In de categorie ‘stoere hatchbacks’ scoort de SEAT Leon al jaren behoorlijke punten. Laten ze gisteravond nou net een nieuw exemplaar hebben onthuld in Barcelona. We zijn altijd wel fan van de Leon. Zéker in Cupra-variant. Zover is het
nog niet. Qua design is ‘ie weer flink vernieuwd. Bij de achterkant valt direct op dat in navolging van
Porsche en Audi ook SEAT is gevallen voor LED-verlichting over de gehele breedte. Origineel? Neuh. Ziet
het er goed uit? Ja!
Hola!
De LED-koplampen worden standaard geleverd op
de nieuwe Leon. Full LED-verlichting is optioneel. Mocht je die optie hebben aangevinkt, dan wordt
je met een ‘Hola!’ projectie
op de grond verwelkomd. Kijk, een paardje op de grond bij een
Ford Mustang is vet. Maar ‘Hola!’ bij een SEAT is een beetje meh. Leuk geprobeerd, dat wel. Beter afgewerkt zijn de standaard geïntegreerde LED-richtingaanwijzers in de buitenspiegels.
Interieur van de SEAT Leon
Door naar de cockpit, want binnenin ziet het er wel echt goed uit. Mooi 10,1 inch infortainmentdisplay, waar je nagenoeg alles op kan bedienen. Daardoor is het aantal fysieke knoppen weer gereduceerd. Ook zit er een navigatiesysteem tussen je snelheidsmeter en toerenteller. Ziet er mooi uit, en is praktisch bovendien. Verder zit er a la Mercedes een ambient lightning system, waarmee je het interieur in je favoriete kleurtje kan inrichten.
Stay connected
De nieuwe SEAT Leon is de eerste auto van de Spanjaarde die volledig connected is. Tokio, Londen, New York, je bent binnen no time connected, G. Zo is volledige smartphone integratie mogelijk met mobiele apparaten via Android Auto of Apple CarPlay. Dit ‘brengt het digitale ecocysteem van de gebruiker naar de auto’, aldus het persbericht. Van daaruit
kun je makkelijk het infotainmentscherm bedienen via de knopjes op het stuur of via stem. Dankzij een optionele antenne versterker voor smartphones kun je je telefoon bovendien makkelijk draadloos opladen.
Motorrrren
Maar wat kun je op motorgebied verwachten? Je kan
kiezen uit benzine(TSI)- of dieselmotoren (TDI). Maar er komt ook een mild-hybrideversie (eTSI) en een plug-in hybridevariant (eHybrid). De keuze is reuze. Qua benzine kun je kiezen uit een 1,0 liter driecilinder met 90 pk of 110 pk. Of een viercilinder 1.5 liter met 130 of 150 pk. Dieselen doe
je met een 2,0 liter TDI met 115 of 150 pk. Zoals gezegd: het is nog wachten op de Cupra.
Veiligheid is een speerpunt voor de nieuwe SEAT Leon. Zo zitten de laatste veiligheidssnufjes als predictive adaptive cruise control, dodehoekherkenning (Blind Spot Detection) en uitparkeerassistent (Rear Cross Traffic Assist) op de bolide. Al met al lijkt de nieuwe SEAT Leon een hele complete auto. Qua uitveoringen kun je straks kiezen uit Reference, Style en FR. Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, maar het lijkt een geduchte concurrent van de Volkswagen Golf te worden. De auto wordt zo in de periode april, mei, juni verwacht.