28.590
Motor: 1.0 liter turbomotor of 1.5 liter turbomotor
Vermogen: 110 of 150 pk Acceleratie 0-100: 10,9 seconden of 8,3 seconden
Topsnelheid: 191 of 212 km/u Gewicht: 1220 kilo
Actieradius: ongeveer 750 kilometer op een tot-de-nok-toe gevulde tank
Gallery