Een Porsche 959 Komfort uit 1988 is zojuist geveild op de RM Sotheby’s Vegas Auction en heeft nogal wat bekijks veroorzaakt. De beeldschone bolide werd verkocht voor maar liefst 1.7 miljoen dollar! We geven je alle details van deze wagen. Foto: RM Sotheby's
Nou weten wij wat je denkt, wat is er zo speciaal aan deze Porsche? Doe je gordel om, want dit is geen gewone rit. We hebben het hier over een zeldzaam juweeltje, een van de slechts eenendertig die ooit zijn afgewerkt in het strakke en verbluffende Graphite Metallic.
Eenhoorn van de autowereld
Wij kunnen de autoliefhebbers vanaf hier bijna horen juichen. De 959 Komfort is als de eenhoorn van de autowereld, het zien ervan, voor dat soort geld, draagt alleen maar bij aan de mystiek. Je komt niet elke dag een stukje autogeschiedenis tegen, vooral niet een stukje autogeschiedenis dat zo exclusief is als dit.
Geweldige looks
Een strak Graphite metallic exterieur dat waarschijnlijk sneller de aandacht trekt dan de snelheid die deze Porsche kan behalen, en geloof ons, het is geen flauwekul op dat gebied. De 959 was in zijn tijd een gamechanger, met geavanceerde technologie en prestaties die de concurrentie in het stof lieten zitten.
Foto: RM Sotheby's
Krachtpatser
Wat deze wagen echt onderscheid, is zijn motor, een zescilindermotor met een inhoud van 2,85 liter gecombineerd met een sequentiële dubbele turbocompressor, die 444 pk produceert. De motor is een afgeleide van de motor die werd gebruikt in de IMSA GT- en Indy-projecten van Porsche en beschikte over asymmetrische turbocompressoren en een geavanceerd luchtkoelsysteem. In combinatie met een handgeschakelde BorgWarner-transmissie met zes versnellingen en een innovatief vierwielaandrijvingssysteem bied de 959 ongeëvenaarde prestaties.
Foto: RM Sotheby's
Specsss
Andere innovatieve prestatiesystemen zijn onder meer de race-afgeleide ophanging van het voertuig, met dubbele draagarmen, schroefveren en elektronisch verstelbare rijhoogte en schokdemping. Bovendien is de auto uitgerust met speciale 17-inch magnesiumlegeringsvelgen, runflat-banden en een van de eerste automatische drukcontrolesystemen.
Een chassis dat doet denken aan de iconische 911 Carrera, maar dan met een twist. De carrosserie is een meesterwerk, vervaardigd uit een mix van aluminium, polyurethaan en met glasvezel versterkte Kevlar. We bedoelen, ze waren niet aan het rommelen bij het bouwen van deze rallylegende.
Foto: RM Sotheby's
Laten we het nu eens hebben over het hart van de 959. Onder de motorkap bevindt zich een zescilindermotor van 2,85 liter met sequentiële twin-turbocompressor die brult met maar liefst 444 pk. Vroeger was dat verbijsterend. Deze motor is niet jouw alledaagse krachtbron; het is een afgeleide van degene die werden gebruikt in Porsche's IMSA GT- en Indy-projecten, met asymmetrische turbocompressoren en een geavanceerd luchtkoelsysteem.
Foto: RM Sotheby's
Statussymbool
Nu weten wij ook dat wij niet allemaal miljoenen binnenhalen, maar het is fascinerend om te zien wat deze zeldzame en legendarische wagens op veilingen kunnen opbrengen. Het is en blijft een bewijs van statussymbolen en technische genialiteit.
Foto: RM Sotheby's