BMW Motorrad zou een Ziggo Dome kunnen vullen als ze al hun modellen zouden uitstallen. Dit is netjes gecategoriseerd in verschillende divisies. Een van de interessante secties is de Heritage line-up. Met de imposante BMW R 18 hebben ze een spiksplinternieuw exemplaar toegevoegd. FHM’s Chris mocht z’n motorclubjasje aantrekken om op pad te gaan met dit indrukwekkende slagschip.
Inderdaad, met de R 18 zou je geen modderfiguur slaan als je aan komt brommen bij het clubhuis van je favoriete motorclub. Dit zou onze keuze zijn als we ons bij de Sons of Anarchy zouden voegen. Holy moly fucking shit, wat een joekel van een bakbeest. Dit zijn balls on steroids . “Een flink verlengstuk van je zaakje,” zoals onze buurman zou zeggen. Kijk dit eens effe shinen als een discobol zeg. Het glanzende zwart in combinatie met een overload aan chroom blinkt werkelijk waar de pan uit. Leren jas om de schouders, paar stevige boots erbij, zonnebril op je neus, baard laten staan en je bent helemaal het mannetje. Of nou, maak er maar man van. Deze machine is veel te bruut om te spreken over 'mannetje'.
De BMW R 18 is een compleet nieuw ontwikkelde motorfiets. Da’s ook wel eens leuk. Wel is er gekeken naar de heritage van BMW Motorrad, waarbij een inspiratiebron is gevonden in de BMW R5. Het is een prachtige klassieke look met een moderne touch. Er hoeft geen twijfel over te bestaan in welk vijvertje de G’s uit München gaan vissen. De Duitsers gaan overduidelijk de strijd aan met Harley-Davidson. Voor een strijd met de Amerikanen is grof geschut nodig weten ze nog wel van de jaren '40, dus komt BMW Motorrad met loodzwaar artillerie aanzetten. Sterker nog: de R 18 is het zwaarste wat je kunt krijgen uit de garage van BMW. Alsjeblieft, 345 kilo schoon aan de haak. Ga er maar aanstaan.
Het is dan ook wel even wennen als we opstappen op ons gevaarte. Je voelt aan alles dat je niet moet sollen met dit exemplaar. Dit is gewicht. Hij heeft zo ongeveer de draaicirkel van een Airbus A380. Daar hebben ze bij BMW Motorrad ook aan gedacht, dus hebben ze er Reverse Assist en Hill Start Control opgezet. Yep, een motor met een achteruitversnelling. Die bedien je easy door een hendeltje onder het zadel omhoog te drukken. Om die kolos in beweging te krijgen hebben ze ook wel een unit van een aanjager ontwikkeld. Voor je schenen ligt een monster van een 1802 cc tweecilinder. De ‘Big Boxer’ komt vers gebakken uit de fabriek en is de grootste BMW boxermotor die het ooit heeft gebouwd. Die cilinders steken dan ook fors uit aan beide kanten. Als je ‘m heel schuin durft te gooien dan wordt het geen stepjes schaven, maar cilinder krassen. Die knoeperd levert in totaal 91 pk en een maximum trekkracht van 158 Newtonmeter. Die trekkracht is al heel vlot, vanaf 3.000 tpm, beschikbaar. Van zo’n Big Boxer verwacht je een bulderende sound, maar dat valt eigenlijk nog wel hartstikke mee. Eigenlijk klinkt de R 18 hartstikke beschaafd. Hij klinkt mooi en vol, maar niet extreem luid. Mocht je daarvan houden, dan zijn er uiteraard genoeg opties om dat aan te passen.
Hij mag dan een grote draaicirkel hebben en loodzwaar zijn, heb je de beul eenmaal goed in beweging gebracht dan rijdt het echt heel lekker. Vooral de zitpositie is heerlijk. Alsof je op zondag in joggingsbroek in je favoriete luie stoel ploft, om daar niet meer vandaan te komen. Je armen en voeten zijn goed breed geplaatst en je zadel is vrij laag. Maar het is nou ook weer niet alsof je als een verveelde tiener bij de aardrijkskundeles van meneer de Wit op je motor zit. Qua bochtenwerk voelt ‘ie zich met name senang op de uitgesmeerde bochten op strak Hollands asfalt. Het is geen bike om eens even lekker het korte bochtenwerk te trainen in de Eiffel of het ronderecord op de A10 aan te scherpen. Dit een cruiser tot in z’n laatste schroefje.
Dat cruisen wordt allemaal extra aangenaam gemaakt met snufjes zoals handvatverwarming, die je kan instellen op drie verschillende standjes. Gezien we de winter naderen, is dat wel een toevoeging. Ander vet detail is de coole LED-verlichting in de koplamp. Ook cool zijn de benamingen voor de verschillende rijmodi: Rock, Roll en Rain. Dat zijn de kleine, speelse details die wij kunnen waarderen. Dit wordt weer afgebeeld op je analoog/digitale ronde klok voorop het stuur. Snelheid wordt analoog afgegeven, de rest is digitaal. Rock is de sportieve stand, Roll de normale en Rain voor reg… ja, dat gaan we niet uitleggen hoor. Voor een 345 kilo zware motor accelereert het eigenlijk verrassend rap. Je rijdt ook heel comfortabel hard. Maar dat is eigenlijk zonde, want dit is wel echt shower. Uiteraard hebben we op Instagram stories even laten zien wat ons testexemplaar van deze week is en de reacties waren overweldigend. Zeker bij onze geliefde vrouwelijke medemens valt ‘ie goed in de smaak. Ook onderweg krijg je onwijs veel bekijks en kun je op de nodige duimpjes van je medeweggebruikers rekenen. Het mag dan wel een love it or hate it motor zijn, de balans slaat in onze ervaring duidelijk uit naar het hartje.
Zo heeft BMW Motorrad met de R 18 een bijzondere en lekkere nieuwe smaak op de markt gebracht in de categorie van zware cruisers, die de concurrentiestrijd serieus kan aangaan met het grotere werk van de Amerikaanse concullega’s. Met een vanafprijs van 27.200 euro is ‘ie niet goedkoop, maar bij Harley ga je ook al snel richting de 30K. Je krijgt er dan ook wel een hele hoop motor en minstens zoveel rock ’n roll punten voor terug. Als je houdt van cruisen, shinen, duimpjes dan ga je met de BMW R 18 heel gelukkig worden.
Meer info over de BMW R 18 vind je op bmwmotorrad.nl
Motor: tweecilinder boxermotor Cilinderinhoud: 1.802 cc
Vermogen: 91 pk Koppel: 158 Newtonmeter @ 3.000 tpm
Gewicht: 345 kilo Transmissie: 6 versnellingen
Brandstofcapaciteit: 16 liter Prijs (vanaf): €27.200,-