De Duitse autobouwer Opel kennen we uit het verleden van hun degelijke en wat saaie modellen. De bouwer uit Rüsselsheim bouwt tegenwoordig echter sportversies die niet onder doen voor zijn Duitse aanverwanten. De sportversie van Opel genaamd 'OPC' staat voor serieuze paardenkrachten en een fraaie look!
Opel is misschien wel het meest ondergewaardeerde merk uit Duitsland. Eerlijk is eerlijk, de auto's die Opel vroeger maakte waren dan ook geen echte parels, maar net zoals goede wijn had ook Opel tijd nodig. We nemen je even mee terug in de tijd. De OPC-divisie werd opgericht in 1997. Het doel bij de oprichting van deze tak binnen Opel was, en is nog steeds, om sportuitvoeringen te ontwikkelen en plannen voor de autosport verder uit te werken. De nieuwe Opel OPC-versies zijn speciale versies van de normale modellen. Ze worden standaard gespoten in de unieke kleur: 'Arden Blue' en voorzien van een motorblok met veel pk's. Een rondje over de grachten doet zeker een hoop nekjes breken. De styling is ook goed gelukt, bij de OPC-modellen. De OPC-versies hebben een spoiler, dubbele uitlaat, sideskirts, led-verlichting en een uniek sportinterieur. Het mooiste van de Opel OPC-versies is de prijs, waar je voor andere (ook tweedehands) Duitsers heel diep je tas in moet zijn de OPC-versies een stuk beter te betalen. Hieronder de dikste modellen die Opel de afgelopen jaren heeft uitgebracht.
De Opel Astra OPC kan je vergelijken met de Volkswagen Golf VII GTI. De sportieve hatchback is een echte topper geworden in het hot-hatch segment. Als je een Astra OPC bezit heb je een unieke hatchback en ben je sneller op de 100 km/u dan met een Volkswagen Golf VII GTI. Met dit in het achterhoofd wordt het misschien is tijd om over een Opel na te denken in plaats van één van zijn Duitse neven. Niet alleen de motor is indrukwekkend, ook het exterieur doet OPC zijn naam eer aan. De strak gestroomlijnde Astra met honingraatgrill is een mooie verschijning. Niet alleen de voorkant is goed gelukt, ook de achterkant met een spoiler en aan beide zijden een uitlaat maakt hem supersexy. Verder heeft de Astra dikke remklauwen van Brembo en is hij geleverd op 18-inch velgen. Dan het interieur, we moeten eerlijk zijn dit had beter gekund. Echter valt het interieur niet tegen, maar voor zo een brute hatchback had er wat meer gebruikt gemaakt mogen worden van hoogglans zwarte tinten. De Recaro racestoelen, de versnellingspook en het multifunctionele stuur hebben daarentegen wel een look die je gewend bent van een hot-hatch.
Specs:
De Opel Corsa OPC is te vergelijken met de Volkswagen Polo GTI of Audi S1, de miniraket op wielen is een echt pareltje. De kleinere broer van de Astra vinden wij misschien wel beter dan de Fiesta ST of Clio RS, mede ook omdat hij beter geprijsd is. De Corsa on steroids is een heerlijke bom op wielen en de makers uit Rüsselsheim hebben echt uitgepakt met deze schoonheid. De auto is snel, sportief, mooi en uniek. De in elkaar getimmerde Astra is strak afgewerkt: Dubbele uitlaat, spoiler, 18-inch OPC-velgen en Brembo remklauwen. Niet alleen het uiterlijk helpt de Corsa om een goeie hatch te zijn, ook de motor is krachtig. De 1600cc-turbomotor levert maar liefst 207 paardenkrachten in combinatie met een elektronisch sperdifferentieel is dit heerlijk om die Cupra R, de bocht uit, jouw achterlichten te laten zien. Het in- en exterieur is in tegenstelling tot de Astra hierboven wel goed gelukt. Het lederen interieur samen met de OPC-blauwe accenten maken het een lust voor het oog. De Corsa is ook fijner in omgang. Opel had nog weleens de neiging om te veel toeters en bellen in het interieur te verwerken, deze heeft dat niet. Als je een hatchback wil rijden die niet iedereen heeft, ga voor de Corsa OPC!
Specs:
De Opel Insignia OPC is te leveren in twee uitvoeringen: een station of coupé. De station-versie is te vergelijken met een Audi S3 limousine en de station kan je vergelijken met de Audi A4. Het is een wat oudere OPC, maar het is desalniettemin een dikke bak. De Insignia heeft de meeste kracht van alle OPC-modellen en is het meest luxe model. De grote Opel ziet er op het eerste gezicht niet uit als een auto met een hoop vermogen. Er zit een mooie bodykit op, maar het laat hem niet agressief ogen. Toch, als je naast het stoplicht staat zal deze krachtpatser je verrassen. Zijn 2.8-V6-turbomotor levert maar liefst 325 PK. In combinatie met vierwielaandrijving maakt het deze auto een vuurpijl op wielen. Ondanks dat de eerste versie al uit 2009 komt, komt deze auto niks tekort. Het interieur is strak en heeft alle luxe van nu. Het exterieur is tijdloos en je zal niet voor schut staan als je bij je (nieuwe) schoonouders langsgaat.
Specs: