De meeste custom builders blijven veilig in hun eigen lane. Denk aan dikke Amerikaanse muscle cars, felle lakken en motorblokken waar je buren spontaan gehoorbescherming van nodig hebben. Maar de Ringbrothers – Jim en Mike, de tweeling uit Wisconsin die al jaren furore maken op SEMA – besloten hun gebruikelijke speelboek aan de kant te schuiven. Hun nieuwste project? Een Britse klassieker die zoveel testosteron heeft gekregen dat zelfs James Bond er nerveus van zou worden. Maak kennis met Octavia, een compleet verbouwde Aston Martin DBS uit 1971 met een absurde 805 pk onder de motorkap. De Ringbrothers sleutelen al officieel sinds 1994, maar hun liefde voor metaal en carrosserie ontstond een stuk eerder. Als tieners repareerden ze auto’s in de kelder van hun ouders in een kippenhok. Dertig jaar later staan ze bekend als dé
restomod-koningen van Amerika en hun projecten zijn standaard showstoppers. Toch is Octavia misschien wel hun meest ambitieuze creatie tot nu toe. Niet voor niets werd de auto onthuld tijdens Monterey Car Week, op het prestigieuze The Quail.
12.000 uur pure transformatie
Het originele DBS-DNA? Bijna volledig weggevaagd. Na 12.000 uur aan engineering en vakwerk zijn alleen de elektrische raamschakelaars overgebleven. Designer Gary Ragle gaf de Aston een compleet nieuwe body van carbon fiber, met een 8 cm bredere spoorbreedte voor, 10 cm achter en een verlengde wielbasis van 3 cm. Het resultaat: dezelfde elegante lijnen die William Towns ooit tekende, maar dan met de spiermassa van een UFC-vechter.
Onder de motorkap ligt geen Britse V12, maar een Ford Performance 5.0 V8 met Harrop supercharger. Goed voor 805 pk, via een handgeschakelde zesbak. Alles rust op compleet custom made chassis en ook de brute HRE centerlock velgen (19 inch voor, 20 inch achter) zijn noemenswaardig.
Bond tot in de details
De MI6-knipoog is overal terug te vinden. De kleppendeksels dragen “Aston Martini”, de oliepeilstok eindigt in een martiniglas mét olijf, de handrem oogt als een pistool en het kenteken zegt “SHAKN”. De lak? BASF’s Double-O Silver met Nuclear Olive details. Q zou dit project ongetwijfeld hebben goedgekeurd.
Binnenin is het een mix van high-tech en Britse chic: carbon fiber, 3D-geprint roestvrij staal, messing deurhendels en luxe leder. Zelfs de zonneschermen zijn futuristisch, met Gentex auto-dimmers die zichzelf aanpassen aan de lichtinval.
Supercar in smoking
Octavia is niet alleen een showpiece, maar een echte supercar-killer. Een geïntegreerde rolkooi, bredere stance, Michelin Pilot Sport Cup 2’s en die 805 pk maken dit een Aston die elke achtervolging wint. Of zoals de broers het zelf zeggen: “De woestheid van American muscle met het stijve bovenlipje van Engelse finesse.”
Prijskaartje?
Officieel zwijgen de
Ringbrothers, maar met 12.000 werkuren en exotische materialen kun je gerust denken aan een zeven-cijferig bedrag. Octavia is een one-off voor een anonieme opdrachtgever, die Jim en Mike volledige creatieve vrijheid gaf. Het resultaat is niets minder dan kunst op wielen.
Gallery