Drie keer
raden waar de vernieuwde Seat Ibiza wordt gepresenteerd? We geven twee hints:
het is op een eiland en de Vengaboys hebben het er al jaren over.  Terwijl de
Nederlandse herfst in alle grijstinten aan ons voorbijtrekt, stappen wij met
FHM uit het vliegtuig en voelen meteen die warme Zuid-Europese zon op ons
gezicht. De geur van zeezout, zonnecrème en hippies mengt zich met een vleugje
benzine. Het is tijd om kennis te maken met de vernieuwde 
Seat Ibiza, het
mediterrane succesnummer dat al sinds 1984 bewijst dat compact niet saai hoeft
te zijn.
Vernieuwde Seat Ibiza
Met meer dan
zes miljoen verkochte exemplaren, is de Ibiza al decennia een vertrouwd gezicht
op de Europese wegen, maar deze vernieuwde versie oogt frisser dan een mojito
bij zonsondergang. De scherp getekende neus met z’n zeshoekige grille,
diamantvormig raster en Full LED-verlichting geeft ‘m die zelfverzekerde blik
waarmee je ook de boulevard van San Antonio mag oprijden. Scherpe lijnen, de
proporties, de houding. Dit blijft een van de stoerste jongetjes van de klas(se
compacte hatchbacks).
Terwijl we
over de kronkelende kustwegen sturen, valt op hoe lekker de 
auto aanvoelt. De
Ibiza heeft z’n eeuwige jeugd behouden, maar is wat meer volwassen geworden.
Het petje staat niet meer achterstevoren op z’n hoofd, maar tegelijkertijd is
‘ie z’n kwajongensstreken niet verleerd. De LED-lights zijn opnieuw
vormgegeven, waarbij de mistlampen en sensoren stijlvol in het design zijn geïntegreerd.
Fris van buiten, nice van binnen
Binnenin heeft
Seat grote stappen gezet. De dagen van hard plastic zijn voorbij. Alles wat je
aanraakt voelt zacht aan. Van het dashboard met soft-touch materialen tot de
stoelbekleding met subtiel reliëf. De donkere hemelbekleding en de LED-accenten
rond de ventilatieroosters zijn erg fraai gedaan. In de FR Business
Connect-uitvoering waarin wij rijden, zijn sportieve kuipstoelen standaard,
bekleed met een stof die het midden houdt tussen elegant en raceklaar.
Het compacte stuurwiel,
met geperforeerd leer en dikke rand, ligt fantastisch in de hand. Perfect voor
die snelle bochtencombinaties richting Cala d’Hort, waar de kliffen als
wachters over de Middellandse Zee uitkijken. Achter het stuur het digitale
instrumentarium (de Virtual Cockpit), in het midden het grote infotainmentscherm
met Apple CarPlay en Android Auto. Even “hola hola” zeggen en de stemassistent
luistert naar je wensen. Het zijn de subtiele grapjes die perfect passen in het
dna van het Spaanse merk.
Het gemak van slim design
De Ibiza
bewijst dat klein en praktisch uitstekend samengaan. Met een bagageruimte van
355 liter kun je moeiteloos twee rolkoffers kwijt. Of nog beter: een koelbox
vol drankjes voor het strand en een grote speaker. De dubbele bodem is handig
en de afwerking solide. Zelfs de USB-C-poorten zijn slim geplaatst. Draadloos
opladen is standaard, dus geen gehannes met kabels terwijl je door de bergen
cruiset met je favoriete playlist door het Seat Audio System met subwoofer.
Temperamentvol 
Onder de
motorkap ligt een 1.0 TSI turbomotor, die er in twee varianten is: 95 of 115
pk. Onze testauto heeft die laatste, gekoppeld aan de automatische zeventraps
DSG-bak. Er is ook nog een versie met 150 pk, maar die komt jammer genoeg niet
naar Nederland.
Met 115 pk kun
je ook heel prima uit de voeten. In de stand Sport laat de Ibiza zien
dat-ie temperament heeft. De bak schakelt snel, de motor reageert gretig en het
onderstel houdt alles mooi in balans. Op de smalle bergwegen richting Es
Cubells laat hij zich met plezier sturen. Compact, maar levendig. Precies wat
je wil in dit soort auto’s. Het is een auto met karakter: toegankelijk,
betrouwbaar, maar altijd met een knipoog naar plezier.
Zet je ‘m in Eco,
dan wordt het een relaxte cruiser die bijna geruisloos z’n kilometers vreet. De
Ibiza bewijst dat efficiëntie niet saai hoeft te zijn. Met een gemiddeld
verbruik dat je portemonnee spaart, is het ook een rationele keuze. Value for
money, zoals Seat het zelf noemt.
Veiligheid op z’n Spaans
Wat je niet
meteen ziet, maar wel voelt, is hoeveel veiligheidssystemen Seat in dit model
heeft gestopt. Adaptieve Cruise Control, Lane Assist, vermoeidheidsherkenning, het
zit er allemaal op. De Travel Assist-functie combineert die systemen, waardoor
de auto semi-autonoom kan rijden. Ideaal voor die momenten waarop de zon je
iets te veel in slaap sust.
De nieuwe
LED-koplampen doen hun werk uitstekend zodra de avond valt. Het grootlicht
schakelt automatisch, de beam snijdt scherp door de duisternis. Ook op de
slingerende wegen door het binnenland van Ibiza voelt alles beheerst, veilig en
ontspannen. Het maakt de Seat Ibiza tot een erg fijne rijdersauto.
De ziel van Barcelona
Wat deze auto
bijzonder maakt, is dat hij niet probeert iets anders te zijn dan wat hij is.
De Ibiza is Ibiza. Ontworpen en gebouwd in Barcelona, met dat
onmiskenbare mediterrane gevoel voor stijl, kleur en energie. De nieuwe tinten
-  Liminal Red, Oniric Grey en Hypnotic
Yellow — klinken als namen van cocktails die je op een terras van een club
drinkt. De auto ademt design, maar ook traditie. Al sinds 1984 is de Ibiza een
vaste waarde voor iedereen die iets wil dat praktisch is, maar niet saai.
De eeuwige jeugd bestaat
Zo is de vernieuwde
Seat Ibiza een auto die beter rijdt, scherper oogt en slimmer is dan ooit. Hij heeft alles wat je van
een moderne hatchback mag verwachten. Met een vanafprijs van een kleine 24K is 'ie bovendien interessant geprijsd, als je kijkt naar de concurrentie.
Voor wie denkt
dat ‘value for money’ saai klinkt: stap in deze Ibiza, zet de ramen open, draai
de volumeknop op standje fiesta en neem de bocht alsof je een local bent. Dan
snap je precies waarom Seat deze auto al meer dan veertig jaar laat schitteren.
Meer info of proefrit maken in de vernieuwde Seat Ibiza? Check seat.nl.
 Gallery