De naam Moto Guzzi brengt ons al lichtelijk in vervoering, maar dat de Moto Guzzi V7 Stone Centenario dat ook bij de vrouwen teweeg brengt, hadden we niet per se kunnen bevroeden. Toch blijkt de bike het een regelrechte babe magnet te zijn. En hoeveel motoren kunnen dat nou zeggen? ‘OMG, is dit jouw motor?’ De vrouwelijke collega’s komen stuk voor stuk naar me toe gewandeld als ik aanmeer bij de parkeerplaats voor het hoofdkantoor van ons moederbedrijf op de vrijmibeau. ‘Mag ik erop zitten?’ Tuurlijk meid, ga je gang! ‘Mag ik er een foto mee maken?’ Doe je ding. ‘Mag ik binnenkort een stukje achterop?’, wel ja, gaan we regelen. Opeens was het jasje dat ondergetekende aanhad ook heel mooi. De spontaan ontwikkelde bovengemiddelde interesse van de vrouwelijke medemens doet een man goed, zoveel is duidelijk.
Mister Cool
Dat heeft alles te maken met z’n sympathieke doch coole uitstraling. Kijk alleen al naar het fraai vormgegeven logo, waarbij een adelaar z’n vleugels wijd heeft uitgeslagen. Mooie symboliek voor de vrijheid die het motorrijden biedt. Zijn looks doen denken aan een ver verleden, maar is onderhuids helemaal van deze tijd. Wat direct in het oog springt is het schitterende bruin lederen zadel, de aansprekende kleurencombinatie van matgroen, zilver en zwart, z’n ronde lichtunits (koplamp en achterlicht) en de dikke dubbele matzwarte uitlaat. Wat we al wisten, wordt hier maar weer eens bevestigd: een verfijnd gevoel voor design zit diepgeworteld in het DNA van de Italianen.
En dat doen de Italianen van Moto Guzzi al heel lang, want het merk viert dit jaar haar 100-jarig bestaan. Klein geschiedenislesje dan: in 1921 werd Moto Guzzi opgericht door de mannen die luisteren naar de prachtige namen Giovanni Ravelli, Giorgio Parodi en Carlo Guzzi. De eerste twee heren waren werkzaam als militair piloot, terwijl Carlo daar als technicus functioneerde. Nadat de Eerste Wereldoorlog voorbij was, ging het trio op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ze vonden die in het bouwen van motoren. Moto Guzzi was geboren.
In de eerste decennia heeft het merk heeft haar sporen verdiend in de motorsport, maar ook bij de wegmotoren heeft het al jaren heel wat in haar mars. De Moto Guzzi V7 is niets minder dan een icoon
van een fiets die al een halve eeuw meegaat. In het begin van de jaren’70 werd de V7 voor het eerst onthuld. Een van de kenmerken van die motor: de dwarsgeplaatste V-twin. Een kernelement dan vijftig jaar later nog altijd terug te vinden is op deze gloednieuwe Moto Guzzi V7 Stone.
Karakter
Wat een lekkere aanjager is dat zeg. Door de V-twin voel je dat je leeft. Geef gas en de achterkant begint te schudden als de staart van een Cane Corso (da’s een hond) die sinds weken weer zijn baasje ziet. Dat is life of a V-twin. Een eigen smoel had de V7 al, maar door de V-twin is ‘ie
ook nog eens voorzien van een geheel eigen karakter. Het maakt ‘m alleen maar begerenswaardiger. Dit rijdt namelijk voortreffelijk. Met 850 cc heb je aan power niet te klagen, alhoewel de 65 pk nou ook weer niet dermate is dat je er stijl van achterover slaat, alhoewel die wel 25% meer vermogen heeft dan de vorige generatie. Anyway, waarom zou je harder dan 200 km/u willen op een motor (de topsnelheid van de Italiaan)? Snelheid is niet hetgene waar de V7 voor is gemaakt. Dit is een tourmachine in optima forma. Het stuurt ontzettend lekker waarbij je heerlijk door de bochten kan zwieren, wat gepaard gaat met een karaktervolle roffel van een sound uit de bevlogen tweecilinder.
Het op- en terugschakelen brengt bovendien nostalgische gevoelens naar boven. Bewust hebben ze bij Moto Guzzi ervoor gekozen om geen quickshifter te gebruiken, maar gewoon ‘ouderwets’ zelf te schakelen. Dat klak-geluidje als je ‘m in de volgende versnelling zet, maakt het helemaal af. Geen moeilijke elektronica (het belangrijkste zit er wel op), maar jij die het samen met de machine tussen je benen mag rooien. De Moto Guzzi V7 Stone gaat terug naar de basis van het motorrijden en dat bevalt opperbest.
Details
Ook mooi zijn de details die in de motor zijn verwerkt. De adelaarsvleugels vinden we terug in het LCD-display, waar al knipperend wordt gewaarschuwd om door te schakelen (‘Gear shift!’), terwijl hetzelfde silhouet ook in LED-verlichting in de koplamp is te zien. Hoe lyrisch we ook zijn over deze fiets, het ontbreken van een benzineindicator vinden we wel een gemis. Dat is onhandig en dat is iets wat je gewoon op een bike wil hebben waar je 11.500 euro voor betaalt. Daar staat tegenover dat je met een gevulde tank van 21 liter weer heel wat kilometertjes vooruit kunt. Het doet verder ook niks af aan de liefde die we voor de V7 hebben ontwikkeld. Niet alleen vrouwen vinden ‘m mooi, ook het mannelijk geslacht is niet zuinig met de opgestoken duimpjes, net zoals de mannen die een praatje aanknopen als we foto’s maken van de adelaarsbike. Met de Moto Guzzi V7 Stone haal je dan ook een stukje moderne historie in huis die zich onderscheidt met z’n prachtige looks en geraffineerde rij-eigenschappen. En dat je er ook nog eens de interesse van vrouwen mee aanwakkert, is natuurlijk een prettige bijkomstigheid.
Meer info over de Moto Guzzi V7 Stone? Ga naar motoguzzi.com Specs Moto Guzzi V7 Stone Centenario
Motor: tweecilinder
Cilinderinhoud: 850 cc Vermogen: 65 pk
Koppel: 73 Newtonmeter bij 5.000 tpm Gewicht: 198 kilo
Transmissie: 6 versnellingen Brandstofcapaciteit: 21 liter
Prijs Moto Guzzi V7 Stone: €11.499,-
Gallery
Credits
Tekst + foto’s: Chris Riemens