We zitten pas in de tweede maand van 2024 maar we worden nu al verwend met een hoop nieuwe auto’s. Zo gaan de autofabrikanten van Porsche ook mee met de tijd en presenteerden zij eerder al een plug-in Panamera model. Als kers op de taart komen hier nu dus twee nieuwe versies bij: de Porsche Panamera 4 E-Hybrid en de Panamera 4S E-Hybrid.
De eerste Panamera reed in Stuttgart de productielijn uit in 2009. Toen werd de sedan met een 911-uiterlijk niet met open armen ontvangen. Hierna is de ‘sportlimousine’, zoals de fabrikant hem noemt, steeds meer opgenomen in onze autocollecties. Mensen ondervonden de voordelen van de stijlvolle 5-deurs auto in combinatie met de krachtige motor die we van Porsche gewend zijn.
Maar wat is nou het grote verschil ten opzichte van de vorige plug-in Panamera? Dat begint allereerst bij het hart van de auto. De aandrijflijn zit namelijk een stukje anders in elkaar. Waarbij je bij de Turbo E-Hybrid een 4 liter V8 motor onder de kont kreeg, krijg je nu een 2.9 liter V6 motor. Dit lijkt achteruitgang, maar niets is minder waar. Want in combinatie met de krachtige elektromotor kan de Panamera 4 E-Hybrid een gecombineerd vermogen produceren van 470pk en 650Nm koppel. Dit vermogen zorgt ervoor dat je binnen 4,1 seconde op de 100km/u zit. Hou die linkerbaan maar vrij!
De grote broer van het nieuwkomertje, de Panamera 4S E-Hybrid doet het allemaal nog een stukje extremer. Deze auto beschikt over hetzelfde blok als zijn kleine broertje, maar heeft een sterkere elektromotor. Dit beest heeft namelijk een gecombineerd vermogen van 544pk en 750Nm koppel. Deze prachtige statistieken brengen je binnen 3,7 seconden naar de 100km/u.
Voor niets komt de zon op, dus deze nieuwe Porsches hebben natuurlijk ook hun eigen prijskaartje. Als je de Panamera Turbo 4 E-Hybrid wilt bestellen moet je €130.100 meenemen. Voor zijn grotere en sterkere broer moet je €15.000 meer ophoesten. Heb je er een bemachtigd? Wij rijden graag eens een rondje mee! ; )