Het nieuwe seizoen van de Formule E staat weer voor de deur en bij Nissan kijken ze enorm naar dit moment uit. Uit alles blijkt dat ze staan te trappelen voor de start. De afgelopen maanden hebben ze het gaspedaal vol ingetrapt om te werken aan een racewagen waarmee ze de strijd aan kunnen gaan. Als startschot van het tiende seizoen hebben de Japanners ons uitgenodigd voor hun ‘Beyond the Race’ event. Waar je dat doet? Op de heilige racegrond van Le Mans natuurlijk.
Dit nieuwe seizoen moet in tal van opzichten het seizoen van Nissan worden. Innovatief, maar eveneens doorpakken op wat ze al bereikt hebben. “Nu is het zaak om door te stoten”, geeft Tomassao Volpe, teambaas van het Nissan Formule E team aan in de presentatie. Een schitterende uitdaging voor Nissan en wij zaten er met onze neus op om de eerste glimpjes daarvan te ervaren.
Voor wie nog nooit op het circuit van Le Mans is geweest is de aankomst al gelijk overweldigend. Alles ademt hier motorsport. Het circuit glimt in de stralende zon en we maken ons op voor een tot in de nopjes georganiseerde dag. Het circuit van Le Mans is een van de meest iconische plekken van de racerij. Hier heeft de racehistorie zich gevormd. Zo vond in 1923 de eerste race plaats en daarmee werd een fundament gelegd voor de legendarische 24-uursrace. De mega rivaliteit tussen Ford en Ferrari in de jaren 60 was een van de iconische momenten die zich hier rondom deze race hebben afgespeeld. Misschien voor jou wel bekend van de film Le Mans ’66. Een van de meest iconische rivaliteiten die in Le Mans heeft plaatsgevonden en een de heftigste rivaliteit uit de geschiedenis van de motorsport. Toch maakt Nissan tijdens de presentatie bekend dat het Le Mans verlaten gaat verlaten voor een nieuwe locatie in de Franse hoofdstad, Parijs. Als laatste eerbetoon aan deze magische plek wordt het Nissan-event in Le Mans gehouden.
Nissan doet mee aan de Formule E om de wereld te laten zien hoe gaaf elektrische auto’s zijn. Ze hebben een ambitieus doel om in 2050 klimaatneutraal te zijn, niet alleen in hun eigen bedrijfsvoering, maar ook gedurende de hele levensduur van hun auto's. Nissan heeft plannen om al hun nieuwe auto's tegen het begin van de jaren 2030 elektrisch te maken. Ze willen de kennis en technologie die ze op het racecircuit opdoen, gebruiken om toffere elektrische auto's voor het dagelijkse gebruik te ontwikkelen.
Op het event geeft Nissan een inkijkje achter de schermen. Zo krijgen we een inkijkje in hun expertise, vaardigheden en innovatieve snufjes. Onder andere de hersenstimulatie van de coureurs wordt onder de aandacht gebracht onder leiding van een professor. Door middel van het uitlezen van hersengolven kan de auto vervolgens de reactiesnelheid verbeteren of de rijstijl aanpassen om het comfort van de passagiers te maximaliseren. Wil je meer hierover zien, check dan vooral deze video effe.
Op het terrein van het circuit staan een aantal showmodellen van de racewagens waar de coureurs in gaan rijden, dit geeft uiteraard een extra tintje aan het hele gebeuren. Influencers en journalisten laten zich maar al te graag op de kiek zetten met deze racekanonnen. Een van de gelukkige coureurs die in deze racewagen mag gaan rijden is de Engelsman Oliver Rowland.
Oliver Rowland keert weer terug naar het Nissan Formule E Team voor het nieuwe seizoen 2023/24, na al eerder voor Nissan te hebben geracet. Rowland heeft al veel ervaring in de Formule E, met vijf polepositions en vijf podiumplaatsen in de seizoenen 5 tot en met 7. Hoogtepunt op zijn palmares is een overwinning in Berlijn in 2020.
In een interview duidt Rowland dit nog meer aan: “Ik ben echt enthousiast, het voelt als een soort thuiskomst voor mij, terug naar de plek waar ik mijn Formula E-reis begon en waar ik veel succes heb gehad. Het team heeft het afgelopen jaar een geweldige ontwikkeling doorgemaakt, met verbeterende prestaties. Ik heb er vertrouwen in dat Sacha en ik een sterke combinatie zullen vormen, hij heeft ongelooflijke snelheid laten zien in zijn eerste seizoen. Ik kijk ernaar uit om weer aan het werk te gaan, klaar om te gaan, en kan niet wachten om te zien wat we als team kunnen bereiken”, zo geeft hij aan bij autoX. De derde coureur is de Italiaan Luca Ghiotto.
De andere man die het dit seizoen voor Nissan moet gaan doen is Sacha Fenestraz. Hij deed het geweldig in zijn debuutseizoen en pakte zelfs een poleposition. Daarnaast vestigde hij ook een snelste ronde-record tijdens de Cape Town E-Prix en was enorm rap op het circuit van Monaco. Hij wil dit seizoen die volgende stap in zijn ontwikkeling zetten als racer. Voor de beste man is het nu zaak het vorig seizoen goed te evalueren. "Het is veel analyseren van wat er echt is gebeurd gedurende het hele seizoen, want we hadden veel races vlak na elkaar waar je niet echt de tijd hebt om gewoon te settelen en echt te analyseren wat er hier is gebeurd, wat er daar is gebeurd. Nu is het tijd om die dingen te doen”, zo klinkt het via de kanalen van EVPowered .
Er breken leuke, maar ook spannende tijden aan bij Nissan. Alle randvoorwaarden zijn tot in de nopjes geregeld. Het vertrouwen van de buitenwacht straalt in ieder geval op deze coureurs af. Deze jonge gasten mogen het nu gaan laten zien.
Het raceteam van Nissan heeft maar liefst 85 jaar aan autosportgeschiedenis en ook alweer tien jaar ervaring met elektrische racevoertuigen achter de kiezen. Nissan zegt dan ook in 1970 al de eerste elektrische racewagen te hebben geproduceerd. Dit seizoen is voor Nissan echt cruciaal, ze willen voortborduren op hun sterke prestaties van het afgelopen seizoen. Om nog een extra steuntje in de rug te krijgen komt de Formule E dit jaar ook voor het eerst naar thuisland Japan, met de Tokyo E-Prix op 30 maart 2024. Nissan, de enige Japanse autofabrikant in de Formule E, is ontzettend trots dat de race in hun eigen land plaatsvindt. Hiermee willen ze de Formule E in eigen land meer op de kaart zetten. Ze willen laten zien een geweldige kans om iedereen in Tokyo te laten zien hoe geweldig elektrische mobiliteit is, midden in het kloppende hart van de stad. Door Japanse accenten zoals een cultureel aspect van Japan zoals de Japanse kersenbloesem aan de wagen toe te voegen, probeert Nissan eveneens dichterbij zichzelf te blijven en hiermee de Japanse identiteit te behouden. Op het event showen ze dit dan ook met volle trots.
Met het vertrouwen zit het dus wel goed en dat kaart ook teambaas Tommasso Volpe weer even aan: “In het nieuwe seizoen willen we verder bouwen op wat we hebben bereikt en verdere verbeteringen op het circuit laten zien. De verhuizing naar Parijs is erg belangrijk voor ons als team en maakt deel uit van ons plan om onze prestaties te verbeteren. We kijken er allemaal naar uit om ons te settelen en opnieuw de circuits te betreden voor seizoen 10 te beginnen met de pre-seizoentesten in oktober.”
Het seizoen gaat op 13 januari 2024 van start met de E-Prix van Mexico-City en is onder andere te volgen via Eurosport en Ziggo Sport.