Range Rover heeft de volledig nieuwe Evoque gepresenteerd. Dit was natuurlijk al een wonderschone wagen, maar nu heeft ‘ie ook nog eens een snufje Velar over zich heen gekregen. Je weet wel, de flinke vierwieler die tijdens de World Car Awards uitgeroepen is tot allermooiste auto van het jaar . Als de nieuwe Evoque daar nu meer op lijkt kan ‘ie er alleen maar op vooruit zijn gegaan.
En dat is ‘ie ook als je het ons vraagt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het smalle rooster en de nog smallere koplampen. Die doen enorm denken aan het vlaggenschip van het merk. Ook heeft de nieuwe Evoque bij de Velar gespiekt toen z’n deurhendels ontworpen werden. Deze zitten nu strak in de deur verscholen totdat je de portier daadwerkelijk open wilt doen. Als je vervolgens met je ogen over de achterzijde streelt, zie je de prachtige slanke achterlichten die ook weer doen denken aan die van de Velar. De Evoque is dus een beetje een mini-Velar.
Ook qua technologie hebben ze niet stil gestaan in Groot-Brittannië. Range Rovers staan bekend om hun aflopende daklijn en omhoog kruipende schouderlijn. Het nadeel is dat de achterruit niet immens is. Om hiervoor te compenseren hebben ze een camera in de antennevin op het dak geplaatst. Hierdoor zie je, als je ervoor kiest, een digitaal beeld van die camera in je binnenspiegel. Range Rover maakt niet alleen daar gebruik van camera’s. Ze hebben nu namelijk ook cameraatjes aan de zijkant, waardoor je binnenin op je scherm perfect kunt zien of je je velgen niet beschadigd bij een smalle doorgang. Dit doet ‘ie door op het scherm doorzichtige wielen te animeren daar waar je ze in het echt niet kan zien. Flink veel nieuwe tech dus.
Range Rover presenteert de tweede generatie van de Evoque als een “luxe SUV voor de stad en daarbuiten.” Lekker breed dus. Maar dat is op zich ook logisch. Het blijft een Range Rover, dus een beetje offroad rijden is kan ‘ie als de beste. Toch is de kans dat Evoque-eigenaren het ooit zoeken buiten verharde wegen klein. Daarom hebben de Britse autobouwer ervoor gezorgd dat deze nieuwe wagen ook een ideale stadsauto is. Sowieso is het de kleinste auto uit het Range Rover-assortiment. Dat is natuurlijk al handig voor in de stad. Wel zegt Range Rover dat een golftas nu “met gemak achterin pas”. Ze kennen hun doelgroep maar al te goed.
Zoals veel stadsauto’s heeft deze nieuwe Evoque een viercilinder onder de kap liggen. Deze moet je lekker zuinig naar je bestemming brengen. Als je Jesse Klaver helemaal blij wil maken zal je even moeten wachten, enkele maanden na z’n officiële release komt er ook nog een driecilinder hybride. Een driecilinder in een Range Rover, het kan zijn dat je daarbij gaat fronsen, maar we weten inmiddels dat ze tegenwoordig best krachtige driecilindertjes kunnen bouwen. Driecilinder, viercilinder, eigenlijk maakt het geen reet uit. Je hoeft niet verliefd te worden op de motor, met de foto’s hieronder zal je namelijk al liefde op het eerste gezicht ervaren.