Ook dit jaar barstte de strijd om de prestigieuze autoprijs weer los en de concurrentie was moordend. Zeven finalisten namen het tegen elkaar op in de hoop die mooie titel van Car of the Year 2021 in de wacht te slepen. Maar er kan er natuurlijk maar één de winnaar zijn.
Car of the Year 2021
In de finale namen de Citroën C4, Cupra Formentor, Fiat 500E, Land Rover Defender, Skoda Octavia, Toyota Yaris en de Volkswagen ID.3 het tegen elkaar op in de strijd om de opvolging van de Peugeot 208, die vorig jaar de beker mee naar huis kon nemen. Alle deelnemende
auto's werden beoordeeld door een vakjury bestaande uit 60 onafhankelijke journalisten uit 22 landen die wel van wanten weten. Elk jurylid had 25 punten om te verdelen over een minimum van 5 auto's, waarbij ze ook maar eenmalig een maximale score van 10 punten aan een auto mochten uitdelen.
De winnende wagen mag zich dus een jaar lang Car of the Year noemen, maar wat houdt die titel dan precies in? De auto moet sowieso op alle fronten goed scoren, aangezien hij wel een jaar lang die titel moet kunnen dragen. De meest zwaarwegende onderdelen zijn innovatie en value-for-money. Daarnaast moet een auto minimaal twaalf maanden op de markt te vinden zijn voordat 'ie mag deelnemen aan de verkiezing. Ook erg populair is de
Toyota Yaris i.c.m. private lease !
Toyota Yaris
De eer ging dit jaar naar de Toyota Yaris, die dus de kampioenschapsriem mee naar huis mocht nemen. De overwinning was aardig dominant, de Yaris sleepte 266 punten in de wacht. De runner-up Fiat 500E had er 240. Heel dicht op de staart van de Fiat zat de Cupra Formentor met 239 punten. Een erg nipt verschil dus. Net buiten het podium viel de Volkswagen ID.3 met 224 punten. De vijfde positie wordt ingenomen door de Skoda met 199 punten. De zesde plaats ging naar de Land Rover met 164 punten en op de laatste plek eindigde de Citroën C4 met 143 punten.
De Toyota Yaris wist zijn concurrenten achter zich te laten door zijn uitermate kwalitatieve totaalpakket. Zo is er een ruime keuze aan motoren, zoals de 1.5 Hybrid of de gespierde driecilinder in de homologatiespecial GR Yaris die een vermogen van 261 pk ophoest. Daarnaast heeft hij vele actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen, zoals airbags tussen de voorstoelen om een bloederige kopstoot tussen de twee passagiers te voorkomen. Toch wel prettig.
Dat vonden de juryleden dus ook, want de Yaris stond bij 13 van de 22 juryleden op de eerste plaats en haalde bovendien dus ook de meeste punten in totaal. Daarmee mag de Toyota Yaris dus een jaar lang plaatsnemen op de hoogste trede van het erepodium als Car of the Year 2021.