De Kawasaki Z900 is het beste verkopende model van onze groene Japanse vrienden, maar van die motor hebben ze nog een hele bijzondere variant gemaakt: de Kawasaki Z900 RS. Een bike waarbij allebei de banden stevig in de geschiedenis staan, maar onderhuids alles is omgetoverd naar de 21e eeuw. Als je houdt van retro design, dan zal ook jouw hartje hier sneller van gaan kloppen. Kijk ‘m eens shinen met z’n speciale lak! We zouden ‘m bijna in de FHM500 willen zetten, zo knap is ‘ie. De Z900 RS (Retro Sport) werd in 2017 onthuld op de Tokyo Motor Show, waar hij gelijk indruk maakte op de aanwezigen.
Een motor met een duidelijke link naar het verleden, want kenners zullen ongetwijfeld de Z1 Super Four 900 uit 1972 herkennen. Dat kan worden gezien als een iconisch model in de motorhistorie. Niet alleen voor Kawasaki, maar wereldwijd, want dit was een grondlegger op het gebied van hi-performance
motoren die het viertakttijdperk inluidde. De Z900 RS kan worden gezien als de moderne opvolger van dit legendarische model.
Schitterend kleurenspel
Wij zijn altijd wel gevoelig voor dit soort mooie connecties tussen heden en verleden. Zeker als er zoveel aandacht aan is besteed zoals bij dit model. Kijk eens naar de metallic lak. Hier zit heel veel zorgvuldige uurtjes spuitwerk in. Laagje na laagje, waardoor ‘ie nu een voortreffelijk, bijna parelmoerachtige kleur groen bezit. En net als z’n inspiratiebron uit de jaren’70, loopt ook hier een gele lijn over de teardrop shaped tank. Schitterend kleurenspel. Ook in de tellers zien we het retro terugkeren, de twee ronde analoge klokken geven de snelheid en het toerental aan, terwijl de hedendaagse twist wordt verzorgd door de digitale LCD-display in het midden, waarop je zaken als je huidige versnelling, benzinevoorraad, kilometerstand en de tijd kunt aflezen. Wel echt een meerwaarde als je het ons vraagt. Andere opvallende uiterlijke kenmerken zijn de fraaie spaakwielen, het klassieke ronde achterlicht en de chromen uitlaat.
En wat een fenomenaal geluid produceert de viercilinder uit die verkorte pijp. Je hoort aan alles gewoon dat de sound enigineers van Kawasaki hier heel veel tijd in hebben gestoken. Hoe hoger je in de toeren komt, des te rauwer het geluid zich laten horen. Zeker in het gebied tussen de 6.000 en het maximum van 10.000 tpm klinkt ‘ie geweldig. Echt heel erg vet. Net als looks is geluid ook emotie, en ook daarvoor kies je zo’n type motor. Dat hebben ze heel goed begrepen op het hoofdkwartier in Kobe. Daarbij hebben ze de sound zo weten af te stellen, dat jij als rijder daar het meeste van mag genieten, zonder dat je gelijk heel boos wordt nagekeken door de buurvrouw die haar jack russell aan het uitlaten is. Het wordt nooit ordinair hard ofzo, het is beschaafd bruut. En dat is knap gedaan.
Shiner
Looks en sound zijn zo allemaal perfect op elkaar afgesteld, wat past bij een motor als dit. Die sound gaat ook gepaard met een flinke snelheid, want daar hebben ze niet op bezuinigd. Dat zou je misschien niet direct zeggen als je ‘m moet beoordelen op z’n uiterlijk, maar dit gaat serieus hard. Daar is ‘ie in principe niet voor gebouwd, toch wel fijn dat ‘ie het wel kan. Dit komt met name door de grote hoeveelheid koppel, met als gevolg dat et blok zo soepel loopt als Haile Gebrselassie over het asfalt van een willekeurige marathon. In elke versnelling trekt 'ie heel smooth door, wat resulteert in een fantastisch sturende bike. Met de Kawasaki Z900 RS heb je een caféracer, naked bike en eyecatcher ineen. Of je nou langs de terrassen wil shinen of een lange tourrit wil maken door de Eiffel, je kunt hier alle kanten mee op. De Kawasaki Z900 RS staat voor 13.099 bij jou op de stoep. Als je nagaat wat voor uniek exemplaar (retro met modern gecombineerd) je dat oplevert, dan is dit elke cent waard. Dit is een motor om je mee te onderscheiden van de massa. Een motor waar je voor moet vallen. Maar als je dat doet, dan wil je ook gelijk een ring om het linkerhandvat schuiven om er oud mee te worden.
Meer info over de Kawasaki Z900 RS kun je vinden op kawasaki.nl Specs Kawasaki Z900 RS
Motor: viercilinder lijnmotor Motorinhoud: 948 cc
Vermogen: 111 pk op 10.000 toeren per minuut Max koppel: 99 Newtonmeter
Gewicht: 215 kilo Tankinhoud: 17 liter
Prijs (vanaf): €13.099,-
Gallery
Credits
Meer motortesten?