Wie is er niet verliefd geworden op Eleanor van Nicholas Cage uit Gone in 60 Seconds ? Deze gifgroene Shelby Mustang GT500 is de moderne reïncarnatie van deze weergaloze classic. En hij draagt de naam met verve. Wij kregen de kans om de Cobra op z’n staart te trappen in de heuvels van Los Angeles . Pomp je biceps op en doe 100 sit-ups, dit zijn American muscles op z’n allerbruutst. Eerst de video checken van de Shelby Mustang GT500? Hier klikken! Je zal ons sowieso niet zo snel horen klagen over onze baan, maar af en toe dan moet je jezelf even een pets in je gezicht geven om te beseffen wat voor mazzelpik je bent. Als we downtown LA in een parkeergarage verzamelen en er staan een stuk of 40 Mustangs, Bullits, GT350 en GT500’s klaar om uitgelaten te worden, dan is dat zo’n moment. Dit zijn de lekkerste krenten in de pap. We zijn hier voor de onthulling van de
Ford Mustang Mach-E , de nieuwe elektrische SUV van Ford. Maar die is zo vers, dat er nog niet mee gereden kan worden. Gelukkig zijn de Amerikanen zo vriendelijk om de dikste bolides uit het assortiment uit te stallen.
Lootjes trekken
We zijn hier met de Europese pers, en natuurlijk wil iedereen de sleutels van GT500. Maar zoveel zijn er nou ook weer niet. Dus worden er lootjes getrokken. Nou, mag jij raden wat voor lootje we trekken. Nope. Een Mustang EcoBoost. Begrijp ons niet verkeerd hoor, we zouden er direct voor tekenen als onze daily driver, maar hiervoor zijn we vandaag niet gekomen. Niet getreurd, want we krijgen een upgrade naar een prachtige zwarte
Ford Mustang Bullit. Met dat model waren we een tijdje terug te gast bij Day1 van JayJay Boske, dus als je onze mening wil weten over de Bullit, dan moet je
hier nog maar eens klikken . Na een genotvol ritje van twee uur komen we aan bij de lunchspot. Eerlijk zullen we alles delen, dus mogen we ons galopperende paard inruilen voor een spuwende Cobra en stappen we in een gifgroene Shelby Mustang GT500.
Shelby is zeg maar de afdeling Navy SEALs binnen Ford. Alleen de bruutste, dikste en snelste modellen mogen het embleem van de pony inruilen voor de cobra. In de film Le Mans ’66 (aanradertje) wordt haarfijn uitgelegd hoe die twee merken bij elkaar zijn gekomen. In het kort: Ford moest meer auto’s gaan verkopen. Daarvoor werd gekeken naar Ferrari, die jaar in jaar uit de 24 uur van Le Mans won. Immers: als je Le Mans wint, dan ben je cool. En als je een cool merk bent, dan willen mensen in je auto’s rijden. Simpel. Maar om Le Mans te winnen, moest wel een goede racewagen worden gebouwd. Daarvoor werd aangeklopt bij meneer Shelby. De rest is geschiedenis (gewoon
die film met Christian Bale en Matt Damon kijken, dat is leuker dan als wij dat gaan vertellen).
Ferme sportschooljongen
Zullen we het anders even over de looks hebben? Als je behoefte hebt aan aandacht, dan zit je met deze gifgroene kleur helemaal snor. Lijkt ons dan ook een uitstekende keuze voor Peter R. de Vries. De zwarte wielen met de rode remklauwen vinden wij heel geil. Op elke sportwagen, dus ook op deze. Kenmerkend zijn natuurlijk de twee strepen die dwars over de auto lopen. Hoort gewoon bij een Shelby. Ook dik: die huge ass hood in de motorkap met luchthappers, die de motor een beetje airco moeten geven. Verder zijn de dubbele sideskirts uniek, die krijg je alleen op de GT500. Ja we kunnen er lang over praten, maar dit is gewoon een extreem monster. Een Mustang GT gaat al vier keer per week naar de sportschool, maar de GT500 is elke dag in de gym te vinden. ‘s Ochtends én ’s avonds. Zonder leg day te skippen en na elke sessie braaf een proteïne-shake achterover te tikken. In alles straalt dit een meedogenloze hoeveelheid brute kracht uit.
LA Forest
En dat rijdt verrassend goed. Dat blijkt wel als we door de auto worden gesmeten door de hoofdredacteur van Top Gear. Dit is dan ook wel een van de beste plekken ter wereld om een auto met meer dan gemiddeld vermogen op z’n staart te trappen. We rijden in de heuvels van Los Angeles National Forest. Heerlijke kronkelige bergweggetjes, goed asfalt en af en toe prachtige uitzichten op de skyline van LA. Wat wil een mens nog meer. Dit is de plek waar de rijke lokale bevolking hun sportwagens uitlaten. Dat weten ze hier ook, want werkelijk iedereen geeft je ruim baan om te knallen. Bij de eerste de beste mogelijkheid zetten ze ‘m even aan de kant, waarmee ze ons de kans geven om onze sportieve weg te vervolgen. Voor zo’n zware auto stuurt ‘ie ook verrassend soepel door de bochten, maar wat vooral indruk maakt is die ongelooflijke power. Het is de krachtigste straatlegale Ford ooit. Met meer vermogen dan andere Amerikaanse stoere jongens als de Chevy Camaro ZL1 (650 pk) of de Dodge Challenger Hellcat (717 pk). We hebben in bijna een decennia FHM heel wat vermogende auto’s gereden, maar 770 pk is een nieuw persoonlijk record. Het is niet eens de pure snelheid waar ‘ie in uitblinkt, echt de ongelooflijke kracht. In z’n twee, vol gas, ‘bwáááp!’, flipperen naar z’n drie, op het gas en dan al weer snel in de ankers om niet als bergwanddecoratie te eindigen. Door de bocht laten rollen, weer vol op het gas en het hele spektakel herhaalt zich weer. Om geen genoeg van te krijgen. En dat geluid!
AK47
Motoren van Ferrari’s en Lamborghini’s janken, dit buldert. 770 pk uit een 5,2 liter V8 met dikke supercharger. Wat een ongelooflijke portie kabaal wordt er uit die uitlaten gebeukt. Hier kun je niet alleen scooteralarmen mee laten loeien, hier laat je de alarmsystemen van hele kantoorpanden afgaan. Zet de versnelling in neutraal, knal de uitlaat in standje track, ga in een tunnel staan, trap een paar keer hard het gaspedaal in en het lijkt alsof er met een AK47 wordt geschoten. Niet verbaasd opkijken als mensen spontaan op de grond vallen van schrik. Ook dat oorverdovende geluid als we downtown Los Angeles tussen de wolkenkrabbers van stoplicht naar stoplicht sprinten.. Ja, het is fout, kijk-mij-eens-effe-stoer-zijn-gedrag. Maar die sound van de V8 die weerkaatst tussen de hoge gebouwen. Zo fucking lekker. En hé, hoe vaak rijd je in een Shelby Mustang GT500 door LA? Nou dan.
Duimpje omhoog
Nu je ons zo enthousiast hoort lullen wil jij er vast ook een. Snappen we. Maar nou komt het: hij komt er niet. Niet naar Europa in elk geval. Ford heeft hiertoe besloten omdat het niet zoveel toevoegt. Hij zal zo duur worden, dat het niet loont om ‘m hier te verkopen. Dus zal je ‘m uit het grijze circuit moeten halen. Als je nagaat dat de BPM op een Mustang V8 al boven de 70.000 euro ligt, ga maar na wat de
Shelby GT500 moet gaan kosten. Dit stoot ongeveer net zoveel uit als een Boeing 747, dus dat zit al dik boven de ton. Dan nog wat andere kosten erbovenop, dan ga je zomaar richten de kwart miljoen euro. Maar dan heb je verdomme wel een van de stoerste auto’s van ons land. Het zou een dikke groene middelvinger zijn naar de stikstofwet. Van ons krijg je een duimpje.
Specs: Shelby Mustang GT500
Prijs:In Amerika vanaf $72.900. In Nederland dik boven de twee ton. Motor: 5,2 liter V8 supercharger
Vermogen:770 pk Newtonmeter: 845 Newtonmeter aan koppel
Acceleratie 0-100:3,5 seconde Topsnelheid: 300 km/u