1. Home
  2. Terug in de tijd met de blinkende Royal Enfield Classic

Terug in de tijd met de blinkende Royal Enfield Classic

28 sep 2020, 17:00 Machines
royal enfield classic fhm12
Als je houdt van motoren met een klassieke look, dan zit je goed bij Royal Enfield. Dat hebben we al kunnen zien met de Continental GT en de Interceptor. Maar als je echt houdt van klassiekers, dan moet je de Royal Enfield Classic hebben.
Kiek ‘m stoan! Pimp my Ride gevoelens maken zich van ons meester, met zoveel chroom dat ons in de ogen springt. Chromen uitlaat, chromen spatborden, chromen benzinetank. De designer van de classic houdt van blinkend zilver, zoveel is duidelijk. En hij kan het hebben! Mocht de schrik je nu gelijk om het hart slaan: geen zorgen, je kan ‘m ook in andere kleurstelling bestellen.

Vooroorlogs design

De Royal Enfield Classic 500 heeft een ontwerp die z’n naam eer aan doet. Een klassiek, bijna vooroorlogs design met in het epicentrum van de motorfiets een 499cc luchtgekoelde 1-cilinder. Die motorfiets levert 27 pk en een koppel van 41 Newtonmeter. Het moge duidelijk zijn dat dit niet de bike is die is ontworpen voor het circuit. Dit is tempo doeloe op z’n allerbest. Helm op de kop, zonnebril op de neus, handschoentjes aan en lekker toeren over die idyllische landweggetjes. Dat alles op je dooie akkertje en zonder zorgen, want wat niet af is, komt morgen.
royal enfield classic fhm01
Bling bling
Naast het uiterlijk doet ook het motorblok terugdenken aan een ver verleden, alleen zijn ze wel zo vriendelijk geweest om ‘m van een moderne update te voorzien. Voor de zekerheid zit er toch een kickstart op. Al is die niet alleen toegevoegd voor de looks (mission accomplished), je trapt 'm ook daadwerkelijk aan zonder al te veel moeite. Dat ging bij onze Tomos vroeger een stuk moeizamer kunnen we je vertellen.
Zondag is ook bij uitstek de dag om de Classic te berijden, zo ervaren wij. Als jij elke dag 50 kilometer heen en weer moet forenzen, dan is dit niet je machine. Deze haal je uit de schuur als de zon zich van z’n wolkendek heeft ontdaan en de graden Celsius op aangename wijze je huid verwarmen. Als je echt voor plezier gaat dan moet je de snelweg lekker mijden (dat geldt eigenlijk voor alle tweewielers) en gaan voor de secundaire B-wegen. Lekker voor die route binnendoor gaan als je wil genieten.

Lekker uitwaaien

Bovenstaande situatieschets is precies hoe wij de fiets op een zonovergoten septemberzondag hebben ervaren. En dan is het ook echt genieten. Je hoeft niet als eerste weg bij het stoplicht en voor oom agent en z’n laserpistool hoef je ook niet bang te zijn. Je wil gewoon lekker uitwaaien en je gedachten lekker van hot naar her laten gaan. Je kan er overigens prima de snelweg mee op hoor, maar 100 is wel de maximum snelheid waarop het comfortabel blijft. Daarboven begint ‘ie wel heel erg vibrator-gedrag te vertonen. Het scheelt dat ‘ie ook niet heel veel harder dan 120 gaat. De trillingen horen er ook wel gewoon een beetje bij. Het is onderdeel van de ervaring van het rijden op zo’n motor. Daarnaast heb je het zelf in de hand door ‘m niet te ver in de toeren te janken, maar lekker vlot door te schakelen. Weg trillingen.
Ondanks dat ‘ie dan niet over een bulk aan power beschikt, je hebt wel altijd genoeg koppel om even slome duikelaar voor je in te halen. Vooral laag in de toeren rijdt ‘ie wel lekker weg. Hoog in de toeren is het niet spectaculair. Het rijdt hoe dan ook heel erg leuk. En het heeft die eigenschap waar Royal Enfield patent op lijkt te hebben: heel veel mensen die heel nieuwsgierig zijn op wat voor motor je zit. En is ‘ie nou oud of is dit een nieuwe?
Een nieuwe dus, die eruit ziet als een oude en ook het rijden doet denken aan vervlogen tijden. Maar dat is nou juist wat ‘m zo leuk maakt. Authentiek toeren. Een motor zonder poespas, met een prijs zonder poespas. Vanaf €6.799 kan die al bij jou voor de deur staan. De liefhebber van klassieke motoren zal ongetwijfeld aan het rekenen zijn geslagen.
Meer info over de Royal Enfield Classic 500 vind je op royalenfield-benelux.nl

Specs Royal Enfield Classic 500

Motor: Luchtgekoelde eencilinder
Cilinderinhoud:
499 cc Vermogen: 27 pk
Koppel:41 Newtonmeter Gewicht: 195 kilo
Transmissie: 5 versnellingen Brandstofcapaciteit: 13,5 liter
Prijs (vanaf): €6.799,-
Delen met
Ook interessant