Als autoliefhebber kan je er niet omheen dat de nieuwe Mercedes-AMG One gerekend kan worden tot een van de meest bijzondere bouwwerken aller tijden. Vijf jaar nadat we de eerste beelden van de Mercedes AMG Project One zagen is de auto nu eindelijk productierijp. Het is natuurlijk ook geen klein klusje om een auto met een Formule 1 krachtbron straatlegaal te maken. Deze bolide is misschien wel de meest absurde auto die ooit op de weg gaat komen. Het is in ieder geval de meest absurde Mercedes-AMG die het daglicht zal zien. Dit monster mag dan wel eindelijk legaal zijn, de specificaties zijn dat zeker niet. Wat een geweld produceert deze machine. De 1.6 liter zescilinder uit de kampioensauto van Nico Rosberg (2016) wordt bijgestaan door vier elektromotoren. In totaal produceert de ster 1.063 paardenkrachten.
Mercedes-AMG One
Even doorbordurend op die motor; de extreem hoogtoerige motor levert een maximaal vermogen van 574 pk dat pas bij 9.000 tpm wordt vrijgegeven. De motor is begrensd op 11.000 toeren om een langere levensduur van de krachtbron te kunnen garanderen. Toch wel lekker dat je met een 'rustig' gevoel even naar de Albert Heijn kan. Dat hoge toerental was trouwens ook een groot probleem bij de ontwikkeling van de wagen. Een straatlegale auto mag natuurlijk niet de toeren maken die een Formule 1 wagen maakt. Vinden de buren meestal ook niet zo tof. Oh ja, voor we het vergeten: de motor is een plug-in hybride en met een volle accu kan je zeker 18 kilometer elektrisch rijden.
De vier elektrische krachtbronnen die de auto bijstaan leveren samen nog eens 611 pk. Het bizarre systeemvermogen komt uit op 1.063 pk. Ja, wij schijten al zeven kleuren stront bij de gedachte dit te besturen. AMG laat op hun website weten dat de wagen de 100 km/u binnen 2,9 seconden bereikt en de 200 km/u binnen de zes seconden aantikt. Als je de stopwatch erbij zou pakken en tegelijkertijd het dashboard in de gaten kan houden, belooft
Mercedes AMG dat je de 0-300 km/u in 15,6 tellen doet. De Mercedes-AMG One is begrensd op een topsnelheid van 350 km/u. Kortom, bloedsnel en verdomd sexy!
Burj Khalifa op vier wielen
Bij AMG dachten ze koolstofvezel, koolstofvezel en nog eens koolstofvezel. De auto weegt maar 1.695 kilo en hoewel dat als veel klinkt moet je effe in je achterhoofd houden dat de auto een übercomplexe aandrijflijn heeft. De auto is aan de voorkant voorzien van 19-inch velgen en achter zijn ze één inchje groter. De remschijven lijken op dartborden, maar die heb je ook wel nodig in een auto die ver boven de 300 km/u gaat.
De Mercedes AMG-One lijkt precies op de concept-car uit 2017. De achterkant is voorzien van parkeersensoren en een camera. Wel zo makkelijk bij het insteken in de stad. De auto heeft net als de iconische Lamborghini Countach suicide doors . De One is niet voorzien van een metalen ster, maar de auto heeft een geverfde variant. Ook is de AMG doordrenkt met aerodynamische elementen. Zo heeft de wagen een gigantische diffuser, een vleugel met DRS, sideskirts ter grote van een Boeing 747 en natuurlijk een strakgelijnde carrosserie van voor tot achter. Je kan fan zijn van Mercedes of niet, maar dit is wel een gruwelijk stukje engineering!
Dan nog even een kleine housetour. De Duitsers wilden je de ultieme F1-ervaring geven als je deze parel koopt en aan de beelden te zien is dat aardig gelukt. Er is een multifunctioneel F1-stuur gemonteerd met flippers, een digitaal dashboard, lichtgewicht kuipstoelen en natuurlijk alle gemakken van de moderne auto. Het enig verschil met een echte Formule 1 auto is dat hij een dak heeft en je muziek kan luisteren.
Duivelse auto
Jochem Hermann, technisch directeur van Mercedes-AMG, noemt de totstandkoming van de One zowel een vloek als een zegen: "Vooral de uitlaatgasnabehandeling was een ongekende uitdaging, maar we hebben het met obstakels bezaaide pad bewandeld." De Mercedes-AMG lust conventionele super plus-benzine, heeft twee keramische katalysatoren en twee partikelfilters. De CO2-uitstoot per kilometer bedraagt op papier 198 gram. Ter vergelijking: de tevens plug-in hybride Ferrari SF90 Stradale met 4.0 V8 stoot 154 gram CO2 per kilometer de lucht in. De AMG-One gaan we waarschijnlijk nooit op de weg zien, want van de wagen worden er maar 275 gebouwd en deze zijn allemaal al vergeven.
Gallery