Dit jaar vieren we het 75-jarige bestaan van Porsche. Een mooie mijlpaal natuurlijk. En dat moet goed gevierd worden. Dat hoefden we ze bij Porsche niet te vertellen. Begin dit jaar was daar al de Vision 357. Een studiemodel dat overduidelijk was geïnspireerd op de allereerste Porsche, de 356. Het was een soort supersonische elektrische hypercar met de looks van een oldtimer. Nu is het tijd voor een tweede verrassing, de 357 speedster.
Als je je afvraagt waarom precies nu? Afgelopen weekend was het Goodwood Festival of Speed. Misschien wel het autofestival van het jaar. Daar doet ieder merk iets bijzonders en als je dan ook nog je 75everjaardag viert, moet je natuurlijk met iets groots komen.
Nu hoeven we de autofanaten niet te vertellen was dat woordje Speedster toevoegt. Dat weten we inmiddels wel. Eigenlijk voegt het niets toe. Het haalt vooral iets weg. Precies, het dak. De 357 Speedster is de cabrio versie van de gewone Vision 357. Maar dat is niet het enige waarin ‘ie verschilt van zijn gesloten broer.
Hij heeft ook een andere aandrijflijn. Voor de dichte variant leende Porsche er nog een van de 718 Cayman GT4 RS. Die was goed voor zo’n 500 pk. In de Speedster ligt de aandrijflijn van de 718 GT4 e-Performance. Inderdaad, hij is dus elektrisch. En akelig krachtig. De Speedster beschik over een vermogen dat vergelijkbaar is met een kleine 1100 paarden. Dan ben je bij die iconische heuvel in Goodwood zo boven.
Of deze dan wel in productie gaat? Waarschijnlijk ook niet. Maar de twee 357’s geven wel hoop voor de toekomst. Porsche krijgt het voor elkaar om e-cars te maken met duizelingwekkende prestaties en grijpt voor het design terug naar het allereerste begin. Dat zouden wij ook alleen maar aanmoedigen. Voor een productieauto zal het iets minder over the top moeten, maar als de volgende Porsche hier maar een beetje op lijkt, zijn wij al dik tevreden.