Vernieuwde Seat Ibiza blijft een van de stoerste jongetjes van z’n klas(se)

31 okt , 12:00Machines
NEW_SEAT_IBIZA_FR_09
Drie keer raden waar de vernieuwde Seat Ibiza wordt gepresenteerd? We geven twee hints: het is op een eiland en de Vengaboys hebben het er al jaren over.
Terwijl de Nederlandse herfst in alle grijstinten aan ons voorbijtrekt, stappen wij met FHM uit het vliegtuig en voelen meteen die warme Zuid-Europese zon op ons gezicht. De geur van zeezout, zonnecrème en hippies mengt zich met een vleugje benzine. Het is tijd om kennis te maken met de vernieuwde Seat Ibiza, het mediterrane succesnummer dat al sinds 1984 bewijst dat compact niet saai hoeft te zijn.
NEW_SEAT_IBIZA_FR_18

Vernieuwde Seat Ibiza

Met meer dan zes miljoen verkochte exemplaren, is de Ibiza al decennia een vertrouwd gezicht op de Europese wegen, maar deze vernieuwde versie oogt frisser dan een mojito bij zonsondergang. De scherp getekende neus met z’n zeshoekige grille, diamantvormig raster en Full LED-verlichting geeft ‘m die zelfverzekerde blik waarmee je ook de boulevard van San Antonio mag oprijden. Scherpe lijnen, de proporties, de houding. Dit blijft een van de stoerste jongetjes van de klas(se compacte hatchbacks).
Terwijl we over de kronkelende kustwegen sturen, valt op hoe lekker de auto aanvoelt. De Ibiza heeft z’n eeuwige jeugd behouden, maar is wat meer volwassen geworden. Het petje staat niet meer achterstevoren op z’n hoofd, maar tegelijkertijd is ‘ie z’n kwajongensstreken niet verleerd. De LED-lights zijn opnieuw vormgegeven, waarbij de mistlampen en sensoren stijlvol in het design zijn geïntegreerd.
NEW_SEAT_IBIZA_FR_13

Fris van buiten, nice van binnen

Binnenin heeft Seat grote stappen gezet. De dagen van hard plastic zijn voorbij. Alles wat je aanraakt voelt zacht aan. Van het dashboard met soft-touch materialen tot de stoelbekleding met subtiel reliëf. De donkere hemelbekleding en de LED-accenten rond de ventilatieroosters zijn erg fraai gedaan. In de FR Business Connect-uitvoering waarin wij rijden, zijn sportieve kuipstoelen standaard, bekleed met een stof die het midden houdt tussen elegant en raceklaar.
Het compacte stuurwiel, met geperforeerd leer en dikke rand, ligt fantastisch in de hand. Perfect voor die snelle bochtencombinaties richting Cala d’Hort, waar de kliffen als wachters over de Middellandse Zee uitkijken. Achter het stuur het digitale instrumentarium (de Virtual Cockpit), in het midden het grote infotainmentscherm met Apple CarPlay en Android Auto. Even “hola hola” zeggen en de stemassistent luistert naar je wensen. Het zijn de subtiele grapjes die perfect passen in het dna van het Spaanse merk.
NEW_SEAT_IBIZA_FR_17

Het gemak van slim design

De Ibiza bewijst dat klein en praktisch uitstekend samengaan. Met een bagageruimte van 355 liter kun je moeiteloos twee rolkoffers kwijt. Of nog beter: een koelbox vol drankjes voor het strand en een grote speaker. De dubbele bodem is handig en de afwerking solide. Zelfs de USB-C-poorten zijn slim geplaatst. Draadloos opladen is standaard, dus geen gehannes met kabels terwijl je door de bergen cruiset met je favoriete playlist door het Seat Audio System met subwoofer.
NEW_SEAT_IBIZA_FR_12

Temperamentvol

Onder de motorkap ligt een 1.0 TSI turbomotor, die er in twee varianten is: 95 of 115 pk. Onze testauto heeft die laatste, gekoppeld aan de automatische zeventraps DSG-bak. Er is ook nog een versie met 150 pk, maar die komt jammer genoeg niet naar Nederland.
Met 115 pk kun je ook heel prima uit de voeten. In de stand Sport laat de Ibiza zien dat-ie temperament heeft. De bak schakelt snel, de motor reageert gretig en het onderstel houdt alles mooi in balans. Op de smalle bergwegen richting Es Cubells laat hij zich met plezier sturen. Compact, maar levendig. Precies wat je wil in dit soort auto’s. Het is een auto met karakter: toegankelijk, betrouwbaar, maar altijd met een knipoog naar plezier.
Zet je ‘m in Eco, dan wordt het een relaxte cruiser die bijna geruisloos z’n kilometers vreet. De Ibiza bewijst dat efficiëntie niet saai hoeft te zijn. Met een gemiddeld verbruik dat je portemonnee spaart, is het ook een rationele keuze. Value for money, zoals Seat het zelf noemt.
NEW_SEAT_IBIZA_FR_34

Veiligheid op z’n Spaans

Wat je niet meteen ziet, maar wel voelt, is hoeveel veiligheidssystemen Seat in dit model heeft gestopt. Adaptieve Cruise Control, Lane Assist, vermoeidheidsherkenning, het zit er allemaal op. De Travel Assist-functie combineert die systemen, waardoor de auto semi-autonoom kan rijden. Ideaal voor die momenten waarop de zon je iets te veel in slaap sust.
De nieuwe LED-koplampen doen hun werk uitstekend zodra de avond valt. Het grootlicht schakelt automatisch, de beam snijdt scherp door de duisternis. Ook op de slingerende wegen door het binnenland van Ibiza voelt alles beheerst, veilig en ontspannen. Het maakt de Seat Ibiza tot een erg fijne rijdersauto.
NEW_SEAT_IBIZA_FR_27

De ziel van Barcelona

Wat deze auto bijzonder maakt, is dat hij niet probeert iets anders te zijn dan wat hij is. De Ibiza is Ibiza. Ontworpen en gebouwd in Barcelona, met dat onmiskenbare mediterrane gevoel voor stijl, kleur en energie. De nieuwe tinten - Liminal Red, Oniric Grey en Hypnotic Yellow — klinken als namen van cocktails die je op een terras van een club drinkt. De auto ademt design, maar ook traditie. Al sinds 1984 is de Ibiza een vaste waarde voor iedereen die iets wil dat praktisch is, maar niet saai.
NEW_SEAT_IBIZA_FR_66

De eeuwige jeugd bestaat

Zo is de vernieuwde Seat Ibiza een auto die beter rijdt, scherper oogt en slimmer is dan ooit. Hij heeft alles wat je van een moderne hatchback mag verwachten. Met een vanafprijs van een kleine 24K is 'ie bovendien interessant geprijsd, als je kijkt naar de concurrentie.
Voor wie denkt dat ‘value for money’ saai klinkt: stap in deze Ibiza, zet de ramen open, draai de volumeknop op standje fiesta en neem de bocht alsof je een local bent. Dan snap je precies waarom Seat deze auto al meer dan veertig jaar laat schitteren.
Meer info of proefrit maken in de vernieuwde Seat Ibiza? Check seat.nl.

Gallery

Delen met

Loading