In de zomer is er niets zo lekker als een tochtje maken op de motor. Een mooi kustweggetje dat met de zee mee kronkelt, de zon die bijna ondergaat en dan heerlijk over het asfalt cruisen naar je bestemming. Geen idee hoe dat bij jullie zit, maar bij ons loopt het water al in de mond bij deze gedachte. Deze zomer doen we dat het liefst op een model van Triumph. Die komen namelijk met twee nieuwe motoren.
Ze onthullen de Speed 400 en de Scrambler 400 X. Daarmee betreedt het merk een nieuw segment om een bredere doelgroep te kunnen aanspreken. In dat geval zijn we bang dat wij die bredere doelgroep zijn.
De Speed 400 is de volgende in een van de meest succesvolle line-ups als het op Modern Classics aankomt. Met broertjes als de Speed Twin 900 en 1200 ligt de lat heel hoog, maar lijk je ook meteen bestemd voor de absolute top. In het ontwerp stonden twee kernwaarden voorop: plezier en wendbaarheid. Tel daarbij op dat de motor is voorzien van de nieuwste technologieën om het rijden nog aangenamer te maken en je houdt een ongeëvenaarde rijervaring over.
De tweede motor komt juist uit een familie met een indrukwekkende stamboom. Triumph introduceerde de Scrambler al in de jaren ’50 van de vorige eeuw. Een echte klassieker dus. Zijn robuuste ontwerp ontleent deze Scrambler 400 X aan zijn twee voorgangers, de Scrambler 900 en 1200.
Het zijn twee gloednieuwe motoren in een nieuw segment maar toch verliest Triumph haar rijke geschiedenis niet uit het oog. De Britten blijven dicht bij zichzelf terwijl ze de markt verder veroveren. Beide modellen komen met een motor die net geen 400 cc haalt, waardoor je uitkomt op een maximaal vermogen van 39,5 pk.
De modellen krijgen allebei drie unieke kleurstellingen waar je uit kunt kiezen. Een helse keuze, want iedere kleur zit er even gruwelijk uit. Een prijs geeft Triumph nog niet maar ze beloven dat de motoren ‘scherp geprijsd’ zullen zijn ten opzichte van concurrenten. Vanaf het eerste kwartaal van 2024 staan ze in de showrooms.