De Nederlandse automarkt heeft er dit najaar twee nieuwe namen bij gekregen: OMODA & JAECOO. Verse spelers, afkomstig uit de Chery-groep; een autogigant die in China al jaren bovenaan de exportlijsten staat en wereldwijd meer dan 17 miljoen auto's aan de man bracht. Niet bepaald een hobbyproject dus. In Amsterdam werd hun Nederlandse lancering gevierd alsof we bij een tech-introductie stonden: lichtshows, CEO’s uit Europa én Azië en een zaal vol nieuwsgierigen die wilden weten of deze merken meer zijn dan de zoveelste poging uit China. Wij namen de proef op de som door een week rond te rijden met de JAECOO 7 SHS. Het is bijzonder interessant wat voor technologische revolutie er in China gaande is. De ene na de andere fabrikant popt uit de grond, waardoor het straatbeeld, ook in Nederland al serieus aan het veranderen is. Na eerder met de
Omoda 9 op pad te zijn geweest, namen we later de JAECOO 7 SHS mee uit rijden. De middelgrote SUV die het merk in Nederland positioneert als de praktische, avontuurlijke daily driver. Niet als statussymbool, maar als auto die elke dag moet leveren: woon-werk, boodschappen, files, snelwegkilometers. Oftewel: het echte leven. Geen Alpenpas, geen moddergeulen, geen circuitmonster, maar forenzen over de A1, A2 of de A4 op maandagochtend. Precies waar deze auto voor bedoeld is.
Serieuze presence zonder poeha
First things first, hoe spreek je die naam eigenlijk uit? Is het Djaikoo? Jako? Wij hebben geleerd dat je Djeekoe zegt. Weten we dat ook weer. De JAECOO 7 SHS heeft dat recht-toe-recht-aan silhouet dat tegenwoordig populair is: rechtopstaand front, hoge taillelijn, strakke panelen. In de brochure wordt het omschreven als “minimalist meets exquisite” een term die verrassend goed past bij het geheel. De neus bestaat uit een grote verticale grille, geflankeerd door gesegmenteerde LED-units die doen denken aan de moderne SUV’s. Niet overdreven futuristisch, niet schreeuwerig, gewoon een volwassen uitstraling.
Van achteren krijg je diezelfde cleane benadering. Geen lichtbar waarbij het lijkt alsof je op een Martin Garrix party bent beland, tierelantijnen. Gewoon een nette, moderne SUV die duidelijk wil laten zien dat hij in 2025 thuishoort.
Stap je in, dan valt meteen op hoe ruim het is. Zoals tegenwoordig gebruikelijk, is er ook in deze voiture een groot iPad achtig 14,8-inch infotainmentscherm aanwezig. Die blijkt vlot, helder en intuïtief in gebruik. Bovendien draait Android Auto en Apple CarPlay draadloos, de connectiviteit werkt zonder gedoe, en de bediening is logisch.
Véél waar voor je geld
In de instapversie krijg je al een behoorlijk rijk uitgeruste auto: keyless entry, leren bekleding, koelvak voor drankjes, vier USB-aansluitingen, cruise-control met file-assistant, om maar wat te noemen. Ingestapt valt op hoeveel lichtinval er is dankzij het panoramadak en de goede geluidsisolatie: de auto beweegt zich behoorlijk stil voorwaarts. Verder ziet het er van binnen qua materialen en afwerking echt heel netjes uit.
De zitpositie is prettig, de stoelen zijn breed, en in de Exclusive-uitvoering zijn ze zelfs verwarmd en geventileerd. Voor woon-werkverkeer, waar je op onze verfijnde snelwegen soms meer tijd in de file doorbrengt dan gewenst, is dat gewoon chill. Een bonuspunt voor het feit dat je de bijrijdersstoel ook vanaf de achterbank kan verstellen. Dat zijn toch handige toevoegingen.
De ruimte is bovendien wel echt riant. Ook achterin kun je zeer royaal zitten. En met een bagageruimte van 500 liter kun je daar heel wat boodschappen en koffers in kwijt. Ook handig is dat je die achterbank helemaal vlak kan inklappen.
Daily driving
De JAECOO 7 SHS mikt qua rijkarakter duidelijk op comfort. Verwacht geen messcherpe besturing of dynamiek à la Europese sport-SUV’s, maar gewoon een ontspannen, soepele rijervaring. De auto heeft een 1.5 TGDI-motor gekoppeld aan de Super Electric Hybrid DHT-transmissie. Gecombineerd komt dat vermogen uit op 347 pk. Klinkt meer dan het aanvoelt overigens, de JAECOO is geen enorme snelheidsduivel, wel vlot genoeg om alles te doen wat je moet doen tijdens een autorit.
Met een acceleratie van 0 naar naar 100 km/u in 8,5 seconden kom je prima van z’n plek bij het stoplicht. Zoals wel bij meer nieuwe auto’s tegenwoordig, is de maximumsnelheid begrenst op 180 km/u. Zeg eerlijk, hoe vaak rijd jij nou harder dan 180? Precies ja. Dat heb je dus ook niet nodig en als je dat wel belangrijk vindt, dan shop jij in een heel andere klasse.
Voor woon-werkverkeer is vooral de manier waarop het hybride systeem elektrisch en benzine combineert indrukwekkend. De auto kan zo’n 90 kilometer volledig elektrisch rijden, maar dankzij de wisselwerking met de benzinemotor is een totale actieradius van zo’n 1200 kilometer haalbaar, mits je wel zuiniger rijdt dan de stereotype Hollander op z’n portemonnee. We kwamen tijdens ons weekje cruisen overigens aardig in de buurt van die opgegeven waarde. We hebben met een volle tank een kleine 900 kilometer gedaan, maar we hebben ook niet geprobeerd om zuinig te rijden. Plug je ‘m dagelijks in, dan moet je dichterbij die 1200 kilometer bereik in de buurt kunnen komen. Dat maakt ‘m behoorlijk kostenefficiënt bij dagelijks gebruik.
Rijk aan features
Terugkomend op de features: wij kregen ‘m mee in de Exclusive-variant. Daarbij krijg je ook zaken als head-up display, lane-keeping, blind-spot monitoring en een 540-camera geleverd. Dat zijn behoorlijk veel features, voor dit geld (die prijs komen we zo nog op). Oh enne: goed hoor, al die veiligheidssystemen, maar daar hoeven we niet constant op gewezen te worden met piepjes. Of je nou drie kilometer te hard rijdt, even opzij kijkt of te dicht bij de rijstrook komt, je krijgt het te horen. Gelukkig kun je dit zelf aanpassen via een knopje, maar voor de relaxte rij-ervaring zou het automatisch al wel een standje minder scherp afgesteld mogen zijn.
Kost dat?
Zo blijkt de JAECOO 7 SHS een zeer complete en rijk uitgeruste auto. Wat dat moet kosten, vraag jij je af? Ja, daar komt het voordeel om de hoek kijken van een merk dat zichzelf in de markt moet zetten. Om auto’s te gaan verkopen moeten ze zich in dit beginstadium van hun marktintroductie onderscheiden. En hoe doe je dat het beste als je kopers wil trekken, zéker in Nederland? Inderdaad, op de prijs. De JAECOO 7 is namelijk verkrijgbaar vanaf €37.900 voor de standaardversie, of €39.900 voor de Exclusive-uitvoering. Daarmee positioneert ‘ie zich scherp onder de gevestigde namen. Logische zet, want hoe gaan ze anders kopers bij de bekende merken weghalen? Als je puur sec kijkt naar wat je voor dat geld krijgt, dan is dat gewoon heel erg compleet. Deze auto heeft een hoge value for money waarde. Mocht je nog een beetje onzeker voelen over een nieuw merk uit China, dan leveren ze daar ook nog 7 jaar (150.000 kilometer) garantie bij.
Dus?
Het is niet de mooiste, de coolste of meest luxe SUV die je kan kopen. Maar uiteindelijk wil het gros van de bevolking gewoon een goede, comfortabele auto die ze veilig en betrouwbaar van A naar B brengt, als het even kan voor zo min mogelijk geld. Met de JAECOO 7 is er voor die groep een heel interessant optie op de markt bijgekomen.
Meer info over de Jaecoo 7? Check omodajaecoo.nl. Specs JAECOO 7 SHS
Motor: 1,5 liter turbobenzinemotor + elektromotor
Vermogen: ca 347 pk / 255 kW
Koppel: ca. 525 Nm
Acceleratie 0-100 km/u: 8,5 seconden
Topsnelheid: ± 180 km/u
Elektrisch rijbereik (volgens fabrikant / WLTP): rond de 90 km
Actieradius: tot ± 1.200 km (gecombineerd)
Vanafprijs: € 37.900
Gallery