Jij wil met de motor lekker de weide wereld intrekken? Dan hebben wij in de vorm van de Kawasaki Ninja 1000SX Tourer de ideale motor voor je gevonden. Als het C-woord niet door de wereld raasde, hadden we een mooie reportage kunnen maken. Van het Nederlandse slakkentempo naar Duitse razernij op de Autobahn, via de kronkelige Zwitserse bergpas door naar een pizzaatje aan het Comomeer, om in een rechte lijn weer naar huis te blazen. Dat is een trip waar de Kawasaki Ninja 1000SX niet voor terug zou deinzen. Dit is een continentenverslinder pur sang.
De Ninja 1000SX is de vierde generatie en kan worden gezien als grondlegger van het moderne Sport Touring segment, wat anno 2021 zo populair is. Vrij vertaald komt dat neer op veel vermogen in een heel lekker zittend leren jasje. Pk’s meets comfort. Die pk’s worden geleverd door het 1.043 cc sterke 4-in-lijn blok, wat goed is voor een koppel van 111 Newtonmeter en een meer dan acceptabele hoeveelheid van 143 pk.
Ninjaaa
Want 143 pk is meer dan genoeg om al het vocht uit je ogen te trekken (als je het vizier open hebt, dan). Dit is bloedsnel. Aantrekkelijk hierbij is de ontspannen rijhouding. Lekker rechtop, wat direct invloed heeft op de rotatie van je rechterhand. Minder gejaagd, meer relaxed. Niet dat het ons weerhoudt om in een tunnel even flink te genieten van die heerlijke snerpende sound, die je kunt doortrekken tot 10.000 toeren per minuut. Maar als je wil, dan ga je er ook vandoor. Als je op de snelweg een paar seconden het gas opentrekt zit je in mum van tijd op 180 km/u, en als je daar maar lang genoeg aan blijft hangen dan moet 270 ook wel lukken. Alleen als je dat wil, want we worden vrij zen van deze motor. Hij rolt zo soepel door. Het rijdt zo smooth als de complimenteuze openingszin van een Italiaanse mooiboy aan het adres van je vriendin. Ook als je een keertje vergeet terug te schakelen en als je laag in z’n toeren zit, zal die nooit bokken. Hij lijkt gewoon niet af te kunnen slaan.
Die relaxte vibe wordt overal in doorgetrokken, dat is te merken aan alle functies die erop zitten. Elektrische Cruise Control, Up/Down Quickshifter, vier verschillende rijmodi, Intelligent abs, Cornering Management functie en een luxueus TFT-display, dat je via Bluetooth weer kunt connecten met je Rideology app. Daarop kun je de resterende hoeveelheid brandstof, afgelegde afstand en onderhoudsschema checken. Verder geeft het TFT-display ook notificaties wanneer je een telefoontje of mailtje ontvangt, maar dat zouden we lekker uitzetten. We worden immers de hele dag al genoeg gebombardeerd met notificaties, op de motor zijn we juist blij dat we daar even niet mee hoeven te dealen. Verder kun je nog optioneel verwarmde handvatten, USB-aansluiting en een mono-key kofferset verkrijgen.
Dus?
We kunnen er niet omheen: die koffers. Daar moeten we het even over hebben. Puur esthetisch gezien heb je die natuurlijk liever niet. Dan is het wel makkelijk dat je ze er supermakkelijk af kan halen en dat je daar dankzij het geïntegreerde koffer montage systeem niks meer van ziet. Die koffers beperken wel enigszins als je door een smalle file naar voren wil rijden, maar praktisch zijn ze natuurlijk wel. Zeker als je ‘m daadwerkelijk als continentenverslinder wil gebruiken dan is wat extra ruimte wel handig. In theorie kun je in beide koffers genoeg kleren proppen om een wereldreis per motorfiets aan te gaan. Aan de machine zal het in elk geval niet liggen, want die lijkt eerder vandaag dan morgen te willen vertrekken. De zorgvuldig uitgebalanceerde combinatie van snelheid en comfort maakt dat wij het wel met deze langeafstandsraket. Nu alleen nog een continent kiezen.
Meer info over de Kawasaki Ninja 1000 SX Tourer kun je vinden op kawasaki.nl Specs Kawasaki Ninja 1000SX Tourer
Motor: vloeistofgekoelde vier-in-lijn Motorinhoud: 1.043 cc
Vermogen: 142 pk op 10.000 toeren per minuut Max koppel: 111 Newtonmeter
Gewicht: 235 kilo Tankinhoud: 19 liter
Prijs (vanaf): €15.999,-
Gallery
Credits
Meer motortesten?