De nieuwe Mercedes-AMG SL43 moet hét instapmodelletje worden voor de SL-modellen. De bloedmooie cabriolet is daarentegen nog steeds supersnel en biedt een andere ervaring door achterwielaandrijving in plaats van vierwielaandrijving. De ster is door de firma in Affalterbach ontwikkeld en dat betekent dat de SL altijd een AMG-model is. Waar de SL normaliter een acht- of zescilinder heeft
deze nieuwe SL er vier minder. De Mercedes-AMG SL debuteerde als 476 pk sterke SL 55 4Matic+ en als 585 pk sterke SL 63 4Matic+. De nieuwe SL 43 is echter nog steeds een monster waar je nekjes mee zult breken
en de meeste personenauto's alleen nog jouw achterlichten zullen zien.
Krachtig vierpittertje
Het motorblok dat in de cabrio ligt is geen stom viercilindertje. Het vierpittertje levert maar liefst 381 paardenkrachten en 480 Newtonmeter koppel. Deze krachten worden overgebracht op een AMG speedshift-transmissie met 9 versnellingen. Zo kun je ook zuinig rijden
met deze nieuwe AMG. Dit is nog niet alles, want door een semi-hybride EQ boost-techniek worden er tijdelijk 14 hele paarden op de wielen bijgezet. Door dit alles bij elkaar heeft de ster een 0-100 km/u tijd van 4,9 seconden en is de topsnelheid (begrensd) op 275 km/u. De SL 43 is ook de eerste productieauto met een elektrische turbo in het uitlaattraject, dit betekent dat je geen last zult hebben van 'lag' en de turbo snel op zijn maximale 'kunnen' presteert. Deze SL is niet de eerste met een viercilinder - tussen 1955 en 1963 verkocht Mercedes de 190 SL met een 1900cc vierpitter.
De knappe Mercedes-AMG SL 43
Het exterieur is zoals we van de Duitsers gewend zijn weer perfect gelukt. Deze milde variant heeft i.p.v. vierkante uitlaatpijpen, ronde tips en de SL 43 wordt standaard op kleinere sloffen geleverd, maar als je 20- of 21-inch wil hebben is dat geen probleem. Geld moet rollen zeggen ze bij Mercedes. Verder lijkt hij van buiten op zijn, met steroïden gevoerde, broers, maar goed deze is wel zuinig en nog steeds krachtig. Deze nieuwe SL is eigenlijk een win-winsituatie.
Het interieur ziet er net als bij andere Mercedes-modellen van de afgelopen twee jaar gelikt uit. Wij zouden dan ook geen enkele moeite hebben om een hele lange roadtrip met deze knapperd te mogen maken. Een groot multifunctioneel display in de middenconsole, een multifunctioneel stuur met flippers, luchtroosters die op vliegtuigmotoren lijken en een digitaal dashboard. Dit alles is standaard, want bij AMG kan je het zo gek maken als je zelf wil. Je kan kiezen voor andere stoelen, een andere kleur voor de inlegdelen, een andere kleur van het interieur en nog veel meer. Sky's the limit bij een Aufrecht Melcher Großaspach.
Koopje
Waar de SL55 en SL 63 al snel met extra opties naar de twee ton gaan, is deze versie naar verluidt een stuk goedkoper. De prijs is nog niet bekendgemaakt, maar volgens de geruchten gaat deze Mercedes rond de € 75.000 euro kosten. Mocht je dus een echte AMG SL willen rijden voor een betere prijs is de Mercedes SL 43 de wagen voor jou. Wij gaan effe zoeken naar die ouwe schoenendoos van oma.
Gallery