De Volkswagen Golf is een van de meest iconische auto’s die de afgelopen decennia uit een autofabriek is gerold. Het eerste exemplaar zag in 1974 levenslicht en in de jaren die volgden groeide het model uit tot een van de bekendste auto’s op aarde. Wat is het geheim? Om het geheim van de mannen en vrouwen uit Wolfsburg te ontrafelen, gaan we in gesprek met de designafdeling van de Duitse gigant.
De Volkswagen Golf mag met recht een icoon worden genoemd. Het is immers de op twee na meest geproduceerde auto ter wereld. In een tijdsbestek van zo’n 45 jaar zijn er maar liefst zeven verschillende generaties geboren. Maar nog altijd is de eerste editie te herkennen in het laatste exemplaar. Jozef Kabaň, Head of Volkswagen Design bij Volkswagen legt uit. “Het ontwerp van
de Golf is altijd beschouwd als de benchmark in zijn klasse. Al zeven generaties verbeteren en verfijnen we
de auto. In dit proces heeft de Golf zijn eigen design-DNA ontwikkeld. Het maakt de Golf ontegenzeggelijk tot een icoon. Aan de designafdeling de schone taak om elke nieuwe generatie weer een blikvanger van de moderne tijd te laten zijn.”
Designkenmerk Volkswagen Golf
Als wij vragen naar het meest in het oog springende designkenmerk van de Golf, dan zullen de kenners de C-stijl (ook wel C-pillar) noemen. Dit is de
dakstijl van een auto. De C-stijl is de dakstijl tussen de achterdeur en de achterruit. “De C-pillar is het onderscheidende element van de Golf. Het maakt het de look dynamisch van voren en brengt de iconische lijnen van de Golf uit het verleden, tot leven in het heden. Het is dé belangrijkste factor op het gebied van design.” Belangrijk in dat design, is dat de auto garant moet staan voor een ‘thuisgevoel’. “Sinds het debuut van de Golf is het altijd een voertuig geweest dat dagelijks gebruiksgemak combineert met een duidelijk, nauwkeurig ontwerp,” legt Jozef Kabaň uit.
De uitdaging zit ‘m in het feit dat je zo’n icoon bij elke nieuwe generatie weer een stapje verder moet brengen, zonder de historie uit het oog te verliezen. Trendwatcher Lieke Lamb zei daar onlangs in
dit artikel het volgende over: “Belangrijk is dat je met je tijd meegaat, zonder dat je radicaal verandert. Je maakt een bepaald design dat tot de verbeelding spreekt. Het is een mooi ontwerp en comfortabel in gebruik. Die combinatie maakt dat het bijzonder is en uniek wordt. Maar je moet als merk actueel blijven en jezelf constant herontdekken. Als je alle generaties van de
Volkswagen Golf naast elkaar zet dan zie je de auto met elk model steeds moderner worden.”
Jozef knikt bevestigend als we hem deze woorden voorleggen. Hij vult aan. “Met elk model moet je iets creëren dat nog nooit eerder is gezien. De Volkswagen, en vooral de Golf, moet over al zijn generaties op alle vlakken uitgesproken en evident zijn. De grootste uitdaging is waarschijnlijk om überhaupt een auto als de Golf te ontwerpen.”
Meer over de Volkswagen Golf vind je de website van Volkswagen .