Puristische Garagisti & Co GP1 mikt op klanten die Lambo's en Ferrari's ‘te gewoon’ vinden

11 aug , 12:30Machines
Header_Supercar
In de wereld van exclusieve en puristische bolides met verbrandingsmotor zwaaien Ferrari, Lamborghini, McLaren en Porsche al jarenlang met de scepter. Vanaf vandaag kunnen we daar een merk aan toevoegen: Garagisti & Co. Met hun gloednieuwe en exclusieve GP1 willen ze de gevestigde orde van de troon stoten en als we de eerste foto's en specificaties bekijken zijn ze een pittige concurrent. 
'Garagisti & Co' klinkt als een Italiaans automerk, maar daar is niets minder van waar. De nieuwkomer in autoland bouwt zijn wagens namelijk in het Verenigd Koninkrijk. Net als thee, Harry Potter en rode dubbeldekker bussen staat dat wapenfeit alleen al garant voor een succes. De puristische bolide werd onthuld op de Monterey Car Week en is bestemd voor mannen en vrouwen die andere supercars "te gewoon vinden." Je kunt deze allerrijksten die, in materialistisch opzicht, alles al hebben dan ook geen ongelijk geven bij het zien van de verfijnde Britse supercar.

Goede oude tijd 

De nieuwe bolide wil goede oude tijden doen herleven. Dat doen ze op verschillende manieren, maar de ultieme rebellie tegen Gen Z en de daarbij horende politiek correcte tijdgeest is een benzineslurpende twaalfcilinder in V-vorm. Het kloppende hart van de Garagisti & Co GP1 heeft een inhoud van 6.6-liter en moet bij de melodieuze klanken van 9000 toeren, 800 steigerende paarden en 700 Newtonmeter koppel leveren. Om het nog effe puristischer te maken, zijn er geen turbo's op de motor geschroefd en wordt de krachtbron overgedragen op een handgeschakelde zesbak. De pook van deze versnellingsbak zit, net als bij de Porsche Carrera GT, hoog op de middenconsole naast het stuur. Handig, want zo hou je de krachten in toom terwijl je handen aan het stuur en je ogen op de weg blijven.

Prijskaartje Garagisti & Co GP1

De Garagisti & Co GP1 is nog niet op de openbare weg gespot. Mochten we morgen de jackpot in het Holland Casino winnen, dan vertrekt er direct een mailtje richting de fabrikant om er een te reserveren. Behalve de krachtbron die zo uit de gloriedagen lijkt te zijn geplukt, draagt ook de inbreng van gerenommeerde namen bij aan de hype van de Garagisti & Co GP1. Zo komen bijvoorbeeld de remmen van Brembo en de schokdempers van Öhlins. In combinatie met een design dat je twee keer doet omkijken, is het een auto waar menig autowappie spontaan van begint te watertanden.
Het enige wat niet uit de goede oude tijd lijkt te komen, is het prijskaartje. Voor de bolide moet je namelijk ruim 2,8 miljoen euro neerleggen. Daarnaast moet je snel mailen als je er nog eentje wil bestellen na het lezen van dit artikel. De exclusieve supercar verschijnt namelijk in een oplage van slechts 25 stuks. Pinnen of contant?
Delen met
Ook interessant